کتاب «وسلیآباد» دربارهی وسلی، پسربچهای ۸-۷ ساله است که از نظر فکری با بچههای همسن و سال خود وجه اشترکی ندارد. او تابع مد نیست و سرش به کار خودش گرم است اما این موضوع نگرانی والدینش را برمیانگیزد. وسلی در تابستان در باغچهی خانه گلکاری و باغبانی میکند، اما نه گیاهانی معمول مثل گوجه فرنگی و کلم که سایر همسایهها میکارند.
وسلی همیشه مورد تمسخر همسن و سالانش قرار میگیرد. پدر و مادرش هم فکر میکنند او وصلهای ناجور است و با بقیهی بچهها فرق دارد. روزی وسلی تصمیم میگیرد از آنچه در مدرسه یاد گرفته استفاده کند و برنامهی خوبی برای تابستانش تدارک ببیند. بنابراین سراغ کار کشاورزی میرود تا تمدن خاص خود را بر پایهی آن بنا کند. در باغچهی او گیاهانی خاص و ناشناخته جوانه میزنند و میوههایی به بار مینشینند. کمکم بچههای دیگر نیز کنجکاو میشوند و به وسلی در رسیدگی به آن گیاهان کمک میکنند. او حتی موفق به تهیهی روغنی از آن گیاهان میشود که به عنوان ضدآفتاب میفروشد. وسلی میتواند با خلاقیت خود هم به ایدهآلهایش تحقق بخشد و هم بچههای دیگر را با خود همراه سازد و از شر مسخره کردنهای آن ها خلاص شود. بهاینترتیب، او از گیاهانش کمک میگیرد و رفتهرفته تمدنی شکل میدهد با غذا، لباس، زبان، روش شمارش و بازیهای مخصوص به خود. او دنیای جدیدش را وسلیآباد مینامد
این داستان به موضوع خلاقیت، دگراندیشی و روی آوردن به زندگی طبیعی میپردازد و اعتماد به نفس وسلی میتواند به مخاطب جرئت ببخشد تا گامی در جهت استقلال خود بردارد. کتاب با صحنه پردازیهای مناسب و زبان روان، احترام به طبیعت و استفادهی بهینه از آن را نیز مطرح میکند و مخاطب را به پیگیری داستان میکشاند.
این اثر در سال ۲۰۰۰ جایزهی Notable Children’s Books یا «کتابهای برجسته در حوزهی ادبیات کودک» را از آن خود کرد. این جایزه را انجمن کتابخانه آمریکا، هر ساله به کتابهای برگزیده اعطا میکند. این اثر در سال ۲۰۰۲ نیز نشان California Young Reader را از آن خود کرد.
«پل فلیشمن»، نویسندهی آمریکایی این اثر، در سال ۱۹۵۲ متولد شد. او در سال ۱۹۸۲ موفق شد نشان نیوبری را برای کتاب Joyful Noise دریافت کند. انتشارات میچکا، کتاب دیگری به نام «پدر، پرچین و پسرها» نیز از این نویسنده به چاپ رسانده است.
«کوین هاوکس»، تصویرگر این کتاب در فرانسه بزرگ شد. والدینش از همان کودکی بذر عشق به کتاب را در دلش کاشتند و او در بزرگسالی این بذر را تبدیل به باغ بزرگی از تصاویر کرد. از کتابهای دیگر او میتوان به «شیر کتابخانه» اشاره کرد.
«وسلی آباد» را «نسرین وکیلی» به همراه «پدرام مهینپور» ترجمه کرده. از کتابهای این دو مترجم نامآشنا میتوان به «یک داستان محشر»، «گلهای ختمی بر دیوار» و «خواب خرس مهتابی» اشاره کرد
📑 برگرفته از سایت کتابک ( https://ketabak.org )
.
💠 نوع فعالیت: فردی – گروهی
🚩 هدف: آشنایی با چگونگی شکل گیری تمدنها و جنبههای گوناگون آنها
در فعالیت زیر کودکان همانند قهرمان داستان تمدن خود را میسازند.
آنچه نیاز دارید: کاغذ طراحی، مداد، خودکار، مداد رنگی
💠 آماده کردن دانش آموزان برای نشست کتابخوانی:
پیش از خواندن کتاب، باید کودکان را برای شنیدن داستان آماده کنید. با طرح چند پرسش به آنها کمک کنید، آنچه را درباره ی موضوع داستان میدانند، به یاد بیاورند. به این ترتیب، پیش زمینهای از داستانی که قرار است بشنوند، پیدا میکنند و برای شنیدن آن برانگیخته میشوند.
ایجاد پیشزمینه دربارهی داستان:
آیا میدانید که انسانهای بسیاری با ظاهر، زبان و شیوهی متفاوت زندگی، در جهان زندگی میکنند؟
اگر بخواهید تمدنی پایهگذاری کنید، اول باید چه کاری انجام دهید؟
تشویق کودکان برای یادآوری آنچه در پیوند با داستان میدانند:
آیا تاکنون به کشور دیگری سفر کردهاید، یا درباره سرزمین های دیگر چیزی خواندهاید؟ چیزهایی که دیده و خواندهاید، چه تفاوتی با کشور یا شهر شما داشتهاند؟
واژههای تازه یا دشوار را برای آن ها معنا کنید.
اکنون دربارهی عنوان و تصویر روی جلد با کودکان گفتوگو کنید. از آنها بپرسید:
فکر میکنید این کتاب دربارهی چه موضوعی است؟
آیا تاکنون این احساس را داشتهاید که با دیگران فرق دارید؟
آیا کسی را میشناسید که دیگران او را به سبب این که متفاوت است ،آدم بدی بدانند؟
کتاب را بخوانید و از کودکان بپرسید:
در شکل گیری یک تمدن چه چیزهایی مهم است؟
اگر شما میخواستید یک زبان ویژه ی خودتان بسازید، از چند حرف در ساختن آن استفاده میکردید؟ الفبای شما چه شکلی داشت ؟
اگر میتوانستید گیاهان خودتان را بکارید، چه ویژگیهایی داشتند؟ از آن ها چه استفادههایی میکردید؟
اگر میتوانستید ورزش خودتان را ابداع کنید، این ورزش چگونه بود؟ چه قانونهایی داشت؟
چه نامی برای تمدنی که خودتان پایهگذاری کردهاید، انتخاب میکردید؟
از کودکان بخواهید چند جنبه از یک تمدن، مانند ورزش، زبان، گیاهان و … را انتخاب کنند. آنها را گروه بندی کنید و ۱۵ دقیقه وقت بدهید تا روی یک جنبه کار کنند و یک پیش نویس تهیه کنند. سپس یک نشست همگانی ترتیب دهید و دربارهی تمدن جدیدتان گفتوگو کنید و نامی برای آن بگذارید.
💠 فعالیتهای بیشتر :
از دانش آموزان بخواهید دربارهی تمدنی جدید مطالعه کنند و به این پرسش پاسخ دهند که زندگی در این تمدن چگونه است و چه تفاوتهاو شباهتهایی با تمدن ما دارد؟ از آن ها بخواهید از صنایع دستی، هنر و ادبیات آن نمونههایی بیاورند.
📌 منبع : سایت کتابک ، http://www.msu.edu