«بازی ثابت کنید»

مقدمه :

وقتی ما با چیزی که دیگری می گوید مخالفت می کنیم، مسئول هستیم خود را توجیه کنیم.یعنی برای ادعای خود دلیل بیاوریم.وقتی کسی از ما میخواهد گفته ها یا باورهایمان را ثابت کنیم اغلب از ما میخواهد برای نظرمان شواهدی بیاوریم.یک کودک در توسل به تجربه خود سعی می کند همین کار را انجام دهد.اما این تنها یکی از راه های اثبات حقیقت یک گزاره است.ما همچنین می توانیم به تعریف کلمات به کار رفته یا به استدلال خوب متوسل شویم.برای مثال اگر بگویم ” همه عروسک ها واقعی اند ” بدین معنا نیست هر چیز واقعی که میبینید عروسک است؛اما می توان نتیجه گرفت که همه و هر عروسکی در مغازه و اسباب بازی فروشی واقعی است.در عمل ، وقتی می خواهیم دیگران را درباره حقیقت چیزی متقاعد کنیم،اغلب ترکیبی از تعریف،استدلال و شواهد(تجربه) را به کار می بریم.غیر از موارد بدیهی (برای مثال،وقتی می گوییم مربع چهارضلع دارد) تلاش ما برای اثبات یک گزاره می تواند با چالش کسانی مواجه شود که شواهد ارائه شده یا قدرت استدلال ما آنها را قانع نمی کند.بچه ها باید به هردو روی این سکه اهمیت بدهند: برای نظراتشان دلایل یا شواهد خوب بیاورند اما درعین حال با تغییر عقیده و تفکر مجدد (یعنی خودتصحیحی) ابراز تمایل کنند.

 

تاریخچه بازی :

آغاز تفکر را نمی توان دقیقا به دوره یا زمان خاصی اختصاص داد.با ظهور انسان سوال های اساسی همواره طرح شده اند؛اما آنچه که به عنوان روش درست اندیشیدن تدوین گشته است به سقراط و ارسطو باز می گردد.از زمانی که آموزش ارزش ها به اندازه آموزش ریاضیات،ادبیات و علوم مهم شناخته شد و چه اکنون که بیش از پیش،شناخت بعد فلسفی و تجربه به اندازه ابعاد فیزیکی،روانشناختی و اجتماعی مهم شناخته شده است ،بجاست به کودکان فرصت دهیم تا با استفاده از زبان و تجربه ای نوظهور روی این بعد جدید به تامل بپردازند.کندوکاو فلسفی دسته جمعی یا گروهی به کودکان امکان می دهد با دنیای خویش آشنا شوند و در عین حال به طور مستقل کشف کنند چه چیزی در آن دنیا ارزشمند و ستودنی است.

هدف از بازی :

بازی ثابت کنید

این بازی کمک می کند تا کودکان یاد بگیرند وقتی با یکدیگر مخالفت می کنند و یا درباره موضوعی اظهارنظر می کنند،برای ادعای خود دلیل بیاورند.بازی ثابت کنید به طور غیر مستقیم به کودکان آموزش می دهد که برای ادعاها و قضاوت هایشان به گونه ای دلیل بیاورند که بتوانند دیگران را قانع کنند.آنها می توانند با تعریف،استدلال،ارائه شواهد و مدارک، دیگران را متقاعد سازند.دلیل باید قانع کننده و مرتبط باشد.این دلایل می توانند کافی نبوده و به چالش کشیده شوند.کودکان باید یاد بگیرند که اگر ادعایشان به قدر کافی مستدل نیست،آن را تغییر دهند یا تصحیح کنند.

 

روش بازی:

1- کارت ها را از پشت در مقابل کودک یا کودکان بگیرید.

2- اگر خواندن بلد نیستند به نوبت هر یک را بخوانید و از کودک بخواهید که آن را ثابت کند.

3- اگر در یک گروه از کودکان بازی می کنید،از دیگران بپرسید که آیا قانع شده اند یا نه و اگر قانع نشده اند باید بگویند چرا؟

 

نمونه بازی :

ثابت کنید می توانید نقاشی کنید.

به عنوان مثال برای این کار کودک می تواند یک نقاشی بکشد. در این صورت او موفق شده است با ارائه شواهد و مدارک ادعای خود را ثابت کند.

ثابت کنید مادرتان را دوست دارید.

برای این کار کودک با توضیح رفتارهایی که در مقابل مادر دارد یا کارهایی که برای او انجام می دهد می تواند ما را متقاعد سازد.

 

مراحل بازی :

happy cute little kid boy 260nw 1900390429 e1628749674981 بازی ثابت کنید!

 

مرحله اول – در این مرحله تنها به ارائه دلیل بسنده می کنیم.کودکان در این مرحله باید بتوانند با جملاتی متفاوت چیزی را بگویند که می تواند دلیل محسوب شود.

مرحله دوم – این بازی قابلیت تکرار داشته و در مرحله دوم علاوه بر درخواست دلیل ، آن را به چالش کشیده و او را وادار می کنیم تا از دلایل بهتری استفاده کند.در این مرحله کودکان به طور ضمنی و غیرمستقیم با انواع دلیل و ویژگی دلایل قانع کننده آشنا می شوند.

راهنمای مربی :

چه چیز یک دلیل را خوب یا بد می کند؟ در حقیقت این جا دو سوال مطرح است:

  1. دلیل چیست؟
  2. چه چیز یک دلیل را خوب یا بد می کند

دلیل گفته آشکاری است که برای دفاع یا توضیح دیدگاه یا اعمالمان ارائه می دهیم.دلیل معمولا با «برای اینکه» همراه است.برای مثال ” من به خانه تو آمدم برای اینکه باید به تو چیزی می گفتم”.وقتی می گوییم دلیل ارائه شده خوب است که واقعا دیدگاه یا عمل مورد سوال را توضیح دهد ( در صورت عدم توضیح دلیل بدی است).برای رعایت این شرط،دلایلی که ارائه می کنیم باید شرایط خاصی داشته باشند.آنها باید با موضوع موردنطر ارتباط یا مناسبت داشته باشند،باید برای شنونده موجه و معتبر باشند و آنقدر محکم باشند تا از نگاه شنوندگان توضیح کافی به شمار آیند(یعنی ، دلیل خوب به شنونده کمک می کند تا دیدگاه یا عمل مورد سوال را درک کند)

 

 

  • منابع : ان مارگات شارپ و لارنس اسپلیتر،بیمارستان عروسکها،ترجمه ی فاطمه رنجبران و مانا پار،ویرایش فرزانه شهرتاش و نسرین ابراهیمی لویه ،انتشارات شهرتاش،1387