طرح مروجین کتاب در محله

1 104 طرح مروجین کتاب در محله

مقدمه

طرح مروجین کتاب در محله یکی از طرح هایی است که در پویش قصه توپ رنگ در جریان است. همانطور که در طرح های گذشته گفته شد راه های مختلفی برای توزیع و ترویج کتاب وجود دارد.از طریق افراد مختلف در مکان های گوناگون این طرح ها صورت می پذیرد. سرآغاز این طرح به وسیله کودکانی بود که در محله خودشان برای دوستان و آشنایان کتاب می بردند و به آنها امانت می دادند.این کار اکثریت به صورت داوطلبانه انجام می گرفت و حالت تشویقی برای کودکان بود.

ضرورت اجرای طرح

هر طرح و برنامه ای ضرورتی برای اجرا دارد. طرح مروجین کتاب در محله چون بیشتر توسط کودکان و دانش آموزان انجام می گیرد باعث ایجاد احساس مسئولیت در آنها می شود.یکی از مهمترین دلایلی که این طرح برنامه ریزی شد برانگیخته شدن این احساس در کودکان بود.در کنار این مسئله، با اجرای این طرح هر کودک به یک مروج کتاب در محله تبدیل می شد و این کمک شایانی به امر کتابخوانی می کرد.

اهداف طرح مروجین کتاب در محله

1. ایجاد احساس مسئولیت و عزت نفس در کودک :

همانطور که گفتیم کودک با توزیع کتاب در محله نسبت به کاری که انجام میدهد احساس مسئولیت می کند و در همان سنین کودکی با این مسئله مهم آشنا می شود.گاهی کودک به دلیل مشکلات مالی تحت قرارداد موسسه قرار می گیرد و در قبال توزیع کتاب در محله، حقوق دریافت می کند. کودک به این واسطه عزت نفس خود را در قبال پولی که دریافت می کند از دست نمی دهد و آن را حفظ می کند

2. توزیع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی :

فرهنگ کتابخوانی مسئله ای است که باید در جامعه نهادینه شود و این نهادینه شدن می تواند با توزیع کتاب توسط کودکان و نوجوانان در سنین پایین آغاز شود.

3. پرورش فکر و خلاقیت کودک :

پرورش فکر مهمترین موضوعی است که که در توزیع کتاب به آن توجه می شود. کتاب باعث بهبود فن بیان می شود و دایره واژگان و کلمات کودک را گسترش می دهد.این هدفی است که اجرای این طرح در نظر دارد تا به آن برسد.

4. سرگرمی رایگان :

سرگرمی بخش جدایی ناپذیر کودکی است.هر کودکی سرگرمی های خاص خود را دارد اما کمتر کودکی پیدا می شود که قصه و داستان را دوست نداشته باشد.برای همین با اجرای این طرح یک سرگرمی مفید و کم هزینه برای آنها حاصل می شود.

شیوه کار

این طرح به شیوه های مختلفی صورت می گیرد.گاهی کودک به دلیل علاقه ای که به خواندن کتاب دارد خود داوطلب می شود تا در محله یا خیابان خانه شان، به دوستان و آشنایان کتاب امانت دهد.تعدادی کتاب به او تحویل داده می شود تا به هر کودک هر هفته دو کتاب تحویل دهد.این روند هفته آینده با کتاب های جدید ادامه پیدا می کند.گاهی نیز کودک به دلیل مشکلات مالی که در خانواده وجود دارد در قبال پخش و توزیع کتاب در محله شان حقوق دریافت می کند تا علاوه بر اینکه یک مروج کتاب است،عزت نفس او حفظ شود.

حسین و ارغوان آذری نژاد دو کودکی که به نوعی شروع کننده این طرح بودند در ابتدا برای دوستان خود در محله یا مدرسه کتاب می بردند.حسین جلوی خانه با قفسه های آهنی کتابخانه کوچکی راه اندازی کرده بود و دوستان خود در محله را در کنار هم جمع می کرد و با هم قصه می خواندند.حسین مدتی بعد هر هفته با خود کتاب های داستانی و با موضوعات مختلف را به مدرسه می برد تا همکلاسی هایش از آنها استفاده کنند. بعد ها به روستاها می رفت و در آنجا هم برای کودکان روستایی قصه خوانی می کرد.

ارغوان نیز شیوه حسین را در پیش گرفته بود و وقتی آخر هفته ها به خانه خاله اش در شهر دیشموک سفر می کرد در آنجا برای کودکان محله کتاب می خواند و به آنها کتاب امانت می داد.گاهی کودکان با پویش قصه رنگ توپ قراردادی می بستند و آنها نیز بین دوستان و آشنایان خود کتاب پخش می کردند، موسسه نیز در ازای پخش کتاب به آنها حقوق پرداخت می کرد.

در طرح مروجین کتاب در محله خانم ها سخنگو، طالبیان، گنجی ،هادی اصل، بلندنظر و فروزش با همکاری دارند و به صورت داوطلبانه برای محله منطقه خود کتاب می برند و به دوستان و کودکان امانت می دهند.