دانلود فایل طرح درس برای این کتاب
خلاصه کتاب

کنار جنگل، یک درخت بادام جوان و خودرو بود. روزی روی یکی از شاخه‌هایش، پشت برگ‌ها غنچه کوچکی پیدا شد. غنچه کوچک را هیچ کس ندید. شکوفه شد، باز هم هیچ‌کس ندید … میوه شد و از شاخه افتاد، باز هم … تا اینکه بهار از راه رسید و … . تصاویر زیبای کتاب، شکوفه را تا رسیدن به درخت همراهی می‌کنند.
در طول این داستان بادام کوچک از دید همه پنهان می‌ماند و در پایان از سوی کودکی کشف می‌شود اما کشف و شهود اصلی توسط مخاطبان کودک کتاب صورت می‌گیرد. تصویرهای کتاب، کودک را در این سفر همراهی می‌کند. هیرمندی و رحمتی مخاطب را به دل فصل‌ها نیز می‌برند.
این اثر نخستین بار در سال ۱۳۷۵ منتشر شده و مناسب گروه سنی «الف» (۳ تا ۶ سال) است.

دسته بندی کتاب

اشتراک گذاری این کتاب:

مشخصات کتاب

بررسی کتاب

” از شکوفه تا درخت ” داستانی بسیار کوتاه با درونمایه آموزشی و عاطفی است که سعی دارد کودک را با طبیعت و پدیده های طبیعی آشنا کند. نویسنده با طرح داستانی ساده و شیرین، پیدا شدن غنچه روی شاخه های درخت بادام، شکوفه زدن غنچه ها، میوه شدن شکوفه ها، افتادن دانه در دل خاک و رشد دوباره نهال بادام ازدانه را روایت می کند و بخشی از زنجیره طبیعت را برای کودک به نمایش می گذارد.

کودک در کنار شنیدن داستان و لذت بردن از آن، مراحل رشد یک درخت، به وجود آمدن میوه ها، تبدیل شدن عناصر طبیعی به یکدیگرو تغییر فصل ها را فرا می گیرد. توجه تنها شخصیت داستان در پایان کتاب به نهال بادام تازه روییده، کودکان را به شکل غیر مستقیم به دوستی با طبیعت و رابطه با گیاهان فرا می خواند. متن بسیار کوتاه و ساده کتاب، امکان مناسب سازی آن را به شکل همزمان برای کودکان کم بینا و کودکان ناشنوا فراهم کرده است.
مناسب سازی این کتاب برای کودکان کم بینا، به شکلی است که متن داستان در هر صفحه با قلم بسیار درشت دوباره نویسی شده و در کنار هر تصویر آمده است. صفحه سفید و رنگ تیره نوشته ها و بزرگ بودن کلمات نیز به کودک کم بینا کمک می کند تا کتاب را بدون کمک گرفتن از بزرگترها، به تنهایی بخواند. آموزگاران، مربیان و پدر و مادران می توانند بخشی از مفاهیم داستانی را، با توصیف رنگ ها، فضا و جزئیات تصاویر، به کودک کم بینا انتقال دهند و لذت خواندن کتاب را برای او دو چندان کنند.
مناسب سازی این کتاب برای کودکان ناشنوا نیز با معنی کردن کلمات دشوار که در گنجینه لغات کودکان ناشنوا نیست، صورت گرفته است. کلمات دشوار که استفاده روزانه ندارند، شماره گذاری شده و در کنار هر شماره معنای ساده آن نوشته شده است. مربیان و آموزگاران کودکان ناشنوا و کم شنوا می توانند مفاهیم کلمات دشوار را با دوباره خوانی و تکرار از طریق لبخوانی یا زبان اشاره به کودک انتقال دهند. درک این کلمات برای کودک ناشنوا از طریق تطبیق کلمه با تصویرآسان ترمی شود.
مربیان و پدران و مادران خلاق می توانند با کاشت یک گیاه در یک گلدان خانگی به همراه کودک و نگهداری از آن، یا مشاهده تغییرات گیاهان باغچه در فصل های مختلف سال، درک او را از این داستان و چرخه طبیعت عمیق تر کنند. علاقه مندان می توانند این کتاب را در بخش کودکان با نیاز ویژه کتابخانه تخصصی خانه کتابدار مطالعه کنند.

🟠 مفاهیم اصلی : پنهان/آشکار، تنها، زمان، تغییر، حرکت، جز/کل

🟢 تکنیکهای کاربردی : همذات پنداری، جای گیری، چرخه حیات، فرآیندباوری، گذر از نتیجه، لذت پروری بصری، آشنایی زدایی

📑 برگرفته از سایت کتابک ( https://ketabak.org )

دانلود فایل طرح درس کتاب
امتیاز کتاب
4.673

نظرات
نظرات پیرامون این کتاب

ثبت ديدگاه