طرح ویژه اقشار آسیب پذیر

1 283 طرح ویژه اقشار آسیب پذیر

مقدمه

یکی از طرح هایی که در ابتدای راه پویش قصه، توپ، رنگ آغاز شده بود توزیع کتاب در محله های آسیب پذیر شهری بود.در این طرح سعی بر این بود که خانواده های دارای مشکلات فرهنگی، فقر، اعتیاد، بدسرپرست، بدون سرپرست و … تحت پوشش قرار بگیرند.

ضرورت اجرای طرح

در نقاط حاشیه شهر ها معمولا مشکلات و آسیب های فراوانی وجود دارد.با بازدیدهایی که بارها در این مناطق به عمل آمده بود با این مشکلات مواجه شدیم و برای رفع آن طرح ویژه اقشار آسیب پذیر را پایه ریزی کردیم.کودکان در این مناطق با مشکلات زیادی روبرو بودند و سختی های زیادی را تحمل می کردند.در این بین با توزیع کتاب بخشی از این مشکلات با دانایی و توانایی حاصل از خواندن کتاب ها قابل رفع بود.

اهداف طرح ویژه اقشار آسیب پذیر

1. رفع و حل مشکلات آسیب های منطقه :

همانطور که گفته شد در حاشیه شهر مشکلات و آسیب های زیادی وجود دارد که با اجرای این طرح برای رفع و حل آنها تلاش شد.

2. بهبود وضعیت آموزشی و فرهنگی کودکان :

کودکان به علت کمبود امکانات، مشکلات خانوادگی، مشکلات روحی و روانی و … بعضا اصلا درس نخوانده و یا بعد از مدتی ترک تحصیل کردند.به همین علت وضعیت آموزشی چندان جالب نبود.یکی از اهداف مهم این طرح بهبود و تغییر در وضعیت آموزشی کودکان این منطقه بود.

3. کمک به وضعیت روحی و روانی خانواده ها :

خانواده های حاشیه شهر مشکلات مادی و فرهنگی زیادی داشتند.گاه اعتیاد و گاه طلاق این مشکلات را دوچندان می کرد و آنها را در وضعیت روحی بدی قرار میداد.این وضعیت در نوع زندگی و رفتار و تربیت کودکان نیز اثرگذار بود و آنها را نیز تحت الشعاع قرار می داد.در اجرای این طرح تلاش شد تا با مشاوره های مناسب بخشی از این مشکلات حل شود و یا به لحاظ مالی به خانواده ها در حد توان کمک شود.

4. ایجاد سرگرمی مفید و کم هزینه برای کودکان :

کودکان مناطق پرخطر و حاشیه شهر، به جای سرگرمی های آسیب زا که خود و خانواده شان را درگیر مشکلات زیادی می کند، از کتاب به عنوان یک سرگرمی کم هزینه، مفید و بدون دردسر استفاده می کنند.خواندن کتاب آنها را حداقل برای چند ساعت از فضای خشونت بار و خطرآفرین دور می کند و ذهن آنها را برای حل مسائل و مشکلات مختلف آماده می کند.

5. فعال سازی کتابخوانی در حاشیه شهرها :

مهمترین هدف این طرح فعال سازی کتابخوانی در نقاط آسیب زا شهر بود.کتاب دانایی می بخشد و دانایی باعث توانایی می شود. به همین سبب تنها راه برون رفت از شرایط حال حاضر کسب دانایی است که این موضوع با خواندن کتاب به دست می آید.

شیوه کار

در این طرح با استعلام از مدیران مدارس ، خیریه ها و تحقیقات محلی کودکانی که در حاشیه شهر حضور داشتند و دچار مشکلات خانوادگی بودند تحت پوشش قرار می گرفتند.شیوه کار بدین شکل بود که در طول هفته دو کتاب به هر کودک درب خانه تحویل داده می شد.گاهی همه در خانه یکی از بچه ها جمع می شدند و کلاس قصه خوانی برگزار می کردند.با والدین در ارتباط با مشکلاتشان صحبت می شد تا در حد توان برای رفع آن ها چاره سازی شود.گاهی کودکان به علت فقر و یا مشکلات خانوادگی توانایی ادامه تحصیل را نداشتند.برای حل این مشکل با خانواده ها صحبت و هزینه پوشاک و تحصیل کودک به عهده گرفته می شد تا او درس خود را ادامه دهد.گاهی خانواده ها به علت طلاق یا فقر شدید، مشکلات شدید روحی روانی را تحمل می کردند و این در تربیت فرزندان نیز تاثیر می گذاشت.