به سرزمین شگفتیها و عجایب خوش آمدید.
اینجا هیچچیز آن طور که به نظر میآید، نیست. درختها پرندهاند و چترها درختاند و آسمان پر از ماهیهایی است که خرخر میکنند. همراه شوید با پسری که تختش پایین میافتد و به دنیای رویایی پرتاب میشود که پر از غول و اژدها و ماجراهای عجیب و غریب است.
شخصیتی به نام «غول جالباسی» موجود بامزه و بزرگی است که در آغاز داستان، پسرک در آغوش او سقوط میکند. به کمک این غول به شکار شالگردن میرود. نویسنده با چیرگی فعلِ پیدا کردن را به شکار کردن بدل کرده است. در ادامهی داستان با این جملهی شگفتانگیز روبهرو میشویم: «ناهار یکهو شکست…» مگر ناهار میشکند؟ بله اگر نویسنده «کریس ریدل» باشد و ناهار تخم اژدهای آبپز، چنین چیزی امکانپذیر است! البته اژدها یا همان ناهار بعد از شکستن پرواز میکند و پسرک این بار به شکار اژدها میرود.
در این داستانِ جذاب بالشها تپهاند، گلهای روتختی باغ گلاند، فنرهای ماهیهای تزیینی کوهاند، چتر درختی عجیب است که پرندهای نوکتیز در آن لانه دارد. زیر تخت هم غاری تاریک و بزرگ است و پسرک فرمانروای این سرزمین خیالی است.
برگرفته شده از سایت کتابک
۱- گفتوگو کنید!
با توجه به تصویری بودن کتاب، پس از بلندخوانی، میتوانید هم دربارهی متن کتاب و هم تصاویر آن، با چنین پرسشهایی، با کودک گفتوگو کنید:
- پسر کوچولو کجا خوابیده بود؟
- چترها چه رنگی بودند؟ آنها توی آسمان بودند یا روی زمین؟
- میتوانی چندتا از لباسهای پسر کوچولو را نام ببری؟ تو هم شبیه آنها را داری؟
- از بین لباسهای پسر کوچولو، کدام یک از آنها گمشده بود؟
- اولین وعده غذایی که پسر کوچولو خورد چه بود؟
- موقع صبحانه خوردن، پسر کوچولو چهچیزی را دور گردنش بسته بود؟
- چه سازهایی توی کتاب دیدی؟
- ما چند وعدهی غذایی داریم؟ تو کدام وعده را بیشتر دوست داری؟
- میتوانی ساعتها را در بین تصاویر کتاب پیدا کنی؟
۲- ایدههایی برای داستانسرایی
- از کودک بخواهید خوابی را که بهتازگی دیده است برای شما تعریف کند.
- از کودک بخواهید به اشیای داخل خانه نگاه کند و تخیل خود را دربارهی هریک از آنها بگوید.
- از کودک بخواهید یک بار دیگر داستان کتاب را از زبان خودش تعریف کند.
۳- نقاشی بکشید.
موضوعات زیر مرتبط با کتاب هستند و میتوانید آنها را نقاشی کنید:
- از کودک بخواهید همچون کتاب به اشیای داخل خانه نگاه کند و تخیلش را دربارهی هریک روی کاغذ بکشد.
- از کودک بخواهید همچون کتاب، حیواناتی فرضی را نقاشی کند.
۴- نمایش خلاق بازی کنید.
- از کودک بخواهید که در لحظه به یکی از اشیای اتاق بدل شود و از زبان او حرف بزند، شما نیز در این کار با او همراهی کنید.