طرح مروجین حوزوی در روستاها

1 607 طرح مروجین حوزوی در روستاها

مقدمه

یکی از شیوه هایی که در پویش قصه رنگ توپ و توزیع کتاب در پیش گرفته شد،ترویج کتابخوانی توسط طلبه های نوجوان و جوان حوزه علمیه بود.حوزه علمیه دارای نیروی انسانی زیادی برای توزیع کتاب است و طلاب جوان یکی از نیروهاست.برای این کار از طلبه های خانم و آقا خواسته شد تا در ایام تعطیلات که به روستای خود می روند کار توزیع کتاب را انجام دهند.

ضرورت اجرای طرح

پخش و توزیع کتاب مهمترین دلیل اجرای طرح های مختلف بود و این طرح نیز از آن مستنثی نیست. طلبه های جوانی که در ابتدای راه آموختن دین هستند،راه ارتباط با کودکان را یاد می گیرند و برای رشد فکری آنها تلاش می کنند.علاوه برتوزیع کتاب، آموزش شیوه برخورد با کودکان و آموزش مسائل مختلف زندگی متناسب با کتاب، از دیگر دلایلی بود که طلبه ها را پای این کار آورد.

اهداف طرح 

1. توزیع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی :

مطابق طرح های گذشته اصلی ترین هدف این طرح نیز توزیع کتاب بین کودکان روستایی و ترویج امر کتابخوانی در روستاهاست.

2. آموزش شیوه ارتباط با کودکان به طلاب :

طلاب در این طرح در کنار توزیع کتاب،چگونگی ارتباط با کودکان را یاد میگیرند و آموزش های لازم متناسب با نیاز کودک را به آنها می دهند.

3. پرورش فکر و خلاقیت کودکان :

پرورش فکر و خلاقیت بخش جدایی ناپذیر کتابخوانی است و هر شخصی در هر مکانی که برای توزیع کتاب و ترویج کتابخوانی تلاش کند یکی از اهدافش پرورش فکر خواهد بود.

1 315 طرح مروجین حوزوی در روستاها

شیوه کار

در این طرح شیوه های مختلفی به کار گرفته می شود.طلاب حوزه علمیه که در آخر هفته به روستای خود باز می گردند با مراجعه به کتابخانه مرکزی قصه رنگ توپ در شهر دهدشت برای کودکان روستای خود کتاب می برند تا در طول چند روزی که در روستا ساکن هستند به کودکان کتاب امانت دهند.

شیوه دیگری که برای اجرای این طرح وجود دارد این است که همه طلاب با هماهنگی باهم در یک روز تعطیل جمع می شوند و به یک روستا می روند تا در آنجا با همه کودکان، قصه خوانی و توزیع کتاب را انجام دهند.

گاهی نیز طلاب به صورت دسته دسته در روستاهای مختلف کار توزیع کتاب را انجام میدهند.اکثریت مناطقی که تحت پوشش این طرح قرار دارد روستاهای محروم با جاده های صعب العبور هستند.طلبه ها بعد از طی این مسیر سخت طرح توزیع کتاب را اجرایی کردند.البته در کنار توزیع کتاب،گاهی کلاس تحلیل و کندوکاو در مورد داستان نیز برگزار و با بچه ها در مورد موضوع و مفهوم اصلی کتاب گفتگو می شد.

قبل از آغاز کار برای بیش از 50 طلبه کلاس های آموزشی شیوه انجام این طرح ، توزیع کتاب ، برگزاری کلاس و … برگزار شد. در تعطیلات نوروزی که طلبه ها به خانه می روند تعداد زیادی کتاب با خود می برند تا در این ایام که فرصت خوبی است برای توزیع کتاب با بچه ها کلاس قصه خوانی برگزار کنند.

در این طرح بانوان طلبه نیز حضور پررنگی داشتند و بیش از 40 طلبه در مناطق مختلف روستایی در ایام تعطیلی حوزه ها کار قصه خوانی را انجام میدادند.

طلبه ها برای تاثیرگذاری و انس بیشتر کودکان با کتاب گاهی نمایش کتاب را اجرا و با بچه ها بازی می کردند.فعالیت های بعد قصه خوانی بسیار مهم است تا شوق و انگیزه کودک را برای خواندن کتاب دوچندان کند.

برای تبلیغ در ماه رمضان بیش از 50 طلبه به روستاهای مختلف از قم اعزام شدند که به هرکدام از آنها بسته های 50 تایی کتاب تحویل داده شد تا در مناطق روستایی توزیع کنند.