طرح کلاس های قصه خوانی

WhatsApp Image 2021 05 30 at 23.11.25 طرح کلاس های قصه خوانی

مقدمه

ترویج کتاب در روستاها شیوه های گوناگون و متفاوتی به خود می گیرد که هرکدام مزایا و معایبی دارد.برای هر منطقه روستایی یا شهری متناسب با نیاز آن ها شیوه متفاوتی برای ترویج کتاب در نظر گرفته می شود تا بیشترین بازدهی را در پی داشته باشد.یکی از این شیوه ها و طرح ها، طرح برگزاری کلاس های قصه خوانی در روستاها توسط مربیان است.این طرح توسط مربیانی که در حوزه کودک آموزش دیده اند و در کارگاه های مختلف آموزشی شرکت کرده اند برگزار می شود.

ضرورت اجرای طرح

در طرح کتابخانه سیار امکان انجام فعالیت های مختلف بعد از قصه خوانی و برگزاری کلاس وجود نداشت.برای همین تصمیم گرفته شد تا با اجرای این طرح این امکان ایجاد شود تا مربی علاوه بر تحویل کتاب، کلاس های متنوع و در راستای پرورش فکر و تخیل و …  برای کودک برگزار کند.با توجه به کمبود امکانات در سطح روستاها، اجرای این طرح در مناطق روستایی لازم به نظر می رسید.کودکان روستایی ثابت کرده اند که می توانند با کمترین امکانات بیشترین خلاقیت را ایجاد کنند به همین علت اجرای این طرح برای آنان بازدهی بالایی خواهد داشت و به رشد فکری کودک کمک شایانی می کند.

اهداف طرح

1. فعال سازی امر کتابخوانی در روستاها :

هر چند کتابخوانی  و تحویل کتاب در سطح روستا،در طرح کتابخانه سیار نیز وجود دارد اما همانطور که در بالا گفته شد امکان برگزاری کلاس و تحلیل دقیق کتاب برای کودکان وجود ندارد.از طرفی با اجرای این طرح تعداد بیشتری از روستاها تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

2. برگزاری کلاس های متنوع در راستای رشد کودک :

در این طرح کلاس های مختلفی بعد از خواندن کتاب برگزار می شود، که کودک با کتابی که خوانده است انس می گیرد.در این کلاس ها حوزه های مختلف رشد کودک در نظر گرفته می شود.

3. پرورش تخیل و تفکر کودک :

در کلاس های قصه خوانی که مربیان در سطح روستا برگزار می کنند، به موضوع پرورش فکر و پرورش تخیل توجه ویژه ای می شود. خیال و فکر دو عنصری هستند که به رشد کودک کمک می کنند.

4. ایجاد سرگرمی مفید :

کودکان در روستا از سرگرمی های امروزی از قبیل گوشی ،کامپیوتر، کنسول های بازی و … محروم هستند اما با اجرای این طرح،سرگرمی مفیدی که به آنها در رشد و تقویت فکرشان کمک می کند در نظر گرفته شده است. بازی های فکری و خلاقانه ای که توسط مربیان آموزش دیده برای بچه های سطح روستا اجرا می شود به مراتب بسیار مفیدتر و کم هزینه تر از سرگرمی های امروزی است.

5. تقویت قدرت نوشتن :

نوشتن خلاق یکی از موضوعاتی است که در اجرای این طرح مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. کودک در ابتدا با واژگان و جمله سازی آشنا می شود، سپس داستان یا نوشته ای را می نویسد که حاصل خلاقیت و تفکر خودش است.مربیان در این حوزه از روش های مختلفی مانند : داستان نویسی از روی تصویر ، خلق داستان از روی کلاژ، داستان امدادی و … استفاده می کنند.

6. بهبود و تقویت وضعیت آموزشی کودک :

در سطح روستا به دلیل  مختلط بودن کلاس های درس  در سنین و مقاطع مختلف، وضعیت آموزشی دانش آموزان و کودکان کیفیت لازم را ندارد. با روش های مختلف داستان نویسی،روخوانی و روانخوانی کتاب قصه ها ، تمرین خلاقیت ، پرورش فکر و … که مربیان در این طرح به کار میگیرند، بخشی از آموزش کودک را برعهده می گیرند و در بهبود و تقویت آن تلاش می کنند.

7. تقویت اطلاعات عمومی و قدرت تمرکز کودک :

در کلاس هایی که در طرح مربیان برگزار می شود،با بازی هایی که انجام می شود سطح اطلاعات عمومی کودک  و تمرکز حواس او افزایش پیدا می کند.

8. افزایش اعتماد به نفس :

اعتماد به نفس عنصر مهمی است که در آینده کودک نقش زیادی دارد.کودکان روستایی به دلیل عدم حضور در محافل و مجالس مختلف اعتماد به نفس پایینی دارند.مربیان حاضر در این طرح سعی می کنند تا با انجام فعالیت هایی مانند بلندخوانی قصه در جمع دوستان و یا بازی های خبرنگاری، اعتماد به نفس کودکان روستایی را افزایش دهند.

9. ایجاد چالش ذهنی :

کودک با خواندن کتاب های مختلفی که در کلاس ها به او داده می شود با چالش های ذهنی مواجه می شود.پاسخ این چالش ها گاه در کتاب داده می شود و گاه به عهده خود کودک خواهد بود. بدین شکل او به دنبال پاسخ سوال خود در بقیه کتاب ها می گردد و انگیزه اش برای کتابخوانی دوچندان می شود.

10. آموزش حل مسئله به کودک :

در کتاب هایی که کودکان می خوانند مسئله هایی وجود دارد که کودک به دنبال راهکار برای حل آن می گردد.در اجرای این طرح مربیان تلاش می کنند تا چگونگی مواجه با مسئله و راهکار های حل مسئله را مطابق با کتاب، به کودکان آموزش دهند.

شیوه کار

شیوه کار در این طرح نسبت به طرح های گذشته متفاوت است.این طرح نیازمند آموزش مربیان است تا با شیوه های مختلف برگزاری کلاس،فعالیت های آموزشی و خلاقانه،روش های داستان نویسی،طرح درس کتاب ها و … آشنا شوند.

از این رو قبل از اجرای طرح به آموزش مربیان در سطح روستا پرداخته شد.این آموزش به شیوه های مختلفی انجام گرفت :

1. آموزش حضوری :

در این شیوه ،از تعدادی از متخصصین حوزه آموزش کودک که در استان های مختلف کشور مشغول فعالیت بودند دعوت شد تا با برگزاری کارگاه های حضوری به آموزش مربیان بپردازند.

2. آموزش مجازی :

در ایام کرونا که امکان برگزاری کلاس به شکل حضوری وجود نداشت ، به صورت مجازی کارگاه های مختلفی در فضای واتساپ،اسکای روم،گوگل میت و … برگزار شد.از متخصصین حوزه کودک دعوت شد تا با اجرای کلاس آموزش های لازم به مربیان داده شود.

کارگاه های خلاقیت های هنری، شیوه های بلندخوانی ، تئاتر شورایی ، بازی های مشارکتی و … برای مربیان برگزار شد تا مربیان آموزش های لازم برای برگزاری کلاس  برای کودکان را کسب کرده باشند.

بعد از آموزش، مربیان در روستاها کلاس های خود را برگزار کردند.این کلاس ها به شیوه های مختلف و در مکان های متعدد برگزار می شود :

1. برگزاری کلاس در مسجد :

مربیان برای برگزاری کلاس ها در مسجد با متولی آن هماهنگ میکنند تا در ساعت مشخص بچه ها در مسجد حاضر شوند و کلاس را برگزار کنند.گاهی برای انجام بازی از حیاط مسجد نیز استفاده می شود.

کلاس های قصه خوانی

2. برگزاری کلاس در طبیعت :

برگزاری کلاس در طبیعت یکی از شیوه هایی است که مربیان زیاد از آن استفاده می کنند و در مناطق روستایی طبیعت جایگاه ویژه ای دارد به همین سبب بچه ها در زیر درخت ، کنار رودخانه ، در سایه کوه و تپه و … جمع می شوند و کلاس برگزار می شود.استفاده از عناصر طبیعت ایده های جدید و نو خلق می کنند و طبیعت را بوم نقاشی خود می بینند.

WhatsApp Image 2021 09 03 at 8.40.52 PM طرح کلاس های قصه خوانی WhatsApp Image 2021 05 30 at 20.43.08 طرح کلاس های قصه خوانی

3. برگزاری کلاس در مدرسه :

گاهی مربیان با مدیر مدرسه هماهنگ می کنند تا کلاس هایشان را در حیاط مدرسه یا در یکی از کلاس ها برگزار کنند.

4. برگزاری کلاس در خانه یا محله :

گاهی همه بچه ها در یک خانه جمع می شوند و مربی در آن جا کلاس را برگزاری می کند.در روزهایی که هوا خنک تر است بچه ها در محله یا کوچه جمع می شوند.

WhatsApp Image 2021 05 30 at 20.44.38 طرح کلاس های قصه خوانی

مربیان برای بچه ها کلاس های مختلفی برگزار می کنند.این کلاس ها در حوزه های مختلف:

🔹بلندخوانی🔹نوشتن خلاق 🔹داستان نویسی 🔹کلاژ و چسبانه کاری🔹مهارت های زندگی 🔹پرورش فکر و تخیل🔹بازی های خلاقانه🔹روش های خاطره نویسی 🔹 خلق ایده🔹تحلیل کتاب🔹روش های نامه نویسی🔹تقویت پرسشگری  و ذهن نقاد🔹شناخت احساسات🔹نقاشی خلاقانه🔹نمایش های عروسکی🔹تقویت اعتماد به نفس و خودباوری🔹کاردستی های خلاقانه و … برگزار می شود.

آمار

در این طرح بیش از 12 مربی فعالیت می کنند. خانم طیبه آتون ، سیما آذرگونی ،  پریوش مهربانی ، تقوی ، فتاحی ، زهره پناهنده ، مریم دانشی ، صدیقه شایانفر ، طاهره صالحی ،  محبوبه خجر ، آمنه خجر ،  الهام هادی پور و … در این طرح با ما همکاری دارند.این کلاس ها به صورت روزانه برای کودکان برگزار می شود.بیش از 5000 کتاب در طول ماه برای این عزیزان در سطح روستا ارسال می شود تا همه کودکان را پوشش دهند.

پادکست به وقت کودکان روستا

به روایت اسماعیل آذری نژاد

به روایت اسماعیل آذری نژاد