• روستای سرآسیاب لنده

  • خانم طاهره صالحی

در این پست سعی می کنم تمامی بازی های خلاقی که برای پرورش فکر و خلاقیت کودک موثر است و با بچه های روستا انجام داده ام، قرار دهم.

 

🎯 بازی املا

بازی

امروز در روستای سرآسیاب لنده با بچه ها بازی املا را انجام دادیم. البته بازی که امروز ما انجام دادیم با املایی که در مدرسه ها و نظام آموزشی صورت میگیرد کمی متفاوت است.در اینجا بچه ها خود معلم و دانش آموز هستند.شیوه کار به این صورت بود که من دونفر از بچه ها را انتخاب کردم که یکی از آنها روخوانی ضعیف تری نسبت به دیگری دارد و او در نقش دانش آموز قرار می گیرد و دیگری که روخوانی قوی تری دارد در نقش معلم خواهد بود.

متنی انتخاب شد و به آنها داده شد تا از روی آن بخوانند و املا بگیرند،سپس جای آنها عوض میشد و دیگری املا می گرفت.این کار علاوه بر تقویت روخوانی کودک باعث می شود تا کودک در ادا کردن کلمات دقت کند و آن ها را واضح و صحیح تلفظ کند.همچنین بچه ها ساختار کلمات دقت می کنند، و نوشته های همدیگر را ارزیابی می کنند و به همدیگر نمره می دهند و وقتی در نقش معلم قرار می گیرند سعی می کنند کلمات را درست بخوانند تا نقش معلمی را به خوبی ایفا کرده باشند.

 

🎯 بازی استفاده همزمان از دو دست

استفاده همزمان از دو دست یکی از فعالیت هایی است که باعث هماهنگی بین دو نیمکره مغز و افزایش توانمندی های ذهنی و هوشی کودک می شود.در راستای رسیدن به این هدف از بچه ها خواستم برای شروع چند تا نقطه در دفتر بکشند،بعد همزمان با هر دو دست نقطه ها را به همدیگر وصل کنند، یا الگویی را رسم کنند.اشکال مختلفی را در حالی که از هر دو دست چپ و راست استفاده می کنند نقاشی کنند و اسامی گوناگون را بنویسند.

 

🎯 بازی واژگان و نقطه ها

در فرهنگ دینی ما، بازی متن اساسی زندگی کودکان است و والدین علاوه بر ایجاد فرصت هایی برای بازی کودکان ، باید خود نیز با کودکان همبازی شوند و از طریق بازی در محیط هایی سرشار از نشاط و سر زندگی ، به دنیای تجربی کودک وسعت ببخشند و در شکوفایی و پرورش استعدادهای کودکان کمک کنند.
چون بچه ها همیشه به بازی علاقه مند هستند به همین دلیل می توان در سنین دبستان، آموزش و یادگیری کودکان را توام با بازی ایجاد کرد تا از این طریق هم حس کنجکاوی آنها را برانگیخت و هم آموزش های لازم را به آنها داد .و اینگونه شاهد موفقیت های چشمگیر کوکان خواهیم بود.

در روستای سرآسیاب شهر لنده،یکی از بازی هایی که مربوط به واژگان است را با کودکان انجام دادیم. این بازی ، که تمرکز و حضور ذهن بالایی را می طلبد بازی ” نقطه و واژه ” نام دارد.شیوه بازی به این شکل است که من از بچه ها خواستم،تا ابتدا کلماتی که نقطه ندارند را بنویسند،بعد یک مرحله بالاتر بروند و کلماتی را بنویسند که یک نقطه داشته باشند،همینطور مرحله به مرحله آن را تغییر دادیم و کلماتی با دونقطه،سه نقطه و … ساختیم.می توانیم این بازی را کمی هیجانی تر و سخت تر نیز کنیم،و از کودکان بخواهیم تا کلماتی که می نویسند علاوه بر شباهت از نظر تعداد نقطه ها،از نظر معنایی نیز به هم مربوط باشند.به این صورت کودک تمرکز بیشتری می کند تا کلماتی با معنای نزدیک به هم و تعداد نقطه مساوی بنویسد.