دانلود فایل طرح درس برای این کتاب
خلاصه کتاب

این کتاب همانند دو مجلد دیگر خود تلاشی است برای پرداختن به اساسی ترین و ابتدایی ترین مهارت هایی که یک کودک در زندگی خود به آنها نیاز دارد و سعی دارد در قالب یک داستان این نیاز را به مخاطب یادآوری و شیوه اجرای آن را نیز پیش چشم او بازگو و با ایجاد نوعی همذات پنداری از وی بخواهد تا خود را در موقعیت قهرمان داستان قرار داده و راه درست مواجهه با این دست مشکلات را فرا بگیرد.

دسته بندی کتاب

اشتراک گذاری این کتاب:

مشخصات کتاب
عنوان کتاب
شاید دیگران از آسمان می آید
عنوان انگلیسی کتاب
!Maybe the others come from the sky

بررسی کتاب

کتاب «شاید دیگران از آسمان می‌آید» اثر سید علی شجاعی سومین مجلد از مجموعه سه‌گانه مهارت‌های زندگی برای کودکان است که پیش از این مجلد دوم آن با عنوان «هیچ طوفانی راهش را عوض نمی‌کند» منتشر شده و مجلد اول از آن نیز با عنوان «به دیوارها بخند» در دست انتشار است.

این کتاب همانند دو مجلد دیگر خود تلاشی است برای پرداختن به اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین مهارت‌هایی که یک کودک در زندگی خود به آنها نیاز دارد و سعی دارد در قالب یک داستان این نیاز را به مخاطب یادآوری و شیوه اجرای آن را نیز پیش چشم او بازگو و با ایجاد نوعی همذات‌پنداری از وی بخواهد تا خود را در موقعیت قهرمان داستان قرار داده و راه درست مواجهه با این دست مشکلات را فرا بگیرد.

این کتاب با چنین هدفی با محوریت «حس مسئولیت‌پذیری» تالیف شده است. نویسنده با محوریت قرار دادن این موضوع در قالب داستانی این مساله را بیان می‌کند که برای اصلاح یک جامعه نیاز داریم تا ابتدا خودمان به عنوان فرد و عضوی از جامعه به اصلاح خود بپردازیم. در واقع نویسنده به مخاطب عاصی خود می‌گوید اگر اعتراضی به برخی از بافت‌ها و رویه‌های اجتماعی دارد و عزمی برای اصلاح آنها، باید ابتدا سعی در اصلاح خود داشته باشد.

زبان قصه بدون استفاده از کلمات پر ابهام و یا ترسیم موقعیت‌های خاص و غیر عمومی، با سادگی و شیوایی و تلفیقی هنرمندانه با تصاویر به کار گرفته شده است. شجاعی در استفاده از کلمات متناسب برای شکل دادن به قصه خود خست به خرج نداده است؛ اما در عین حال داستان خود را نیز به سمت یک روایت می‌نی‌مال و یا سانتی‌مانتال نیز سوق نداده است. او متنی ساده و تامل برانگیز و به قاعده تالیف کرده است که نه تنها مخاطب کودک که والدین آنها را نیز به فکر و واکنش وامی‌دارد.

اما این کتاب جدای از متن، خاص بودن خود را مدیون تصویرگری یگانه یعقوب‌نژاد و طراحی گرافیک نرگس زیانی است. یگانه یعقوب‌نژاد در این کتاب به دلیل ماهیت مفهومی قصه و نیاز به خلق جاذبه‌های بصری برای القای یک مفهوم، از تکنیک خلق فضاهای تصویری ذهنی و ترکیب عناصر بصری در تصویر متناسب با داستان بهره برده است و عناصری را از متن بیرون کشیده و با تصویر جان‌بخشی کرده است که مفهوم کتاب را در قامتی متفاوت و در چند فریم منحصر به فرد پیش چشم مخاطب می‌کشاند. در واقع هنر وی خلق تصاویری است که جدای از اینکه مکمل داستان مکتوب هستند، به صورت انحصاری نیز راوی المان‌هایی تامل‌برانگیز در زمینه موضوع کتاب هستند.

این کتاب همچنین در زمینه گرافیک نیز تجربه‌ای موفق در زمینه پیوند میان متن و تصویر است که رابطه معنایی خاصی نیز بدون در نظر گرفتن محتوای هر یک از آنها ایجاد می‌کند.

بیش از دماغ و لب کبود ، متورم و سرمازده دخترک بدون چشم جلد کتاب این عنوان کتاب است که در نگاه نخست عجیب می نماید! یعنی اشتباه چاپی است؟ اینقدر فاحش؟ «دیگران» مگر فعل جمع نمی طلبد؟ نکند اسم خاص است. چرا جمله خبری محتمل ؟خب به قدر کفایت انگیزه ایجاد می شود برای باز کردن کتاب تصویر صفحه اول نفس گیر است_بانوی شب با زلفهایی ستاره اندود_ و بعد از چند سوال جمله خبری مهم آغازین کتاب:
باورتان نمی شود! اینجا وقتی هوا سرد است، مردم از جیبهای همدیگر استفاده می کنند …
فکرش را بکنید در صبح یا غروبی سرد و زمستانی می خواهید دست در جیبتان کنید اما دست یکی دیگر در جیب شماست!
شاید تعجب کنید و شاید مجبور شوید شما هم دست در جیب دیگری کنید تا گرم شوید و او هم دست در جیب دیگری و همینطور تا بینهایت.
و نتیجه این فرایند جالب و متنوع جیبی این است: همه به هزار دلیل چیزهایشان گم می شود.
سالهاست مردم به هم اعتراض می کنند. معترض به اینکه چرا دستت در جیب من است !؟با این همه اعتراض چه باید کرد؟ جیب ها را بدوزیم؟ لباس ها را بدون جیب درست کنیم؟موقع سرما از خانه بیرون نیاییم؟ جیب قفل دار؟ اصلا بهش فکر نکنیم و برویم سراغ ادامه زندگی؟یک روز صبح بچه ها می روند سراغ بزرگترها تا بفهمند دلیل این همه اعتراضات دست در جیبی چیست؟ پاسخ: چرا من؟ تقصیر «دیگران» است! و اینگونه بچه ها با مفهوم «دیگران» آشنا می شوند. حالا باید دنبالش بگردند تا «دیگران» را پیدا کنند! از هرکسی می پرسند جایی را نشان می دهد که خودش انجا نیست!بچه ها خسته و کلافه می شوند «دیگران» را نمی یابند ، نکند اصلا وجود ندارد.
بلاخره یکی از بچه ها بلند می شود و می گوید من «دیگران» هستم و دستش را در جیب خودش فرو می کند. بچه ها می خندند و بر می خیزند دستشان را در جیب خود فرو می کنندو از فردا به همه می گوییم ما «دیگران» هستیم. دیگرانی که دستشان در جیب خودشان است…

🟠 مفاهیم اصلی :
من و دیگری، مسئولیت، حق، انتخاب، کنش و واکنش

🟢 تکنیک های اصلی :
گفتگو، پرسشگری به شیوه مصاحبه، کشف حقیقت، بسط تجربه، اعتراض مدنی به جای غرغر، یافتن راه حل، خودنگری، خوداصلاحی، پذیرش مسئولیت شخصی، قیاس و ارزیابی

بعد از مدتها کتابی تالیفی می خوانیم که هیچ کلمه ای در آن زیادی نمی کند ، جمله ها سر جای خود نشسته اند. مفهوم ها منسجم و تکنیک ها کارا هستند.آخ از تصویر پردازی که با صورت های بزرگ و غلو آمیز نیمه تمام شروع می شود با چشمان خیره و خسته و مات ادامه می یابد و با جوشش نور از دل تاریکی در گردنبندی خورشیدی ، دستانی توانمند و منبع نور به آسمان سیاه شب زندگی می بخشد.این کتاب هیچ قهرمانی ندارد . اما از قهرمانانه ترین قصه هایی است که برای کودکتان خواهید خواند. هیچ معجزه ای در کار نیست یک انتخاب و بعد یک کنش! همین .زنجیره ای انسانی ، رویدادی دومینویی از بچه های خسته نه بزرگسالان غرغرو شروع می شود. زنده باد نویسنده و تصویرگر.
در تمام طول داستان یاد شهر دزدهای ایتالوکالوینو افتادم اما قصه پر غصه و آشنای سید علی شجاعی را دوست تر داشتم.بدون شک ۵ امتیاز از ۵ ستاره نوش جان نویسنده ، تصویرگر و ناشر خواهد بود.

📑 برگرفته از سایت کتاب نیستان ( http://neyestanbook.com ) و سحر سلطانی نویسنده در سایت کتابستان ( http://iranb4c.com )

امتیاز کتاب
1.001

نظرات
نظرات پیرامون این کتاب

ثبت ديدگاه