طرح کتابخوانی در اماکن عمومی

WhatsApp Image 2021 11 10 at 8.57.56 AM طرح کتابخوانی در اماکن عمومی

مقدمه

از دیگر طرح هایی که برای ترویج کتاب در سطح شهر پایه ریزی شد طرح ویژه مکان های عمومی است.مکان های عمومی شهرها می تواند به مکانی برای مطالعه چند ساعته و یا حتی چند دقیقه ای کتاب باشد. هر کدام از ما در مکان های مختلف مانند مطب پزشک، پیرایشگاه ها و آرایشگاه ها ، تاکسی ها ، اتوبوس ها ، بیمارستان ها و … وقت زیادی را از دست می دهیم. می توان با مطالعه در این مکان ها این مدت زمان را به بطالت نگذراند.

ضرورت اجرای طرح

مکان های عمومی جایی ست که هر فردی در طول زندگی مدت زیادی را در آنها می گذراند.می توان  این فرصت طلایی را برای مطالعه در نظر گرفت.ایجاد یک کتابخانه کوچک در یک پیرایشگاه یا یک مطب پزشک می تواند باعث شود تا فرد مراجعه کننده اولا حوصله اش سر نرود و وقتش هدر نرود، ثانیا بر اطلاعات خود در حوزه های مختلف با خواندن کتاب بیافزاید. این که هر شهروند کتاب را در دسترس ترین وسیله در کنار خود ببیند،باعث انس گرفتن او با کتاب می شود.از طرفی سرانه مطالعه شهر و کشور نیز بالا می رود.برای همین اجرای این طرح در سطح شهر و در مکان های عمومی در دستور کار قرار گرفت.

اهداف طرح کتابخوانی در اماکن عمومی

1.بالا بردن سرانه مطالعه :

مهمترین هدفی که این طرح در نظر دارد، بالا بردن سرانه مطالعه شهر و کشور است.اگر هر فرد در یک سالن آرایشگاه یا مطب پزشک یا بیمارستان یا اتوبوس حداقل 20 دقیقه از وقتی که منتظر مانده است را صرف خواندن کتاب چند صفحه ای بکند قطعا در بهبود وضعیت کتابخوانی تاثیرگذار خواهد بود.

2. تبدیل مکان های عمومی به کتابخانه های کوچک :

هر مکان عمومی در سطح شهر می تواند به یک کتابخانه کوچک و سیار تبدیل شود.اتوبوسی که یک مسیر طولانی را طی می کند،سالن آرایشگاهی که مراجعه کنندگان ساعت ها در آنجا منتظر می مانند،مطب پزشکان که بیماران در آن به مدت طولانی وقت خود را هدر می دهند و … هر کدام از اینها می تواند محلی باشد برای خواندن کتاب.یکی از اهدافی که این طرح دارد تبدیل این مکان ها به کتابخانه است.

3. ایجاد یک سرگرمی مفید برای همشهریان :

خواندن کتاب یکی از سرگرمی های است که علاوه بر کم هزینه بودن،مفید هم خواهد بود.حال با اجرای این طرح و اهدای کتاب به مکان های عمومی شهر، همشهریان عزیز بدون پرداخت هیچ هزینه ای می توانند از مطالعه در زمان های بیکاری خود لذت ببرند و روح خود را سیراب کنند.

4. ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه مفید :

فرهنگ کتابخوانی از آن دسته فرهنگ هایی است که مدت هاست به فراموشی سپرده شده است و مردم به بهانه نداشتن وقت کافی از مطالعه صرف نظر می کنند.اما با اجرای این طرح دیگر بهانه عدم وقت کافی قابل قبول نیست چرا که در مکان هایی که وقت های طلایی زیادی از مردم گرفته می شود کتاب در دسترس قرار می گیرد و مردم میتوانند از آنها استفاده کنند.

شیوه کار

شیوه انجام این طرح بدین شکل خواهد بود که برای هر مکان یک کتابخانه کوچک تعبیه می شود و تعدادی کتاب به متولی آن مکان تحویل داده می شود.این کتاب ها در حوزه های مختلف علمی، داستانی، رمان، روانشناسی، مجلات رشد، مجلات خبری، کودک و نوجوان، ورزشی، مذهبی، سیاسی، دانش نامه و …  خواهند بود.

سعی بر این است که این کتاب ها چند ماه یکبار عوض و کتابهای جدید جایگزین شوند. مکان های مختلفی برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است :

  • بیمارستان ها

  • پیرایشگاه های مردانه
  • آرایشگاه های زنانه
  • مطب پزشکان
  • تاکسی های بین شهری و درون شهری
  • اتوبوس ها

همه همشهریان عزیز در شهرستان کهگیلویه می توانند با مراجعه به کتابخانه مرکزی پویش قصه رنگ توپ واقع در خیابان کمربندی روبروی ثبت احوال کوچه شهید اکوانی مدرسه قدیم فرهیختگان ، برای مغازه های خود و یا مکان هایی که مشغول کار هستند، کتاب ببرند تا همه مردم در این طرح سهیم باشند.