دانلود فایل طرح درس برای این کتاب
خلاصه کتاب

یک آسیاب بادی بود که باد هرروز می‌آمد و چرخی به او می‌داد، آسیاب هم می‌خندید و تند و تند گندم‌ها را آرد می‌کرد. اما یک روز آسیاب هرچه منتظر ماند، باد نیامد. گوساله و الاغ که از آنجا می‌گذشتند، به او گفتند که باد در یک بلندی نشسته و می‌گوید که من اربابم و دیگر آسیاب را نمی‌چرخانم. آسیاب هم غمگین شد و شروع به گریه کرد. اما بزغاله‌ای به او رسید و وقتی ماجرا را فهمید، پرید و شروع به چرخاندن آسیاب کرد. آن دو با هم شاد بودند، بزغاله آسیاب را می‌چرخاند و آسیاب گندم‌ را آرد می‌کرد. تا این که باد رسید و با دیدن آن دو فهمید که اشتباه کرده و نباید به خود مغرور می‌شد. باد از بزغاله خواست تا بگذارد که او آسیاب را بچرخاند.

دسته بندی کتاب

اشتراک گذاری این کتاب:

مشخصات کتاب
عنوان کتاب
آسیاب بچرخ
عنوان انگلیسی کتاب
! O windmill Keep on spinning
نویسنده

بررسی کتاب

.
🔸 چکیده داستان :

در یکی از روزها آسیاب بادی هر چه منتظر ماند از باد خبری نشد. وقتی گوساله و الاغ را دید قربون صدقه آنها رفت و پرسید: شما باد را ندیدید؟ آنها گفتند چرا دیدیم. باد می گوید ارباب شده و دیگر آسیاب را نمی چرخاند. ناگهان بزغاله از راه رسید و روی سنگ پرید و بعد هم روی پرهای آسیاب و آسیاب چرخید. باد خجالت کشید وآمد و گفت من دیگر ارباب نیستم و شروع به چرخاندن آسیاب کرد.

🔸 نقد:

داستان تخیلی به همراه شعر کودکانه می باشد اشعار برگرفته از شعر ها و متل های قدیمی انتخاب شده است که در جذب مخاطب بسیار موثر می باشد. از آنجایی که این داستان تخیلی افسانه محسوب می شود فضا بسیار کم رنگ می باشد و توصیف در صحنه ها وجود ندارد. اتفاقات و حوادث یکدفعه پیش می آیند. زبان داستان بسیار ساده و جملات نیز کوتاه می باشد. ارائه مطالب به گونه ایست که قابل تفهیم برای مخاطب است. عناصر داستان هم شخصیت حیوانات است و هم شخصیت های بی جان (مثل آسیاب بادی- باد و…) اما پویا و لطیف.

ساخت و پرداخت مطالب کاملا متناسب، ساده و روان می اشن. از طرفی داستان چون با اشعار عامیانه آمده است فضای تخیلی را همراه با ریتم و آهنگ کرده است که کاملا وارد دنیای خیال بچه ها می شود و باعث تقویت آن می گردد. در واقع این کتاب شعر –بازی – داستان می باشد که بسیار مورد توجه مخاطب خود قرار می گیرد.

به لحاظ ارزش گذاری ادبی از آنجایی که کتاب در حوزه ی کتاب کودک می باشد و با تجربه ی بچه ها هم خوانی دارد ارتباط پیدا می کند و به لحاظ شناخت شناسی نیز اثر می تواند شناخت پیدا کند زیرا مرتبط با گروه سنی خود می باشد و مرتبط با تجربه زندگی بچه هاست.

کتاب دارای طرحی قوی است و دارای توالی . چون شروع ، اوج و پایان به خوبی رعایت شده است. در بعضی صفحات متن داخل تصویر گم شده است و به چشم نمی آید. اما بین متن و تصویر هماهنگی لازم وجود دارد. واژگان ساده و روان اتخاب شده اند و نیاز به زیرنویس و …. نمی باشد.

کتاب حاضر بطور غیر مستقیم روی بینش اجتماعی مخاطب تاثیر می گذارد و روحیه ی همکاری و کمک به یکدیگر را در آنها تقویت می کند . و از انجایی که با ریتم و شعر همراه می باشد کاملا متناسب با گروه سنی خود می باشد. اما کتاب فاقد سفید خوانی است و باعث بهم ریختن تمرکز بچه ها می شود. حجم اثر نیز متناسب با گروه سنی خود اتخاب شده است ؛چون هر چه گروه سنی پایین تر می آید حجم اثر نیز کمتر می شود.

🔸 نقد ظاهری:

جلد کتاب گلاسه و براق است. تصویر روی جلد از رنگهای تیره استفاده شده است که جذابیت ان را بسیار کم کرده است. در رنگ آمیزی طرح روی جلد از 4 رنگ اصلی شاد استفاده نشده و با توجه به مخاطب کتاب(الف-ب)از رنگهای تیره استفاده شده است. از آنجایی که جنس کاغذ مات می باشد نور را منعکس نمی کند بسیار مناسب می باشد و از ضخامت مناسبی برخوردار می باشد و پشت زنی ندارد.

از آنجایی که حروف درشت تایپ شده است و مخاطب به راحتی می تواند با چشم خطوط را تعقیب کند. اما اندازه حروف این کتاب برای گروه سنی الف ریز می باشد. چیدمان متن و تصویر مناسب است. اما تصاویر از کیفیت بسیار پائینی برخوردارند. تمامی صفحات دارای ته رنگ و تصاویر درشت با رنگهای تیره که اصلا جذابیت ندارند طراحی شده اند. صفحات فاقد شماره صفحه می باشند. بنابراین از صفحه آرایی مناسبی نیز برخوردار نمی باشد.

عنوان کتاب با رنگ زرشکی با ته زمینه ی مناسب انتخاب شده است که مناسب می باشد اما مرغک کانون در قسمت کلمه ی (آ) آمده است و در محل مناسبی قرار نگرفته است. عنوان کتاب تا حدی داستان را لو می دهد اما کاملا در ارتباط با متن انتخاب شده است که زیبا و مناسب است.

اندازه کتاب رحلی ورقی است و برای گروه سنی خود کاملا مناسب می باشد و قابل حمل و سبک است.از آنجایی که شناسنامه ی کتاب بسیار حائز اهمیت است کتاب دارای شناسنامه است. اما نسبت به قطع کتاب بسیار ریز و بدون صفحه آرایی مناسب ( باتوجه به وجود فضای خالی) طراحی شده است. پیام کتاب کاملا قابل انتقال است و روحیه ی مهربانی و دوری از غرور را به مخاطب انتقال می دهد.

📑 منبع : پایگاه خبری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان( https://www.kanoonnews.ir )

دانلود فایل طرح درس کتاب
امتیاز کتاب
4.004

نظرات
نظرات پیرامون این کتاب

ثبت ديدگاه