دانلود فایل طرح درس برای این کتاب
خلاصه کتاب

داستان با این جمله‌ها آغاز می‌شود: «آیا این مسابقه همین حالا، همه‌جا دارد برگزار می‌شود؟ چه زمانی این مسابقه آغاز شد؟ چه کسی گفت: “۱،۲،۳، حرکت”؟ آیا از روزی که به دنیا آمدم شروع شد؟ من حتما باید بدانم. آیا من نرمش می‌کنم و خودم را برای مسابقه گرم می‌کنم؟ تمرین می‌کنم؟ مربی خصوصی دارم؟ آیا باید در باند مخصوص خودم حرکت کنم؟ در برف مسابقه می‌دهم؟ یا در گردباد؟ با دوستانم مسابقه می‌دهم؟ یا با خواهرم؟»

دسته بندی کتاب

اشتراک گذاری این کتاب:

مشخصات کتاب
عنوان کتاب
آیا زندگی مسابقه بین آدم هاست؟
عنوان انگلیسی کتاب
Is There Really A Human Race
تصویرگر
تعداد صفحات
36
سال نشر
1,387

بررسی کتاب

کنار آمدن با فشارهای زندگی، داشتن زندگی هدفمند و انعطاف‏پذیر برای مواجهه با مشکلات زندگی، برقراری تعامل سازنده با دیگران با بیشترین سود و کمترین ضرر به خود و دیگران، روابط بین فردی بالنده و رشددهنده با کمترین کشمکش و تعارض، خروج از بحران‏های زندگی با مدیریت صحیح و بیشترین مصلحت روش انتخابی و بر آمدن از پس مسئولیت‏های فردی و اجتماعی در زندگی، همواره بخشی از واقعیت زندگی انسان بوده است که در ادوار مختلف به اشکال گوناگون نمود و بروز داشته است.

در یک نگاه کلی، مهارت‏های زندگی یعنی ایجاد روابط بین فردی مناسب و موثر، انجام مسئولیت‏های اجتماعی، تصمیم‏گیری صحیح، حل تعارضات و کشمکش‏ها بدون توسل به اعمالی که به خود یا دیگران صدمه می‏زند، توانایی انجام رفتارهای سازگارانه و مثبت به گونه‏ای که فرد بتواند با معضلات و مشکلات زندگی روزمره خود کنار بیاید و توانایی‏هایی است که باعث ارتقای بهداشت روانی افراد جامعه، غنای روابط انسانی، افزایش سلامت و رفتارهای سلامت در سطح جامعه می‏شوند.

در آموزش مهارت‏های زندگی، هدف اصلی تغییر رفتار مخرب به سازنده است. این مهارت‏ها باید از دوران پیش از دبستان شروع شود و به نوعی در مدرسه و سربازی و دانشگاه و حتی مراحل بعدی زندگی در اجتماع، مداوم آموزش و بازآموزی انجام بگیرد اما متاسفانه هم به دلیل ناآگاهی والدین از اصول فرزندپروری و هم اهمیت ندادن به این جنبه بسیار مهم آموزشی از سنین پیش از دبستان، این مهارت‏ها از کودکی در وجود کودکان نهادینه نمی‏شود و امکان یادگیری آسان آن‏ها در کودکی از بین می‏رود.

بنابراین اگر در زمان کودکی برای آموزش مهارت‏های زندگی انرژی گذاشته نشد، باید خانواده و مدرسه به خصوص در زمان نوجوانی و بلوغ، برای آموزش این مهارت‏ها و افزایش ظرفیت روان‏شناختی نوجوان تلاش کنند چون بعد از ۱۸ سالگی که شخصیت فرد و هوش هیجانی‏اش تقریبا به وضعیت ثبات نسبی رسید، ایجاد و شکل‏دهی رفتار، مشکل‏تر و زمان‏بر خواهد شد.البته حتی اگر دوره نوجوانی هم از دست برود، آموزش در دوران جوانی زمان سربازی یا دانشگاه باید انجام شود.

جیمی لی کورتیس در کتاب آیا زندگی یک مسابقه بین آدم‏هاست، به این جنبه از مهارت‏های زندگی به شکلی بسیار خلاقانه و جذاب پرداخته است. به گونه‏ای که ابتدا با طرح پرسش‏هایی کودک را وادار به تفکر و تلاش برای دست‏یابی به جواب‏ها و نگاه تیزبینانه‏تری نسبت به اطرافش می‏کند.

تصویرگری فوق‏العاده لورا کورنل علاوه بر جذابیت بصری دیدی خلاقانه را ایجاد می‏کند که منجر به تفکر خلاقانه می‏شود. در هر صفحه از این کتاب مخاطب به دید بازتری نسبت به انسان‏ها و رفتارهای‏شان دست پیدا می‏کند و در نهایت می‏تواند دنیا را در ذهنش از حالتی کم سابقه بزرگ به یک دنیای هم‏دلانه و زیبا تغییر دهد و همین تغییر دیدگاه را به زندگی‏اش وارد کند.

تاثیر ترجمه روان سمیرا کمالی را نباید در جذاب‏تر شدن کتاب نادیده گرفت. در بخشی از کتاب آیا زندگی، یک مسابقه بین آدم‏هاست؟ می‏خوانیم:

آیا این، یک مسابقه‏ی دو سرعت است؟ یک حمله به طرف خط پایان است؟ آیا من از زمانی که برای این کار می‏گذارم، آگاهم؟ و اصلاً من چرا باید در این مسابقه شرکت کنم، در این مسابقه دو هزاران‏هزار کیلومتری؟ اگر ما به یکدیگر کمک نکنیم، همگی‏مان…

📑 برگرفته از سایت کتاب نیستان ( http://neyestanbook.com )

امتیاز کتاب
2.502

نظرات
نظرات پیرامون این کتاب

ثبت ديدگاه