• سیما صمیمی
  • کوشک مرکزی

 

محل اجرای آزمایش:

مدرسه کوشک ابول

تاریخ اجرای آزمایش:

روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۲

پایه تحصیلی دانش‌آموزان:

پایه ششم (۱۶ نفر)

موضوع آزمایش:

آزمایش تأثیر اسیدها بر روی سنگ مرمر

وسایل مورد نیاز:

سنگ مرمر

جوهر نمک

سرکه

آب

لیوان آزمایش

ماژیک

همزن آزمایش

نحوه‌ی انجام آزمایش:

  • بچه‌ها را مثل همیشه گروه بندی کردم.
  • سه عدد لیوان آماده کردیم و در هر کدام یک تکه سنگ مرمر قرار دادیم. تا حد امکان سعی کردیم سنگ‌ها هم اندازه باشند.
  • در لیوان اول تقریباً ۱۰ میلی لیتر آب ریختیم.
  •  در لیوان دوم ۱۰ میلی لیتر سرکه ریختیم.
  • در لیوان سوم ۱۰ میلی‌لیتر جوهر نمک ریختیم.
  •  بعد از ریختن مایعات روی سنگ‌ها صبر کردیم تا نیم ساعت بگذرد و بتوانیم نتیجه‌ی این آزمایش را به درستی مشاهده کنیم.
  • در همان ابتدای کار، وقتی جوهر نمک را اضافه کردیم خیلی زود واکنش شروع شد و حباب‌های کوچک که ما اصطلاحاً می‌گوییم جو آمدند؛ تشکیل شد. در واقع این واکنش پذیری بود که در حال رخ دادن بود و سنگ مرمر در حال فروپاشی شدن بود.
  • در این نیم ساعتی که فرصت بود علاوه بر چک کردن و مشاهده‌گری؛ با بچه‌ها در رابطه با اینکه نباید به جوهر نمک دست بزنیم، صحبت کردم. چرا که جوهر نمک آسیب زننده است و در خانه باید نکات ایمنی را رعایت کنیم تا به خودمان آسیب نزنیم.
  • بعد از گذشت نیم ساعت نتیجه‌ی آزمایش را مشاهده کردیم. سنگی که در جوهر نمک بود کاملاً پودر شده بود و از بین رفت. سنگی که در سرکه بود کمی کوچکتر شده بود ولی سرکه به طور کامل نتوانست سنگ را از هم متلاشی کند و سنگی که در آب بود هیچ اتفاقی برای آن نیفتاد.

آزمایش

 

نتیجه گیری:

به این نتیجه رسیدیم که هر چقدر میزان اسیدی بودن یک مایع بیشتر باشد، خیلی راحت‌تر می‌تواند مواد تشکیل دهنده‌ی یک ماده را از همدیگر جدا کند یا واکنش پذیری بیشتری خواهد داشت.

جستجوگری:

از بچه ها خواستم برای جلسه‌ی بعدی در مورد مواد اسیدی دیگر تحقیق کنند و میزان اسیدی بودن هر کدام از مواد انتخابی آن‌ها چقدر است یعنی کدام بیشتر اسیدی است.