طرح تاسیس کتابخانه

WhatsApp Image 2021 08 04 at 9.01.40 PM طرح تاسیس کتابخانه

مقدمه

 یکی از طرح هایی که برای توزیع و ترویج کتاب در سطج شهر و روستا در پیش گرفته شد تاسیس کتابخانه در مناطق مختلف بود.در استان کهگیلویه و بویراحمد و به خصوص در مناطق روستایی کتابخانه ی فعالی وجود ندارد که در حوزه تخصصی کودک کار  کند و به کودکان روستایی کتاب امانت دهد. با اجرای این طرح امید است تا این ضعف به نقطه قوت روستاها تبدیل شود.

ضرورت اجرای طرح

وجود کتابخانه در هرروستا یا شهری و فعال سازی آن نقطه شروع پیشرفت آن مکان خواهد بود.به همین علت اجرای این طرح در سطح روستا و شهر آغاز شد.کتابخانه ها علاوه بر توزیع کتاب محلی برای سرگرمی و پرورش خلاقیت و فکر کودکان خواهد بود.در همین جهت در این طرح قصه خوانی،اجرای نمایش،بازی و سرگرمی های مفید و… در کتابخانه ها انجام خواهد گرفت.

اهداف طرح تاسیس کتابخانه

1. تاسیس و فعال سازی کتابخانه ها :

مهمترین هدف اجرای این طرح تاسیس کتابخانه بود.کتابخانه ها مراکز مهمی برای رشد فکری کودکان هستند.گاهی امکان سرکشی مداوم توسط مربیان وجود ندارد.با اجرای این طرح و تاسیس کتابخانه در مناطق مختلف روستایی و شهری،کودک دسترسی روزانه به کتاب دارد و می تواند در طول هفته بارها کتاب به امانت ببرد.

2. اجرای نمایش و قصه خوانی :

دیگر هدف این طرح اجرای نمایش و قصه خوانی در کتابخانه هاست.در این طرح، کودکان در کنار هم می نشینند و با هم قصه می خوانند، نمایش آن قصه را اجرا می کنند و … .

3. انجام بازی و سرگرمی مفید برای کودکان :

علاوه بر قصه خوانی و اجرای نمایش در کتابخانه، بازی های خلاقانه و سرگرمی های مختلفی نیز برای کودکان در نظر گرفته می شود. کودکان در جمع دوستانه خود در کتابخانه به دنبال شادی و نشاطی هستند که با قصه خوانی و بازی های خلاقانه به دست می آید.

4. پرورش فکر و ایجاد خلاقیت :

کتابخانه محلی است برای تولید فکر و خلاقیت.کودک در این فضا با خواندن کتاب های مختلف ایده ها و چالش های جدیدی را می بیند و خود به دنبال خلاقیت می رود.در کتاب های مختلف به دنبال خلق ایده های نو می گردد،داستان ها را تحلیل می کند و در مورد آن تفکر می کند. در فضای آرام کتابخانه کودک خود را در مسیر پیشرفت فکری می بیند و به دنبال سوالات خود تحقیق می کند.

تاسیس کتابخانه ها

  • تاسیس کتابخانه در روستای مال ملا لنده

  • تجهیز کتابخانه مدرسه ابتدایی شهید مدرس شهر دهدشت

  • تاسیس کتابخانه در مدرسه دخترانه ابتدایی حضرت لیلا

  • افتتاح سالن انشا و هنر در مدرسه ابتدایی امام خمینی شهر دهدشت

  • تاسیس کتابخانه در روستای تراب شهر دهدشت

  • تاسیس کتابخانه مدرسه در روستای جاورده قلعه رئیسی

  • تاسیس کتابخانه در روستای سرغل دیشموک 

  • تاسیس کتابخانه در مسجد روستای روشن آباد دهدشت