طرح زنگ انشاء مدارس

1 252 طرح زنگ انشاء مدارس

مقدمه

زنگ انشاء در مدارس مختلف آن چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی گیرد و گاها معلم و دانش آموز آن را به عنوان زنگ تفریحی می دانند بین زنگ های ریاضی و علوم و … . در حالی که نوشتن و خواندن در پرورش فکر و تخیل کودک بسیار مهم است و این باید مورد توجه قرار بگیرد.درس انشاء یکی از مواد مرتبط با خالقیت ذهنی، تصویرسازی و صحنه آفرینی است. اهمیت آن در برنامه های درسی دوره های مختلف به قدری است که می توان آن را زمینه ساز یادگیری خالق ، عادت به تفکر و تأمل و تدبر دانست.در امر کتابخوانی که در مناطق مختلف شهری و روستایی داریم،طرحی را اجرا کرده ایم تا زنگ انشاء در مدارس مختلف فعال شود و دانش آموز علاوه بر ترغیب به خواندن کتاب، با ایده ها و شیوه های جدید نوشتن نیز آشنا شود.

ضرورت اجرای طرح

همان  طور که در ابتدا گفته شد زنگ انشاء در مدارس جدی گرفته نمی شود و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.دانش آموز و معلم باید بداند که درس انشاء نیز به مانند بقیه دروس از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از مفیدترین ابزارهای آموزش نوشتن است.دانش اموزان به وسیله انشاء می توانند با ترکیب کردن آموخته های خود اثری نو و جدید خلق کنند.با فعال سازی زنگ انشاء در مدارس، دانش آموز علاوه بر خلق نوشته، با خواندن کتاب های مختلف  با شیوه ها و سبک های مختلف نویسندگی آشنا می شود. از بابت به ضرورت فعال سازی زنگ انشاء در مدارس پی بردیم.

اهداف طرح زنگ انشاء مدارس

1. ترغیب دانش آموزان به امر کتابخوانی :

با فعال سازی این طرح در مدارس کودکان در زنگ انشا کتاب های غیردرسی را می خوانند و آنها را با امر کتابخوانی آشنا و ترغیب می کند.

2. فعال سازی کتابخانه مدارس :

در بسیاری از مدارس  کتابخانه فعال نیست و دانش آموزان در طول سال از آن هیچ استفاده ای نمی کنند.با اجرای این طرح و تحویل کتاب به مدارس،دانش آموزان می توانند از کتابخانه، کتاب نحویل بگیرند.

3. پویا سازی زنگ انشاء در مدارس :

مهمترین هدف اجرای این طرح پویا سازی زنگ انشاء در مدارس است.چیزی که در مدارس مختلف کشور به فراموشی سپرده شده است و نیاز به توجه بیشتر دارد.

4. تقویت قدرت نویسندگی دانش آموزان :

دانش آموزان پس از خواندن کتاب با فعالیت هایی که  مرتبط با موضوع آن است به نوشتن روی می آورند و با تمرین مستمر، در بحث نوشتنِ خلاق  تبحر پیدا می کنند.

5. تقویت قوه تخیل دانش آموزان :

خیال پردازی و تقویت قدرت تخیل دانش آموزان،یکی دیگر از اهداف این طرح است.وقتی دانش آموز بتواند خیال کند،همان خیال را در عمل اجرا می کند و خلاقیت های فوق العاده ای را به نمایش می گذارد.

6. پرورش فکر دانش آموزان :

فعال سازی این طرح  در مدارس ، به معنای کتاب خواندن مستمر دانش آموزان در زنگ انشاء است.این خوانش کتاب یقینا در پرورش فکر آنها تاثیرگذار است و آنها را با دنیای جدیدی از کلمات،آشنا می کند.

7. خلق ایده های جدید و نو :

با پرورش فکر و تخیل ، و با اجرای این طرح دانش آموزان کم کم با ایده های جدیدی آشنا می شوند که با خواندن کتاب به آنها رسیده اند.

8. تقویت رسم الخط دانش آموزان با پر کردن کاربرگ کتاب ها :

در بسیاری از موارد به خصوص در مدارس روستایی به رسم الخط دانش آموزان توجهی نمی شود و دانش آموزان علاقه ای به زیبانوشتن حتی نام خود ندارد.با اجرای این طرح امید است که رسم الخط آنها تقویت و بهبود یابد.

9. آشنایی دانش آموزان با شیوه های نویسندگی :

دانش آموزان به طور مستمر و مداوم کتاب های مختلف از نویسندگان و ناشرین گوناگون را می خوانند و این باعث می شود که با شیوه های مختلف نویسندگی و نوشتن های خلاقانه آشنا شوند.

10. تقویت روخوانی و روانخوانی دانش آموزان :

دانش اموزان کتابهایی که در زنگ انشاء به آنها تحویل داده می شود را بلندخوانی می کنند و این امر در تقویت روخوانی و روانخوانی آنها تاثیر بسزایی دارد.

شیوه کار

شیوه کار در اجرای این طرح بدین شکل است که مربیان ما در مدارس مختلف با هماهنگی با آموزش و پرورش منطقه و مدیر مدرسه، در زنگ انشاء کتاب را برای دانش آموزان بلندخوانی می کنند و کاربرگ مربوط به آن کتاب را به آنها می دهند تا متناسب با مفهوم و موضوع کتاب با سوالات پاسخ دهند.

البته این کار به شیوه دیگری نیز صورت می گیرد که در آن معلمین مدارس از ما کتاب تحویل می گیرند و خودشان در زنگ انشاء این کار را برعهده می گیرند.گاهی معلمین تنها کتاب را به دانش آموزان تحویل می دهند و کاربرگ آن را تحویل می گیرند بدون آنکه کلاسی برگزار کنند و یا در مورد کتاب فعالیت خاصی را اجرا کنند.

در اجرای این طرح سعی شده تا دانش آموز در زنگ انشاء حس متفاوتی نسبت به بقیه دروس داشته باشد و در فضایی خودمانی به خواندن کتاب و نوشتن خلاق ترغیب شود.به مربیان و معلمین مربوطه تاکید شده است که به هیچ عنوان در مورد کاربرگ کتاب ها سخت گیری هایی شبیه به امتحان نداشته باشند و به دانش آموزان توضیح بدهند که این کاربرگ،  برای سنجش افکار خود کودک و نقد او نسبت به کتاب است و هیچ جنبه امتحانی و آزمونی ندارد. از دانش آموزان خواسته می شود تا بدون توجه به نوشته دیگری تنها نظر خود را در مورد کتابی که خوانده است بدهد.

در مورد کاربرگ کتاب ها نیز توضیحاتی لازم است داده شود.هر کتاب موضوع و مفهوم خاص خودش را دارد و هدف و نتیجه ای را در پیش می گیرد(هرچند گاهی کتاب نتیجه گیری را برعهده خواننده می گذارد).برای هر کتاب متناسب با مفهومی که در آن وجود دارد و هدفی که دنبال می کند کاربرگی نوشته میشود.این کاربرگ شامل سوالاتی است که بخشی از این سوالات را دانش آموز میتواند بعد از خواندن کتاب و با توجه به متن آن پاسخ دهد و بخش دیگر آن بحث نظرخواهی از دانش آموز است.معمولا در پایان هر کاربرگ از دانش آموز خواسته می شود که متناسب با موضوع کتاب نقاشی یا طراحی را در پشت این کاربرگ بکشد.مربیان و معلمین بعد از اینکه کتاب را برای  دانش آموزان بلندخوانی کردند و دانش آموزان نیز کاربرگ ها پر کردند آنها را به مربی تحویل می دهند و هفته بعد کتاب جدیدی دریافت می کنند.مربیان این کاربرگ ها را به همراه کتاب ها به ما باز می گردانند و برای هفته بعد کتاب جدید دریافت می کنند.

ما نیز این کاربرگ ها را اسکن می کنیم و برای هر دانش آموز یک فایل کامپیوتری ایجاد می کنیم که در پایان هر هفته،ماه یا سال مشخص می کند که دانش آموز چه تعداد کتاب را با چه کیفیتی خوانده است.این کاربرگ ها توسط  مربی متخصص حوزه کودک نیز بررسی می شود و نقاط ضعف و قوت هر دانش آموز مشخص می شود و برای حل نقاط ضعف راهکار ارائه می شود.

فایل مختصر شیوه طرح اجرای زنگ انشاء مدارس

60554 orig طرح زنگ انشاء مدارس