خانم معلم گفته است که دنیا پر از قصههاست. هرکس هزاران قصه دارد. رالف نمیداند کجا دنبال قصهها بگردد. دیگر دوستانش به راحتی قصههای بسیاری مینویسند. اما او حتی نمیتواند یک واژه هم بنویسد و نمیداند چه کند. برای گذران زمان، پشت سر هم به آبخوری میرود، در راهروها میچرخد تا اینکه دیگر صدای خانم معلم هم در میآید. ناچار دوباره به قصه نوشتن برمیگردد. از دیزی، دوستش، خواهش میکند که کمکش کند. دیزی به او میگوید سراغ خاطرههایش برود. رالف کوشش میکند تا داستانی در اطرافش پیدا کند. حتی زیر میزش را هم میگردد، اما بی فایده است. رالف زیر میز دراز میکشد و روزی که به پارک رفته بود را به یاد میآورد؛ انگار که واقعا دوباره آنجاست. نور خورشید روی صورتش را حس میکند. حتی وول خوردن کرم روی پایش را حس میکند. ناگهان خانم معلم صدایش میزند و از او میپرسد قصهاش درباره چیست. رالف میگوید که یک کرم دیده است. خانم معلم بسیار خوشش میآید. رالف سعی میکند باقی قصه را بنویسد، اما کرم رفته است!
در این داستان کاربرد بداهه نویسی را در نوشتن مطرح می کند که این روش زمانی در کلاس های داستان نویسی شما کاربرد دارد که با بچه هایی مواجه می شوید که هیچ جوره راضی به نوشتن نمیشود و مدام از کلاس فرار می کند دقیقا شبیه رالف :))) در این زمان که شما کلافه شده اید و هاج و واج مانده اید که با این دانش آموز چه کنید در همان لحظه این کتاب به داد شما میرسد حالا چطوری؟! . اگر خوب توجه کنیم به داستان متوجه خواهیم شد که برای انتخاب موضوع باید چه کرد؛ بهترین کار این است که آن بچه را مجبور کنیم که کمی به اتفاقات لذت بخشی که برایش افتاده فکر کند و چیزی که در آن خاطره توجه اش را جلب کرده را برای موضوع اش انتخاب کند((مثل رالف که یادش افتاد که یک کرم در صحرا روی پایش افتاده بود و قلقلک اش می داد و تصمیم گرفت درباره کرم بنویسید)) حالا شروع کند به نوشتن اگر که نوشت خیلی هم خوب اگر هم دوباره بازیگوشی درآورد باز مشکلی نیست، به او بگویید چندین سوال درباره موضوع اش طرح کند مثل رالف، این پسر بچه بازیگوش می خواست درباره کرم بنویسد و سوالاتی مثل اسمش چی بود؟ یا بهش دست زدی؟! یا مامانت اجازه داد او را نگه داری؟ طرح کرد. خوب توجه به آخرین سوال کنید، این سوال یک سوال تخیلی است در حالی که اصلا اتفاقی نیافتاده اما نوع سوالات او به شکلی است که انگار اتفاقی افتاده و درباره آن اتفاقات سوال می پرسد پس باید سوالات این شکلی طرح کند و جواب هایی مانند سوالات یعنی تخیلی بدهد.
اگر بخواهیم روش هایی را که رالف برای داستان نویسی استفاده کرد نام ببریم میتوان : یاد آوری خاطرات، کمک گرفتن از دیگران، طرح سوالاتی درباره موضوع و نوشتن درباره اتفاقاتی که برایش افتاده و ایجاد تغییراتی در آن و استفاده از قوه تخیل نام برد.
✍نویسنده : حسین آذری نژاد
.
.
🟢 گفتگو کنید
پس از بلندخوانی کتاب با پرسشهایی مانند موارد زیر یک گفتگوی گروهی شکل دهید:
- به رالف نگاه کنید. اگر جای او بودید کجاها دنبال قصه میگشتید؟
- تصور کنید مثل رالف میخواهید از دوستتان کمک بگیرید، چگونه این کار را میکنید؟
- وقتی از دیگران درخواست کمک میکنید، چه احساسی دارید؟
- خودتان هم به دیگران کمک میکنید؟ چه احساسی خواهید داشت؟
- تا به حال شده معلمتان فعالیتی از شما بخواهد که ندانید چگونه انجامش بدهید؟
- در کارهای روزمره در خانه یا در ارتباط با دیگران، شرایطی بوده که نمیدانستید باید چه کنید؟
- وقتی نمیدانید راه حل چیست و چیزی به ذهنتان نمیرسد چه میکنید؟
- وقتی نمیدانید چه کنید، چه احساسی پیدا میکنید؟ وقتی راه حل را پیدا میکنید، چه؟
- تا به حال قصه نوشتهاید؟ برای قصههایتان تصویرسازی کردهاید؟
🟢 مترادف بنویسید.
کودک چند واژه از کتاب انتخاب کند. آنها را با همانند خود روی فلش کارت بنویسد. هر طوری که دوست دارد آن را تزیین کند. اگر هم معنیها را نمیدانست به او کمک کنید. میتوانید او را با واژهنامههای کودکان مانند واژهنامه چیستانی تصویری یا واژهنامههای دیگر مانند دهخدا یا فرهنگ معین آشنا کنید. با او همراهی کنید تا در آنها جستوجو کند. میتواند بعد از کتاب داستان از کتابهای درسی که او دوست دارد واژه انتخاب کنید.
🟢 نمایش بازی کنید.
از کودک بخواهید چند داستان کوتاه یا بلند بنویسد. تلاش کند آنها را برای هرکسی که دوست دارد یا به صورت قصهگویی یا به صورت نمایش اجرا کند. از او بخواهید وسایل مورد نیاز نمایش را با خلاقیت خود با توجه به ابزاری که در اطرافش هست بسازد.
🟢 داستان بنویسید
از کودک بخواهید تعدادی واژه (دست کم ۵۰ واژه) را به طور جداگانه روی کارتهایی بنویسد. بعد به طور اتفاقی تعدادی از آنها را بردارد. حالا با این واژهها داستان بنویسد. میتواند چند بار این کار را انجام بدهد و با مجموع آنها یک داستان ترکیبی بنویسد. اگر دوست داشت برای داستانش تصویرسازی هم بکند. میتواند با ساختن کلاژ این تصویرها را بسازد و داستان را به صورت کتاب در بیاورد.
🟢 داستان تصویری بگویید
کودک از بین تصویرهایی که در مجله یا کتاب داستانهایش هست چند تصویر بیربط که دوست دارد انتخاب کند و با همراهی شما از آنها کپی بگیرد. میتواند خودش نیز تصویرهایی که دوست دارد را با کلاژ یا نقاشی بسازد و سپس آنها را به صورت فلش کارت در بیاورد و برای آنها داستانهای مختلفی بگوید. از کودک بخواهید برای هرکس که دوست دارد با کارتها داستان بگوید. (یک تمرین خوب برای خلاقیت در داستان تصویری این است که کودک درباره تصویرهای کتابهای مختلفش قصههای تازه بگوید.)
🟢 بازی کنید
از میان واژههای کتاب یک واژه به کودک بگویید. از او بخواهید هرچه راجعبه این واژه به ذهنش میرسد بگوید.
📌 منبع : سایت کتابک
دانلود فایل فعالیت های پیشنهادی برای کتاب «رالف قصه می نویسد»