دانلود فایل طرح درس برای این کتاب
خلاصه کتاب

«جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان» شامل چند داستان است که برای هر کدام از آن‌ها ۳ پایان نوشته است. در هر داستان نویسنده از خواننده می‌خواهد که خودش یک پایان را انتخاب کند یا پایانی تازه برای داستان‌ها بنویسد.
داستان‌های کتاب به صورت جداگانه روایت می‌شوند. داستان آغازین کتاب الهام گرفته از شخصیت پینوکیو است که خواننده را با داستانی تازه از او، روبه‌رو می‌سازد. داستان بعدی درباره تینو است که بیمار است. اگر او تنها بماند سریع کوچک می‌شود. حالا می‌رسیم به آقای سکه‌ای، او آن‌قدر پول دارد که به جای مصالح ساختمانی، از پول‌هایش، برای ساخت خانه استفاده می‌کند. داستان بعدی درباره پسری با پشتکار است که با خلاقیت، یک سفر برای خودش به راه می‌کند و از هر مانعی با شجاعت عبور می‌کند. حالا نوبت به جادوگر بی‌چاره‌ای می‌رسد که بی‌کار است. او برای یافتن چرایی این بیکاری سفری را آغاز ‌می‌کند که در آن با پیش‌رفت تکنولوژی رو‌به‌رو می‌شود. داستان بعدی درباره رینالدوست. او بعد از حادثه‌ای که با دوچرخه‌اش پیش می‌آید، نام هر چیز را می‌برد، در خانه ظاهر می‌شود. داستان دیگر درباره آقای وروچی است که بعد از یک روز سخت کاری می‌خواهد در تنهایی خود استراحت کند. اما ناگهان خانم اخبارگو و کم کم همه افرادی که خبرها درباره آن‌هاست، در اتاقش ظاهر می‌شوند. داستان پایانی هم درباره صدای گریه‌های بسیار بلندی است که آقای مهربانی می‌شنود. او برای پیدا کردن صاحب گریه‌ها تا کشورهای دیگر نیز می‌رود. همه این داستان‌ها با سه پایان‌بندی گوناگون، به انتها می‌رسد

دسته بندی کتاب

اشتراک گذاری این کتاب:

مشخصات کتاب

بررسی کتاب

کتاب « قصه‌هایی با سه پایان» دارای داستان‌های بسیاری است که تعدادی از آن‌ها در ترجمه فارسی کتاب با عنوان «جادوگر بیکار: قصه‌هایی با سه پایان» منتشر شده است.
هر داستان کتاب سه پایان دارد که نویسنده به مخاطب، پیشنهاد تخیل و بازی با داستان‌های کتاب را می‌دهد. موضوع داستان‌ها بسیار ساده و در عین حال غیرعادی است. تصویرهای کمی در کتاب است و داستان به گونه‌ای روایت می‌شود که کودک بتواند تخیل خود را برای فهم داستان به کار بگیرد. در آخر کتاب، نویسنده پایان دل‌خواهش را می‌گوید و مترجم کتاب نیز درباره «جانی رداری» مطالبی را یادآور می‌شود. کتاب برای تمرین نویسندگی، افزایش دایره واژگان کودک و پرورش خلاقیت آن‌ها مناسب است.

«جانی رداری» نویسنده، شاعر و روزنامه‌نگار بوده ‌است. او اهل ایتالیا و یک نویسنده جهانی است که در سال ۱۹۷۰ برنده‌ جایزه «هانس کریستین آندرسن» شده ‌است. «رُداری» معلمی بوده ‌است که بعدها نوشتن برای کودکان را آغاز کرده ‌است. در بیشتر آثار او تاکید بر خلاقیت و تخیل است؛ چرا که خلاقیت را یک پدیده طبیعی در کودکان و تخیل را عامل بروز خلاقیت می‌پنداشته ‌است. همچنین او، آثارش را بر پایه پژوهش‌های عمیقش درباره آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان نگاشته‌ است. او در سال ۱۹۸۰ چشم از جهان فروبسته‌ است.

«مهناز صدری» دانش‌آموخته دانشگاه ملی مسکو است. او از سال ۱۳۵۰ در دانشگاه تهران، استاد زبان روسی بوده‌ است. او پس از بازنشستگی، به ترجمه و تألیف آثار گوناگونی پرداخته‌ است. صدری درباره ترجمه کتاب «جادوگر بیکار» گفته است که تنها تعدادی از داستان‌های کتاب که آن‌ها را برای فرهنگ ایرانی، جذاب‌تر و مناسب‌تر یافته، ترجمه کرده‌ است.

«مهسا منصوری» تصویرگر نسخه‌ی فارسی کتاب است. او از کودکی طراحی کرده است و دانش‌آموخته رشته نقاشی و تصویرسازی است. به باور او کودکان حق دارند کتاب‌های با کیفیت بخوانند و تصویرهای خوب ببینند.

📑 برگرفته از سایت کتابک ( https://ketabak.org )

دانلود فایل طرح درس کتاب
امتیاز کتاب
0.000

فعالیت های پیشنهادی پس از بلندخوانی کتاب

🔷 گفت‌وگو کنید

پس از بلندخوانی کتاب، با پرسش‌هایی مانند زیر با کودک گفت‌وگو کنید:

  • به نظرت داستان‌ها به چه کار می‌آیند؟
  • درباره کتابی که برای هر داستان، سه پایان در نظر گرفته، چه فکر می‌کنی؟
  • درباره داستان‌‌نویسی چه می‌دانی؟
  • چه سبک‌هایی در نگارش داستان‌ها هست؟ تو کدامشان را بیشتر دوست داری؟
  • چه داستان‌های می‌توانی برای هر سبکی مثال بزنی؟ کتاب‌هایی که می‌خوانی دارای چه سبک نگارشی هستند؟
  • پایان‌بندی‌های داستان، از دیدت چه‌گونه است؟
  • هر کدام از پایان‌بندی‌ها چه ویژگی‌هایی (طنز یا غم‌انگیز، شاد یا ماجرایی و..) دارد؟
  • در هر داستان چه چیزهایی را می‌شود، تغییر داد تا داستان پخته و بهتری بسازیم؟
  • تخیل و خلاقیت چه معنایی دارند؟
  • در داستان‌نویسی چگونه می‌توانی تخیل و خلاقیت داشته باشی؟

🔷 داستان بنویسید

کودک مانند پیشنهاد نویسنده، برای هر داستان یک پایان انتخاب کند و دلیلش را هم بگوید. حالا برای هر داستان، یک پایان تازه، از دید خودش بنویسد. سپس برای هر کدام از پایان‌بندی‌ها که دوست دارد، یک داستان نو بنویسد.

🔷 مجله بسازید

به همراه کودک درباره داستان‌نویسی و عناصر داستان پژوهش کنید. یک مقاله درباره پایان‌بندی در داستان و مدل‌های گوناگون و دلیل نیاز آن در داستان، بنویسید. داستان‌هایی درباره انواع پایان‌بندی، برای نمونه، بیابید و عکس‌های آن‌ها را به همراه نویسنده‌ها و سبک‌هایش  را کنار هم بگذارید و یک مجله درباره داستان‌‌ها بسازید.

🔷 تصویرسازی کنید

کودک یک داستان را در کتاب انتخاب کند و برای هر سه پایان‌بندی آن، تصویرهای جداگانه بسازد. تصویرها را با ترکیبی از کلاژ و رنگ آمیزی خلق کند.

🔷 عنوان تازه بگویید

به کودک بگویید داستان‌ها را که می‌خواند، سه پایان پیش روی اوست؛ در هر داستان مناسب هر سه پایان، جداگانه سه نام و عنوان تازه بنویسد.

🔷 کتاب بسازید

از کودک بخواهید با دوستانش یا به تنهایی بالای ۲۰ کارت آماده کند. برای داستان‌های کتاب، پایان‌بندی‌های گوناگون و حتی ترکیبی از پایان‌های همه داستان‌ها، بنویسد و بعد از خواندن هر داستان، به طور اتفاقی یک کارت بیرون بکشد و قصه را با آن پایان‌بندی  بازنویسی کند. درآخر از همه داستان‌ها و پایان‌بندی‌هایی که خودش نوشته یا در کتاب هست، یک داستان بلند بنویسد و آن را تزیین کرده و به صورت کتاب در بیاورد. برای کتابش نیز یک نام انتخاب کند.

🔷 هم‌خانواده بگویید

کودک تعدادی واژه از کتاب انتخاب کند و آن‌ها را روی کارت‌های گوناگون بنویسد. به همراه دوستان یا خانواده، مسابقه نوشتن هم‌خانواده بیشتر را بازی کند. هرکس یک کارت بردارد و برای واژه آن، هر چقدر که می‌تواند، همانند بگوید. می‌توانید به همه کاغذ بدهید تا پس از خواندن واژه، هم‌خانواده آن را روی کاغذ بنویسند و در پایان امتیازدهی کنید.

📌 منبع : سایت کتابک 

نظرات
نظرات پیرامون این کتاب

ثبت ديدگاه