• طراح : استاد جمال میرجعفری

 

🎯 بازی اسم ، ویژگی و ژست

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند و هرکسی یکی از ویژگی هایش را که دوست دارد بگوید و یک ژست بگیرد. (یا یک ویژگی خوب از خودشان بگویند و یک ویژگی بد)

🎯 تکرار اسم سه بار

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند و یک نفر ( بهتر است اول مربی باشد) وسط دایره می ایستد و اسم یکی از بچه ها را سه بار پشت هم صدا میکند ( این اسم هم می تواند اسم شخص رو به رو باشد یا هر کسی که دور دایره ایستاده) کسی که اسمش صدا می شود 3 ثانیه وقت دارد اسم شخص داخل دایره را بگوید ،اگر درست و به موقع گفت که در حلقه باقی می ماند اگر نه باید وسط بایستد و بازی را با نام کسی دیگر ادامه دهد.

 

🎯 بازی اسم و توپ ( یک یا چند توپ)

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند ، مربی یک توپ در دست داردو به سمت یکی از بچه ها پرت میکند ، توپ به هرکس رسید باید اسمش را بگوید و توپ را به یکی دیگر پرت کند. برای  بچه های بزرگ تر می توانیم از دو یا چند توپ استفاده کنیم که تمرکز بیشتری لازم دارد. می شود این بازی را با بازی ویژگی ها ترکیب کرد.

cartoon little kids games collection vector 5659642 1 e1629790169508 معرفی بیش از 60 بازی برای کودکان

 🎯 بازی پیدا کردن الگو

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنندو یک نفر مثلا مربی اسم خود را میگوید ، پشت سر مربی بعدی اسمش را میگوید و تا همه بگویند وقتی به مربی رسید اسم دو نفر بعد را می گوید بچه ها باید متوجه شوند که الگو به یکی درمیان تغییر کرده و طبق الگو پیش بروند ، دور بعد مربی مثلا جهت را تغییر میدهد و بچه ها باید الگو جدید را پیدا کنند و ..

🎯 بازی آیینه دوتایی و چندتایی

از بچه ها بخواهید برای خود یک همبازی انتخاب کنند. یک نفر الف و دیگری ب .

در مرحله اول الف ها بدن خود را به هر شکلی که دوست دارند حرکت می دهند ولی بدون جا به جایی و گروه ب باید حرکت آنها را تقلید کنند و دقیقا مانند آیینه عمل کنند. در ادامه گروه ها جا به جا می شوند و گروه ب حرکت می کند و الف آیینه می شود.

در این بازی حتما از موسیقی استفاده کنید ، موسیقی بچه ها را فعال میکند و به آنها جسارت می دهد.

 🎯 بازی زیپ ( حرکت دست موافق) زاپ (حرکت دست مخالف) زوپ (حرکت دست متقاطع)

بچه ها دایره می ایستند بهتر است مربی بازی را شروع کند. مربی با حرکت دست خود به سمت مثلا راست خود اشاره میکند و میگوید زیپ! ، کسی که مربی به او اشاره کرده باید سریع به سمت کسی دیگر اشاره کند و طبق جهتی که او ایستاده بگوید زیپ یا زاپ یا زوپ. اما باید حضور ذهن داشته باشد که اگر به دوست سمت چپ اشاره کرده باید بگوید زوپ یا اگر به رو به رو اشاره کرده بگوید زاپ.

 🎯 بازی نگاه نکردن به چشم هم

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند سپس به زمین نگاه کنند. با صدای دست مربی همه با هم سرها را بالا بیاورند و به چشم یک نفر نگاه کنند ، اگر دو نفر چشم در چشم شوند مرده اند و باید از بازی بیرون بروند.

قبل از شروع بازی به بچه ها توضیح بدهید که باید در ذهن خود از قبل کسی را انتخاب کنند تا موقع شنیدن صدای دست مستقیم و سریع به چشم کسی که در ذهن دارند نگاه کنند . در این بازی نباید کسی جهت نگاهش را تغییر دهد و باید به چشم کسی نگاه کند (کسی نمیتواند به دیوار یا جایی دیگر نگاه کند )

 🎯 صندلی بازی

یک صندلی از تعداد بچه ها کمتر است .بچه ها همه روی صندلی می نشییند و یک نفر صندلی ندارد. کسی که صندلی ندارد باید یک ویژگی که شامل تعدادی از بچه هاست را بگوید (مثلا کسایی که کفش های بندی دارند) کسانی که آن ویژگی را دارند باید جا به جا شوند در این فاصله نفری که صندلی نداشته باید برای روی یک صندلی بشیند و کسی که ایستاده بازی را با یک ویژگی جدید ادامه دهد.

بازی

 🎯 شمارش یک تا ده

هدف این بازی شمارش از یک تا دهه طوری که دو نفر همزمان عددی را نگویند اگر این اتفاق بیوفتد بازی از اول شروع می شود. این بازی را میتوان با نگاه چشمی هم انجام داد که در این صورت باید بچه ها گرد بایستند و شروع به نشستن و ایستادن کنند نفری بعدی باید بعد از ایستادن قبلی بنشیند و بلند شود و دو نفر همزمان نباید این کار را انجام دهند . از بچه ها بخواهید با نگاه چشمی به هم ، از تداخل جلوگیری کنند.

🎯 بازی لونه ، خرگوش ، بارون

از بچه ها بخواهید به گروه ها 3 نفره تقسیم شوند ، دو نفر رو به روی هم بایستند و دست های خود را از بالا به هم وصل کنند و به حالت خانه در بیاورند و نفر سوم داخل خانه بنشیند و نقش خرگوش داشته باشد . (اگر تعداد بچه ها فرد بود ، مربی میتواند همبازی شود و بازی را شروع کند) با صدای دست مربی یا نفر وسط باید خرگوش ها در لانه  ها جا به جا شوند ( لانه ها ثابت هستند) کسی که وسط می ماند باید با صدای دست بازی را ادامه دهند و برای خودش لانه پیدا کند.

در ادامه می توان از بچه ها خواست کسی که دست میزند بگوید خرگوش یا لانه یا باران ، اگر بگوید لانه خرگوش ها ثابتند و لانه ها جا به جا می شوند. اگر بگوید باران هم خرگوش ها هم لانه ها باید جا به جا شوند.

 🎯 بازی حلقه دو تایی

از بچه ها بخواهید پراکنده بایستند و با صدای دست مربی با یکی از بچه ها حلقه دوتایی تشکیل دهند. حلقه ها باید به صورت دو حلقه ی قفل شده در هم باشد. (مانند زنجیر درهم قفل شوند) در ادامه میتوان از بچه ها بخواهیم یک حلقه سه تایی ایجاد کنند و هر گروه سه تایی شد بلند و سریع بگویید «سه تایی» و بقیه باید دوتایی شوند.

 🎯 بازی نیش زنبور

بچه ها دایره ای می ایستند و چشم هایشان را می بندند. مربی با ضربه زدن به یکی اونرو تبدیل به زنبور می کند. کسی جز مربی و اون شخص نمی داند که چه کسی زنبور است. حالا چشم ها باز می شود و بچه ها در فضای اطراف حرکت می کنند و با هم دست می دهند. زنبور باید با حرکت انگشت خود در حالت دست دادن یکی را تبدیل به زنبور کند و بی صدا از بازی خارج شود.

زنبور جدید باید نیش بزند و خارج شود. از زنبورها بخواهد خیلی سریع از بازی خارج نشوند که بقیه متوجه زنبور جدید نشوند. بقیه بچه ها هم باید با هم دست بدهند و هم به بقیه توجه کنند و زنبور را پیدا کنند. همه باید با صدای زنبور در محیط حرکت کنند.

🎯 بازی مترجم و فرد خارجی

دو نفر داوطلب از بچه ها اتخاب کنید و از یکی بخواهید به زبانی فرضی صحبت کند و از دیگری بخواهید صحبت های فرد خارجی رو به خلاقیت خودش ترجمه کند. در ادامه میتوانید از فرد خارحی بخواهید که ادای کسی را دربیاورد که متوجه شده مترجم درست ترجمه نمی کند و واکنش نشان دهد.

 🎯 بازی پانتومیم و گزارشگر

یک نفر گزارشگر می شود و یک نفر بازیگر است که پانتومیم انجام میدهد. اما فقط گزارشگر پانتومیم رو می بیند و باید برای بقیه آنچه می بیند شرح بدهد تا بقیه بچه ها حدس بزنند چه کاری انجام می شود.

🎯 بازی سایمون میگه

دراین بازی باید بچه ها حرکت جوکر را تکرار کنند ولی باید قبل از انجام هر حرکت جدید جوکر گفته باشد سایمون میگه…. اگر این جمله را نگوید هیچ کس نباید حرکت را تکرار کند و کسی که تکرار کرد باید جوکر شود و بازی را ادامه بدهد.

🎯 بازی خلبان و هواپیما

بچه ها باید به گروه های دو نفره تقسیم شوند یکی هواپیما باشد با دست های باز و جلو بایستد ، دیگری خلبان باشد و هدایت کند.میتوان ابتدا بازی را ساده شروع کرد مثلا از خلبان ها بخواهیم با صحبت کردن با دوست خود هواپیما را براند. در ادامه باید با اشاره به دست راست یا چپ یا وسط شانه های هواپیما بدون کلام هدایتش کند طوری که به هواپیماهای دیگه برخورد نکنند. در مرحله ی بعد حتی میتوان چشم هواپیما را بست و خلبان با اشاره دست هواپیما را براند.

در مرحله ی بعد خلبان و هواپیما با فاصله رو بروی هم می ایستند و هواپیما با چشم بسته باید صدای خلبان را بشنود و طبق چیزی که می گوید حرکت کند. در این حالت هواپیماها باید به صدای خلبانشان با دقت گوش بدهند تا تصادف نکنند.

🎯 بازی اتاق جادویی

بچه ها کف اتاق راه می روند. با موقعیتی که مربی می گوید بچه ها نوع راه رفتن خود را تغییر می دهند. مثلا مربی می گوید بچه ها کف اتاق پر از خورده شیشه س ، یا داغ شده ، یا پر از آب شده ….

 🎯 بازی قطار بادکنکی

در این بازی بچه ها را به ردیف کنید و بین پشت و شکم بچه ها یک بادکنک قرار بدهید ، بچه ها باید مثل قطار حرکت کنند و بادکنک ها نترکد و نیوفتد. در ادامه میتوان از بچه ها خواست با سرعت بیشتری حرکت کنند. یا دست های بچه ها را با طناب ببندیم تا اصلا به بادکنک تماس پیدا نکند.

برای رقابتی شدن بازی میتوان بچه ها را دو گروه کرد و هدفی مشخص کنیم و هر گروه بادکنکی به زودتر رسید برنده می شود

🎯 مسابقه بادکنکی

بچه ها به دو گروه قطاری پشت هم قرار می گیرند. نفر جلو باید بادکنک را از بالای سر به پشت سری بدهد ، نفر پشتی باید بادکنک را از لای پای خود به پشتی بدهد ، پشتی باید بادکنک را از پهلو به عقبی بدهد و حرکت ها یا تکرار شود یا تغییر کند ( طبق قراری که اول بازی می گذاریم) تا به نفر آخر برسد و حالا باید باکنک از آخر به اول از بالای سر همه به نفر اول برسد. هر گروهی که زودتر بادکنک را به نفر اول برساند برنده است.

🎯 بازی نجوای چینی

بچه ها به حالت قطاری می ایستنداصلا نباید به عقب نگاه کنند ، مربی به نفر آخر یک جمله می گوید و از او میخواد آرام در گوش نفر جلوی خود بگوید که چی شنیده است، او در گوش جلویی می گوید و … تا نفراول که شنید رو به همه برمی گرددو بلند می گوید که چی نشیده است.

برای پیچیده تر شدن بازی می توان بازی را به این صورت تغییر داد که مربی در گوش  نفر آخر یک کلمه می گوید و از او میخواد برای نفر جلویی خود کلمه را اجرا کند. نفر جلویی به شانه ی جلویی خود میزند و فقط او برمیگردد و اجرا را میبیند و به شانه ی جلویی میزند و او بر میگردد و اجرا را می بیند تا به نفر اول می رسد ، نفراول رو به گروه اجرایی را که دیده نمایش میدهدو نفر آخر کلمه ای را که شنیده بلند می گوید.

در حالت دیگر می شود این بازی را اینطور انجام داد که نفر اول یک کلمه را در گوش بقل دست خود می گوید و نفری که کلمه را شنیده در یک یا دو جمله کلمه رو شرح بده اما از اصل کلمه استفاده نکند. نفر بعدی جمله را حدس بزند و بگوید و نفر بعدی باز در قالب جمله بگوید تا نفر آخر که بلند جمله را می گوید.

🎯 بازی حرکات برعکس

برای شروع مربی مثلا در حالت نوشتن قرار می گیرد ولی میگوید من دارم راه می رود. نفر بعدی کاری را که شنیده انجام میدهد مثلا راه می رود و ولی می گوید من دارم بستنی میخورم. نفر بعدی حالت بستنی خوردم میگیرد و مثلا می گوید من خوابم و … بازی ادامه پیدا می کند.

children playing different games vector 18003556 e1629790260568 معرفی بیش از 60 بازی برای کودکان

🎯 حرکات فی البداهه

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند و یک نفر داوطلب وسط می آید و رو به روی تک تک بچه ها می ایستد و یک شکلک در می آورد و اون فرد باید حدس بزند که چه شکلی درست کرده. در تعداد بالا این بازی خلاقیت بالایی لازم دارد که برای همه شکلک دربیاورد و تکراری هم نباشد.

🎯 بازی زامبی

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند و یک نفر به سمت وسط دایره به حالت زامبی حرکت میکنه و همزمان هاسم یکی از بچه ها را می گوید ، کسی که اسم برده شده به سمت دایره می آید  و همزمان اسم یکی را می گوید و زامبی جای او می ایستد و بازی ادامه پیدا می کند. این بازی هم مفرح است و هم تمرکزی

 🎯 بازی سامورایی

توضیح : دست ها باید به شکل شمشیر سامورایی کنار بدن باشد ، اگر شمشیر به جلو فرود بیاید باید بگوید اَاَاَ ، به سمت پشت اِاِاِ ، سمت کنار اُاُاُ

بچه ها گرد می ایستند یکی از بچه ها با شمشیربه  کسی اشاره می کند می گوید اِاِاِ ، کسی که به او اشاره شده باید دستهایش را عقب و بالا ببرد و بگوید اَاَاَ (مثل کسی که ترسیده)، نفر چپ و راست دریافت کننده باید شمشیرشون رو از پهلو به سمت دریافت کننده ببرند و بگویند اُاُاُ  (انگار شمشیر را از دو طرف به شکم وسطی فرو میکنند). نفر وسط شمشیر را به سمت کسی دیگر می برد و می گوید اِاِاِ و بازی ادامه پیدا می کند.

🎯 بازی دست های یک در میان

از کودکان بخواهید دست یکدیگر را بگیرند و دایره شوند ، بعد از منظم شدن دستها را رها کنند ( یا می نشینند) و دستهایشان یک درمیون روی میز قرار میدهند. نفر اول یک ضربه روی میز میزند (ساعتگرد یا پادساعتگرد) و طبق جهت تعیین شده هر کسی یک ضربه می زند. تا به کسی که دو ضربه روی میز میزنه و باید نفر بعدی جهت را عوض کند . در این بازی کسی نباید بدون نوبت ضربه بزند ، دو نفر نباید لوپ درست کنند و …

  • بازی های مهربانانه
  • یه نفر همه بچه های کلاس رویکی یکی بقل کنه.
  • بچه ها باید چند حلقه کوچیک درست کنند یکی وسط حلقه بایستد و با چشمان بسته خودش رو رها کند و بقیه باید او را بگیرند و از افتادنش جلوگیری کنند. نفر وسط باید انقدر اطمینان داشته باشد که دوستانش نگهش می دارند.
  • قاب یخی

باید یک فضایی کنار دیوار را به عنوان قاب انتخاب کنیم . یک آهنگ می گذاریم و هر گدوم از بچه ها هروقت خواست می تواند برود و با حالت دلخواه در قاب بایستد یا بنشیند یا … نفر بعد با دیدن قبلی خود می رود به قاب اضافه میشود و قاب را تکمیل می کند. در این بازی میتوان قرار گذاشت که هر کس 10یا 15 ثانیه میتواند در قاب باقی بماند و پایان زمان بیرون بیاید.

بهتر است مربی از قاب ها عکس بگیرد و عکس ها چاپ شود یا در کامپیوتر ببینند و بچه ها داستان بسازند و تفکرات خودشون رو وقتی وارد می شدند بگویند. و می تواند عکس ها را عوض کرد و بچه ها روایت های جدید بسازند.

🎯 بازی مجسمه

فضای اتاق رو تاریک می کنیم و یک آهنگ می گذاریم. یک نفر داوطلب می شود و وسط می ایستد. بقیه اختیار کامل دارند که او را به شکل دلخواه خود قرار دهند و نفر وسط بی اختیار در حالت هایی که به او می دهند بایستد. قبل این بازی باید با بچه ها در مورد مسائلی مثل اینکه به چه جاهایی از بدن دوست خود نباید دست بزنند و یا کاری خطرناک انجام ندهند و یا در وضعیت نامناسبی قرارش ندهند. در پایان بازی مهم است که با بچه ها در مورد فکر و نظراتشان در حین شکل دادن یه مجسمه ی وسط گفتگو کرد.

 🎯 پانتومیم دو نفره

روی کارت کلمات مکمل دوتایی می نویسیم. مثل هویج و چاقو – نخ و سوزن …

هر دو نفر یک کارت برمیدارند و هر کس نقش یک موقعیت رو به خود می گیرد مثلا یکی هویج می شود و یکی چاقو و بقیه باید حدس بزنند که چه نقشی را دارند.

درست کردن نمود احساسات در چهره و بدن

باید از قبل نام تعدادی از احساسات را در برگه هایی نوشته باشیم. از دو نفر داوطلب بخواهیم یکی مجسمه شود و یکی سازنده. سازنده بعد از انتخاب شانسی یکی از احساسات باید در صورت و بدن مجسمه آن احساس را به نمایش بگذارد و بقیه ی بچه ها حدس بزنند چه احساسی در مجسمه ساخته شده است.

 🎯 دسته بندی کلمات

از بچه ها می خواهیم تعدادی کلمه را به انتخاب خود و بدون محدودیت بگویند و مربی آنها را پای تابلو می نویسد. بچه ها را گروه بندی می کنیم و به طور اتفاقی تعداد کلمه به هر گروه می دهیم و  بعد از بچه ها می خواهیم جدولی درست کنند و کلمات را با معیاری منظقی در کنار هم در ستون های مربوطه قرار بدهند. (این بازی انفرادی هم می تواند انجام شود.) در نهایت از بچه ها می خواهیم جدول هایشان را بخوانند و توضیح مختصری از منطق دسته بندی که انجام داده اند بنویسند.

🎯 ترسیم اشکال با توجه به توصیف

از قبل شکل هایی را روی کارت هایی می کشیم و روی هر کارت یک شماره می گذاریم تا بعدا قابل تشخیص باشند (مثلا دایره،مربع،مستطیلی وسط دایره …) بچه ها را گروه بندی می کنیم و به هر گروه یک شکل می دهیم و از بچه ها می خواهیم هرچه می بینند را با توصیف روی کارت های دیگر بنویسند و شماره کارت را هم بنویسند ، کارتها را جا به چا می کنیم و از بچه ها می خواهیم این بار توصیفی را که می خوانند بکشند. و در نهایت شکل ها را به بچه ها نشان می دهیم تا نتیجه را ببینند.

 🎯 تمرین بازی استدلال

در کلاس داستانی را مطرح می کنیم که در آن مساله ای وجود داشته باشد که بچه کمک کنند با استدلال حلش کنند.

مثلا افسانه ی استرالیایی وجود دارد که در آن قورباغه ای وجود دارد که همه ی آب های دنیا را بلعیده و در دهانش نگه داشته و همه حیوانات تشنه اندو همه جا خشک شده است. بعد از تعریف این داستان یکی از بچه ها را که بهتر است با رضایت خودش باشد در نقش قورباغه قرار می دهیم و از او می خواهیم لپ هایش را به نشانه ی پر از آب بودن باد کند و به تمام درخواست های بچه ها با سر جواب نه بدهد.

به بچه های دیگر هم نقش حیوانات دیگر را می  دهیم و از آنها می خواهیم تک تک سراغ قورباغه بروند و با جمله ی قورقوری جون مهربون … یک دلیل بیاورند و از اون بخواهند آب ها را پس بدهد استدلال های بچه ها را با کلمه ی قورقوری جون مهربون …. روی تخته می نویسیم. در مرحله ی بعد می خواهیم با هم مشورت کنند و راهی برای متقاعد کردن قورباغه پیدا کنند و بنویسند.

children playing game in room vector 18010364 e1629790299470 معرفی بیش از 60 بازی برای کودکان

🎯 سردسته را پیدا کن

بچه ها به صورت حلقه می ایستند و یک داوطلب بیرون می رود ، یک نفر جوکر انتخاب می شود و  باید حرکاتی را انجام دهد و بقیه تقلید کنند ولی طوری حرکت را عوض کند که کسی که بیرون رفته بود و وسط حلقه ایستاده متوجه نشوند لیدر یا سردسته کیه.

🎯 بینگ ، بنگ ، بونگ

بچه ها باید دایره بایستند ، باید کلمات بینگ ، بنگ و بونگ به ترتیب گفته شود. اگر کسی ترتیب را رعایت نکرد مرده است اما از حلقه خارج نمی شود ولی بقیه نباید به او شلیک کنند اگر کسی به مرده شلیک کنند خودش مرده است.

 🎯 بازی کوکی شدن

از بچه ها می خواهیم رو به روی هم بایستند و دست هم را بگیرند و بنشینند و بایستند مثل کوک شدن ، بعد از دست زدن مربی هر دو مانند عروسک کوکی شروع به حرکت مکانیکی کنند و با صدای دست مربی دوباره یک یار پیدا کنند و کوک شوند و بازی را ادامه بدهند.

🎯 بازی وانمودی

از بچه ها می خواهیم در سطح کلاس راه بروند و با صدای مربی نقش کسی یا چیزی را وانمود کنند.

 🎯 هیپنوتیزم کلمبیایی

بچه ها باید دو به دو رو به روی هم  بایستند و یک نفر دستش را به فاصله 20 سانت از صورت طرف مقابل نگه دارد و حرکت دهد ، طرف رو به رویی باید صورتش را دقیقا به سمتی که دست حرکت می کند ببرد اما فاصله ی حدودی بیست سانت را رعایت کند. بعد جاهای بچه ها عوض می شود و در نهایت هر دو طرف همزمان این کار را انجام می دهند.

 🎯 اضافه کردن حرکت جدید

از بچه ها میخواهیم دو به دو رو به روی هم بایستند یک ردیف گروه آ و یک ردیف ب  ، هر دو نفر با هم دست بدهند و دست هایشان را نگه دارند ، گروه آ دستش به همان حالت ثابت بماند و گروه ب یک قدم عقب برود و یارش را از دور نگاه کند و با یک حرکت جدید به تصویر و به حالت دست آ اضافه شود ، حالا گروه ب ثابت بایستد و گروه آ یک قدم به عقب برود و به یک حرکت جدید به تصویر اضافه شود.

 🎯 کانکت شدن با دو انگشت

از بچه ها می خواهیم دایره بایستند، و به دوست کناری دست خود یار شوند ، یکی انگشت اشاره دست راست خود را مانند سوال کردن بالا ببرد و یارش انگشت اشاره دست چپ خود را بالا ببرد و کنار انگشت دوستش قرار دهد که نشان دهنده ی کانکت شدن آنهاست. یکی از بچه ها یا مربی باید وسط و بدون یار باشد. بچه ها باید با هم ارتباط چشمی برقرار گرفتن  به سمت هم بروند و با سرعت با هم کانکت شوند در این فاصله مربی یا جوکر باید برای خود یار پیدا کند.

🎯 دسته بندی کارت ها

بچه ها را به گروه های 4 یا 5 نفره تقسیم می کنیم. به هرگروه حدود 15 کارت با موضوع های مختلف می دهیم. از بچه ها می خواهیم کارت ها را بر اساس یک منطق که بهتر است ایده ی جدید ولی قابل دفاعی باشد دسته بندی کنند و بعد از زمان در نظر گرفته شده گروه ها به بررسی دسته بندی های دیگران بپردازند و منطق دسته بندی را پیدا کنند.

🎯 پیدا کردن جریان برق

بچه ها باید به صورت دایره بایستند و دست هم را نگه دارند و مانند ضربان قلب یک فشار به دست دوست خود بدهند بعدی یک فشار به دست دیگری و جریان برق در دایره به راه می افتد ، یک داوطلب بیرون می رود و وقتی می آید که جریان برقرار شده او وسط می ایستد و باید با نگاه کردن محل جریان را پیدا کند.

🎯 زندان و زندان بان

در این بازی تعدادی از بچه ها روی صندلی می نشینند و زندانی نامیده می شوند ، بالای سر هر بچه ای (زندانی) یک نفر (زندان بان) می ایستد. صندلی ها به صورت حلقه قرار می گیرد و یک صندلی خالی از زندانی با یک زندانبان ایستاده داریم. زندان بان بدون زندانی با چشمک با زندانی ها ارتباط برقرار میکند ، زندانبان به هرکس چشمک بزند او باید سریع روی صندلی خالی بپرد و بنشیند.

ولی زندان بان هر صندلی باید دستش نزدیک شانه های زندانی اش باشد و با فشار دادن شانه های اون موقع فرار نباید اجازه بدهد زندانی اش فرار کند. اگر زندانی ای فرار کرد ، زندان بان او باید یک زندانی با چشمک پیدا کند.

 🎯 کرم آمیبی

در این بازی هدف اضافه شدن به سر و ته یک کرم آمیبی است (مثل بازی قدیمی موبایل ها ) یک نفر داوطلب بازی را شروع میکند و بقیه در سطح کلاس از او فرار میکند اگر توانست دست کسی را بگیرد او به طول کرم اضافه شده و حالا هر دو باید دنبال بقیه کنند و به سر و ته کرم اضافه شوند.

 🎯 میدان مین (بازی مراقبتی)

در سطح کلاس با لیوان یا هر وسیله ای که دیده شود میدان مینی درست می کنیم. یک نفر داوطلب می شود چشم هایش را ببندد و یک داوطلب باید او را از بین میدان مین با گفت مسیر بدون تماس با او هدایت کند.

 🎯 پل با صندلی

بچه ها را دو گروه می کنیم و رو به روی هم می ایستند .به هر کس یک صندلی می دهیم که روی آن بایستد. یک صندلی خالی سر صف قرار می دهیم. با صدای دست مربی نفری که به صندلی خالی نزدیک است صندلی را برمی دارد و به بقلی می دهد و صندلی دست به دست می شود تا ته صف. ده نفر ته صف روی صندلی جدید می ایستد و بقیه یکی یکی جا به جا می شوند. باز صندلی خالی جدید را از سر صف به ته صف می رسانند تا در نهایت گروهی که زودتر به انتهای راه می رسد برنده است.

🎯 شیطان و فرشته

یک نفر جوکر است و یک ادعایی می کند، یک نفر داوطلب وسط می ایستد و دو نفر سمت چپ و راست او به – عنوان فرشته های دست راست و دست چپ قرار می گیرند. نفر سمت چپ باید دلایل رد ادعای جوکر را در گوش نفر وسط بگوید و نفر راست دلایل موافقت با او را. نفر وسط اگر دلیل موافق به نظرش منطقی بیاید یک قدم جلو می رود به سمت جوکر و اگر دلایل مخالف را می پذیرد به عقب می رود. این روال انقدر ادامه پیدا میکند تا استدلال یکی تمام شود.

🎯 ارادتمند سری – نوازش کلامی

از بچه ها میخواهیم اسم خودرا در کاغذی بنویسند و به مربی بدهند. مربی برگه ها را به صورت تصادفی بین بچه ها پخش میکند، هر کدام از بچه ها باید یک ویژگی خوب از کسی را که نامش در برگه است بنویسند و به مربی بدهند ، مربی باز برگه ها را بر می زند و بین بچه ها پخش میکند و باز هر کس یک یا دو ویژگی به قبلی ها اضافه میکند. در نهایت مربی برگه ها را به صاحبانشان برمی گرداند.

 🎯 یک دقیقه با دوربین  (نوعی بازی بستار بحث)

از بچه ها می خواهیم به شکل دایره بایستند. یک نفر سوژه ی عکاسی است و یک نفر عکاس ، سوژه باید یک فیگور جلوی دوربین بگیرد و عکاس از او با صدای چیک چیک عکاسی کند. در ادامه عکاس تبدیل به سوژه می شود و نفر بعدی عکس می گیرد. ( می توانیم بعد از بحث در کلاس از بچه ها بخواهیم سوژه هایی بشوند که نماد دریافت آنها از کلاس بوده است)

🎯 سخنران،ناظر و شنونده(خوب گوش کردن)

از قبل کارت هایی را آماده می کنیم که روی آنها اعمالی نوشته شده باشد که یک شنونده ی بی دقت انجام می دهد مثل بیخود لبخند زدن – خاراندن بدن – خمیازه کشیدن – سوالات بی مورد کردن – بحث را عوض کردن – پشت کردن به گوینده – در حاشیه رفتن – سوالات خصوصی کردن – …. می توانیم موارد اینچینی را با کمک بچه ها سرکلاس بنویسیم.

بچه ها را به گروه های 3 نفره تقسیم می کنیم، یک نفر ناظر یک نفر سخنران و یک نفر شنونده می شود. سخنران باید در مورد موضوعی خاص صحبت کند ، شنونده باید تلاش کند با استفاده از مواردی که لیست شده (تعداد نامحدود ) به سخنران توجه نکند ، سخنران باید تلاش کند عصبی نشود و به هر طریقی بحث خود را ادامه بدهد . ناظر باید به اعمال دو طرف توجه کند و مشاهداتش را بنویسد و در آخر به مربی و دیگران گزارش بدهد و رفتار طرفین را تحلیل کند.

 🎯 سوالات پاپی بدون جواب و غیر تکراری

دو نفر داوطلب می شوند و شروع می کنند یکی یکی با سرعت از همدیگر سوال کردن ، بدون جواب. اما باید توجه کنند سوال های خودشان و دیگری تکراری نباشد.

 🎯 هدبند

یک نفر داوطلب می شود بیرون می رود ، بقیه یک سوال را طرح میکنند و روی برگه کوچکی می نویسند. بعد از ورود او به جمع برگه سوال را روی پیشانی او می چسبانند. او باید با سوال کردن به کلمه نوشته شده روی پیشانی اش برسد.

این بازی را می شود طوری دیگری هم انجام داد : بچه ها به شکل دایره بایستند با بنشینند ، هر کس کلمه از را روی کاغذی بنویسد و روی پیشانی کنار دستی خود بچسباند. حالا هر کس به نوبت سوالی در مورد کلمه روی پیشانی خودش از یک نفر دیگر می پرسد و به یک سوال او پاسخ می دهد .

🎯 از جواب سوال را پیدا کن

یک نفر داوطلب بیرون می رود و بقیه یک سوال را در نظر می گیرند ، وقتی داوطلب داخل می شود ، سوال هایی را مطرح می کنند که سوال اصلی نیست اما جوابش احتمالا گروه را به جواب سوال اصلی نزدیک میکند. کسی که مورد سوال قرار می گیرد باید در حین پاسخ دادن  حدس بزند سوال اصلی چیست.

🎯 بزبز کردن

یک نفر داوطلب بیرون می رود و بقیه باید کلمه که با فعل کردن معنی بدهد را انتخاب کنند ( مثل تمییز کردن) . داوطلب باید با سوال کردن از بچه ها به کلمه برسد . اما هم کسی که سوال می کند و کسی که پاسخ می دهد باید از جمله بز بز کردن استفاده کند.

مثلا سوال : شما چه وقت هایی بز بز میکنی؟

جواب : وقتایی بزبز میکنم که جایی کثیف باشه …

kids go school back cute 260nw 338969030 e1629790399455 معرفی بیش از 60 بازی برای کودکان

 🎯 به من توجه کن

در این بازی دو نفر رو به روی هم می ایستند و برای 1 دقیقه کاملابه هم توجه می کنند. با علامت مربی بعد از زمان مقرر به هم پشت می کنند و در مدت 1 دقیقه باید تغییراتی در خودشان بوجود بیاورند. بعد از زمان مقرر به سمت هم برمی گردند و تغییراتی را که متوجه می شوند را اعلام می کنند.

🎯 تو کلاه چیه؟

کلماتی را روی کارتهایی می نویسیم و در کلاه یا کیسه … می اندازیم . از نفر اول هر کس یک کارت برمیدارد و بدون اشاره مستقیم به کلمه یا جمله نوشته شده باید توضیحاتی در راستای رسیدن بچه ها کلمه ی مدنظر بدهد.

 🎯 صندلی داغ

یک صندلی در نظر میگیریم و هرکس روی آن می نشیند باید نقش یا موقعیتی را بازی کند و بقیه تشخیص بدهند منظور او چیست.

دقت کن شد حرکتم این …. یک دو سه چهار

بچه ها دایره ای می ایستند و مربی با گفتن جمله بالا یک حرکت انجام می دهد که بقیه باید آن را تکرار کنند نفر بعدی با گفتن جمله حرکتی انجام می دهد و بقیه باید آن حرکت را انجام دهند.

🎯 دوست و دشمن

از بچه ها بخواهید از جمع یک دوست و یک دشمن در نظر بگیرند ، با صدای دست مربی از دشمن فاصله بگیرندو به دوست نزدیک شوند.

 🎯 لب خوانی

یک نفر از بقیه دور می ایستد و بدون صدا کلمه یا جمله ای را می گوید. بقیه باید حدس بزنند چه می گوید. کسی که اول متوجه شد باید برود و بازی را ادمه بدهد.

🎯 وسیله شو

بچه ها در حلقه می ایستند ، مربی به یک نفر نقشی را می دهد مثلا جارو برقی دونفر کناری باید مثل قاب شوند و نفر وسط صدا و حزکتی شبیه به جارو برقی انجام دهد. بازی با نقش های مختلف ادامه پیدا میکند.

 🎯 خوشبختانه – بدبختانه

بچه ها کنار هم می نشینند ، نفر اول با خوشبختانه جمله ای را می گوید نفر بعدی باید جمله ی قبلی را با بدبختانه ادامه بدهد. مثلا خوشبختانه امروز برف اومد ، بدبختانه من تو کلاسم ، خوشبختانه کلاسم زود تموم میشه ، بدبختانه من لباس گرم ندارم …