دانلود فایل طرح درس برای این کتاب
خلاصه کتاب

قهرمان داستان خرسی کوچولو است که زیباییها و نعمتهای فراوان خدا را در اطراف خود می بیند و در پیِ آن بر می آید تا خدا را برای این همه لطف و محبّتش سپاس گوید. امّا نمی داند چگونه این کار را بکند!
او برای حلّ کردنِ این مشکل به سراغ دوستانش می رود و مسئله را با آنها در میان می گذارد. کلاغ، پیشنهاد می دهد که برای تشکر از خدا برایش کلوچه بپزد. ولی جوجه تیغی با پیشنهاد کلاغ مخالفت می کند و می گوید: بهترین کار این است که همانند خدا با همه مهربان باشی. زیرا او مهربانی را بیش از همه چیز دوست دارد.
خرس که مهربانی کردن با همه را دشوار می دید، ساده ترین راه را انتخاب کرد و بنا گذاشت تا 7 کلوچه برای خدا بپزد.
فردای آن روز چنین کرد و راه افتاد. امّا در میان راه هر کس او را می دید، از او کلوچه می خواست و خرس کوچولو مهربانانه کلوچه ای تقدیم می کرد تا اینکه …
این داستان، در واقع به زیبابی به طور غیر مستقیم، هم ویژگیهای خدا را به کودکان یاد می دهد و تصویری دلپذیر از او در ذهنشان ترسیم می کند و هم آنان را به مهرورزیدن به همه ترغیب می نماید. کاری که خدای مهربان نیز آن را می پسندد و به آن ترغیب می فرماید.

دسته بندی کتاب

اشتراک گذاری این کتاب:

مشخصات کتاب
عنوان کتاب
کلوچه های خدا
نویسنده
تصویرگر

بررسی کتاب

بهار از راه رسیده ؛خرس کوچولو از خواب زمستانی بیدار شده و سر از لانه اش بیرون کرده بود. او زیبایی های بهار در اطراف خود را می بیند و می خواهد از خدای بزرگ که همه جا را قشنگ کرده تشکر کند اما چگونه ؟ خب بهتر است از دوستانش کلاغ و جوجه تیغی مشورت بگیرد، کلاغ می گوید بهترین کار پختن کلوچه برای خداست. جوجه تیغی می گوید نه! خدا مهربانی را از کلوچه بیشتر دوست دارد بهتر است مهربان باشیم. خرس کوچولو که فکر می کند مهربان بودن با همه کار سختی است تصمیم می گیرد این دفعه برای خدا کلوچه بپزد. هفت کلوچه داغ خوشمزه می پزد و به پیشنهاد کلاغ به سمت بالای تپه می رود تا انها را انجا بگذارد برای خدا، اما در راه حیواناتی را می بیند که …

🟠 مفاهیم اصلی : خدا، زیبایی، مهربانی، قدردانی، کمک، همراهی، رضایت، ارزش، تولید/خلق

🟢 تکنیکهای کاربردی : قدرشناسی، جایگزینی، مشورت طلبی، حرکت از جزییات به کلیات، زیبایی شناسی، مشارکت

در قصه ی کلوچه های خدا خانم کلر ژوبرت مهمترین مولفه ی تربیت معنا گرا یا معنوی کودکان را طرح می کند. مفهوم «خدا» اما نه خدایی به عنوان خالق و ناظر طبیعت بلکه خدایی که زیبایی را می افریند و مهربانی را دوست دارد .
خرس که قدردان زیبایی هاست از دو دوست به مثابه دو راهنمای خیر/شر کلاغ سیاه فریبکار و جوجه تیغی دانای خیرخواه کمک می گیرد و اتفاقا پیشنهاد عینی کلاغ را می پذیرد. خانم ژوبرت تلاش کرده اند در مسیر داستان مفهوم شر در وجود کلاغ که یکی از افریده های خداست را پررنگ نکنند اما در این باب موفق نبوده اند. کلاغ رفتار و گفتار شیطنت آمیز و حیله گرانه دارد. در نهایت داستان خرس کوچولو هم عناصر خیر و هم عناصر شر پیرامونش را با مولفه مهربانی که از درونش به شکل خود انگیخته جوشیده بود بهره مند می کند و به درک زیسته مفهوم مهربانی در جهان پیرامون به عنوان نمادی از رضایت خدا می رسد.این کتاب برای گروه سنی ب نوشته شده و با طرح دو مفهوم کلیدی زیبایی و مهربانی در جهان به توسعه مفهوم انتزاعی خدا در ذهن خردسال و کودک می پردازد. برای تربیت معناگرا در دل جوامع دین مداری مثل ایران کتاب کلوچه های خدا انتخاب خوبی است هر چند والدین و مربیان حین گفتگو درباره ی این کتاب باید تلاش کنند مفهوم شرارت با رفتار و گفتار کلاغ در ذهن کودکان کلیشه ی کلاغ بدجنس را نسازد.امتیاز من به ایده، پرداخت، تصویرگری این کتاب چهار ستاره از پنج است.

📑 سحر سلطانی نویسنده در کتابستان ( http://iranb4c.com )

دانلود فایل طرح درس کتاب
امتیاز کتاب
4.119

نظرات
نظرات پیرامون این کتاب

ثبت ديدگاه