• سیما صمیمی
  • کوشک ابول

 

محل اجرای آزمایش:

مدرسه کوشک ابول

تاریخ اجرای آزمایش:

روز دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

پایه تحصیلی دانش‌آموزان:

پایه ششم (۱۶ نفر )

موضوع:

آزمایش شناسایی اسیدها با کاغذ ph

وسایل مورد نیاز:

کاغذ ph

آب لوله

لیوان آزمایش

ظرف پتری

آب لیمو

سرکه

جوهر نمک

جوش شیرین

میوه ( خیار سبز، پرتقال، کیوی. می‌توانید برای شناسایی اسیدی یا بازی بودن، میوه‌ای را به کلاس ببرید)

ماژیک

سفره‌ی یک بار مصرف

نحوه‌ی انجام آزمایش:

  • با کمک بچه‌ها لیوان‌ها را با ماژیک شماره گزاری کردیم.
  • در لیوان اول، آب؛ در لیوان دوم جوهر نمک؛ در لیوان سوم آب ژاول و در لیوان چهارم هم سرکه ریختیم.
  • در ظرف‌های پتری هم از هر میوه، تکه‌ای گذاشتم. البته این نکته را ذکر کنم که بعضی مواد نتیجه‌ی مشابه می‌دهند به همین دلیل سعی کردم در هر مدرسه وسایلی که استفاده می‌کردم، نتیجه‌ی تکراری نداشته باشد که هر کدام را بعد از آزمایش برای دانش آموز شرح بدهم.
  • بعد از اینکه مواد را آماده کردیم، کاغذهای ph را به مواد آغشته می‌کنیم و در کنار ظرف قرار می‌دهیم. کاغذ ph برای شناسایی مقدار اسیدی بودن مواد استفاده می‌شود. این کاغذها را می‌توانیم خودمان با روش‌هایی درست کنیم ولی کاغذهایی که در آزمایش استفاده شد از داروخانه تهیه کرده بودم.
  • وقتی کاغذها را با مواد آغشته کردیم، بچه‌ها از تغییر رنگ کاغذ شگفت زده می‌شدند. برای اینکه به خوبی اسیدی بودن مواد را درک کنند، جوش شیرین هم برده بودم تا ببینند در مقابل اسیدی بودن، بازی یا قلیایی بودن قرار دارد و رنگ کاغذ به چه صورت می‌شود. همینطور برایشان جدول ph،  مقدار و رنگ هر مقدار را هم روی تابلو نشان دادم که به خوبی مطلب را درک کنند.

آب پرتقال فوری رنگ کاغذ را تغییر داد و قرمز شد همینطور سرکه، جوهر نمک و کیوی به سرعت رنگشان قرمز شد.

جوش شیرین و خیار سبز رنگ‌هایی نزدیک به سبز تیره شدند.

آب معمولی و آب سیب تغییر رنگی حاصل نشد.

در آزمایش سنگ مرمر که قبلا انجام داده بودم، بچه ها با اسیدی بودن جوهر نمک آشنا شده بودند.

ما در آزمایشات مقطع دبستان خیلی نمی‌خواهیم مفهومی با بچه‌ها کار بشود و هدف، درک یک موضوع به‌صورت عینی است.

بعد از آزمایش از بچه‌ها خواستم این کار را با چای، قهوه، شیر، نوشابه و هر چیزی که فکر می‌کنند، امتحان کنند و نتیجه را به کلاس گزارش بدهند.