پس از بلند خوانی چه فعالیت هایی انجام دهیم؟

1) ابتدا موضوعات اصلی کتاب را یادداشت کنید و متناسب با هر موضوعی فعالیت و بازی طراحی کنید

2) با کودک گفت وگو کنید و بپرسید: چه چیزی در باره ی این داستان‌ را دوست داشت؟ و چه چیزی را دوست نداشت؟ آن ها را به بیان ایده های خود تشویق کنید. (این کار به تقویت مهارت های گفتاری کودکان کمک می کند)

3) پرسش هایی طرح کنید که کودکان را به فکر کردن تشویق کند:

* کجای داستان برای تو مبهم بود؟

* با خواندن این کتاب چه سوالی برای تو پیش آمد؟

* آیا تا به حال برات پیش آمده که…

* به نظرت منظور نویسنده از… چی بوده؟

با این پرسش ها کودکان موضوع کتاب را به زندگی واقعی و خاطرات خود ربط می دهند.

4) هرگز پاسخ های کودک را با درست یا غلط گفتن ارزیابی نکنید. اجازه دهید تا کودکان با خیال راحت دیدگاه های خود را بیان کنند.

5) اصل لذت بردن و سرگرمی را فراموش نکنید؛ یکی از هدف های مهم کتابخوانی برای کودکان ایجاد حس لذت در آن هاست. این احساس لذت آن ها را به مرور به یک فرد کتابخوان تبدیل خواهد کرد.

6) درست کردن کارت قصه گویی:

تصاویری از هر صفحه کتاب را در یک کارت چاپ کنید و طبق ترتیب صفحات کتاب قرار دهید و از بچه ها بخواهید طبق این کارت ها و قصه ای که شما برای آن ها بلند خوانی کردید قصه گویی کنند.

7) برای هرکدام از شخصیت های داستان یک نقاب درست کنید و از آن ها بپرسید اگر در داستان شما جای شخصیتی بودید که الان نقابش را در دست دارید چه کار می کردید؟

8) بعد از خواندن قصه از بچه ها بخواهید سفرخیالی خود را با شخصیت های داستان برای بقیه بچه ها تعریف کنند

9) صفحات کتاب را از یکدیگر جدا کرده و یا از آن ها کپی بگیرید سپس آن ها را به صورت اتفاقی به هر کودک بدهید. از کودکان بخواهید تا قصه را به ترتیب و به صورت صحیح بخوانند.

10) از کودکان بخواهید شخصیت های داستان هایی که تا به حال خوانده اند را با یکدیگر ترکیب کرده و یک داستان جدید خلق کنند.

11) اگر موضوع کتاب ترس باشد از کودکان بپرسید یا بخواهید :

* بزرگترین ترس شما در زندگی چیست؟

* چیزهایی که از آن ها می ترسید را نقاشی کنید

* به چیزی که از آن می ترسید یک نامه بنویسید

12) اگر موضوع کتاب سفر باشد از کودکان بپرسید یا بخواهید:

* اگر می توانستید به گذشته یا آینده سفر کنید چه چیزی را تغییر می دادید؟

* برای سفر رفتن چه کسی را انتخاب می کنید؟ چرا؟

* یکی از مکان هایی که سفر کردید را نقاشی کنید.

* چشم های خود را ببندید و یک سفر خیالی را برای آن ها تعریف کنید

* خاطره‌ی یک سفر خود را بنویسند

13) تکه چسبانی یا کلاژ :

با استفاده از پارچه، کاغذ رنگی، برگ درختان، مکان یا فضای داستان را درست کنید

14) نشریه دیواری:

از کودکان بخواهید در موضوع های مختلف مانند تحلیل کتاب، پیشنهادات به نویسنده، گفتگو با شخصیت اصلی داستان و … نشریه دیواری درست کنند.

15) برای شروع، از همه ی بچه ‌ها بخواهید که صندلی‌هایشان را به صورت دایره بچینند و بنشینند. یک دانش‌آموز خوش ‌شانس روی صندلی جذاب می‌نشیند و بلندخوانی را آغاز می‌کند. هر وقت خواندنش تمام شد، بچه‌ها جا به ‌جا می‌شوند و روی صندلی کناری خود می‌نشینند و به این ترتیب، خواننده ی بعدی صندلی جذاب شروع به خواندن می‌کند. این یک فعالیت ساده خواندن است و بچه‌ها هم برخاستن و تحرک را دوست دارند!

16) از کودکان بخواهید که به شیوه های زیر متن داستان را بخوانند:

* مانند کسی که تازه دندان خود را کشیده است

* مانند کسی که انگار شاهدخت قصه ی پریان است

* با زبان شهر یا کشور دیگر (با لهجه ی متفاوت)

* خیلی خوشحال یا خیلی ناراحت

* خیلی سریع یا خیلی آهسته

* خیلی عصبانی یا خیلی آرام

* فردی که پیر است

* مانند یک زامبی

17) خیال­‌پردازی کنید:

از کودکان بخواهید خود را در شرایط زیر تصور کنند و راجع به احساس ترس خود و واکنش‌شان صحبت کنند:

* تصور کنید همراه با پدر خود در ماشین هستید که ناگهان ماشین شما با ماشین دیگری تصادف می‌کند و راننده آن ماشین با قلدری و داد و بیداد با پدرتان دعوا می‌کند!

* تصور کنید شب است و می‌خواهید بخوابید، هوا بارانی است و باد تندی هم می‌وزد. صدای رعد و برق و هوهوی باد چه احساسی را در شما بر می‌انگیزاند؟ چه می‌کنید؟

* تصور کنید با دوستان ‌تان در پارک مشغول بازی هستید که ناگهان یک سگ پارس‌کنان به سمت شما می‌آید! آیا شما می ترسید یا نه؟ به بازی خود ادامه می‌دهید؟

18) پژوهش کردن و اشتراک گذاری نتیجه با بقیه:

اگر موضوع کتاب طبیعت باشد می توانید از بچه ها بخواهید راجع به آن موضوع تحقیق کنند و یک دفترچه یادداشت به چیزهای جدیدی که یاد گرفته اند اختصاص دهند و آن ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

19) اجرای نمایش:

* از کودکان بخواهید یکی از موضوعات کتاب را به دلخواه انتخاب کنند و در مورد آن موضوع یک نمایشنامه بنویسند و نمایش آن را با دوستان خود اجرا کنند.

* از کودکان بخواهید نمایش داستانی را که خوانده شد را همراه با دوستانشان اجر ا کنند.

20) کارت‌های کوچکی در ۲ رنگ آماده کنید و روی هرکدام یک واژه بنویسید. مخالف آن واژه را روی کارت‌های رنگ دیگر بنویسید. کارت ‌ها را در انتها در ۲ ستون روبروی هم بچسبانید. می‌توانید از کودکان بخواهید برای هر واژه تصویر بکشند.

21) به بازدید بروید:

اگر موضوع کتاب طبیعت باشد می توانید کودکان را برای مشاهده‌ ی تغییرات کرم، پروانه، قورباغه و … به طبیعت ببرید. مثلا کتاب “قوری قوری بزرگ می شود” در مورد قورباغه ای است که در بدنش تغییراتی ایجاد می شود و از این بابت نگران است.

22) نامه بنویسید:

از بچه ها بخواهید:

* اگر موضوع کتاب طبیعت باشد به درخت یا یکی از اجزا طبیعت که دچار آسیب شده نامه بنویسند.

* به شخصیت منفی و یا شخصیت تاثیرگذار داستان نامه بنویسند.

* اگر موضوع ترس باشد به ترس هایشان نامه بنویسند.

23) کتاب را کشف کنید:

تصاویر کتاب پر از جزییات است و در هر بار خواندن کتاب می‌توانید جزییات بیشتری کشف کنید. کودکان را به بهتر دیدن تصاویر تشویق کنید و درباره آن‌چه می‌بینند گفت ‌وگو کنید.

 

دانلود فایل PDF

 

مشاهده فیلم آموزشی