• روستای درغک دیشموک

  • خانم صدیقه شایانفر

 

💠 گفتگو پیرامون کتاب ” نگرانی شبیه ابر است “

تحلیل کتاب

در روستای درغک برای کودکان سن 3 تا 7 سال کتاب ” نگرانی شبیه ابر است ” را تصویرخوانی کردم و بعد خلاصه کتاب را برایشان توضیح دادم.این مقطع سنی چون هنوز با کلمات و جملات و همچنین روخوانی آشنایی ندارند من برایشان از روی تصویر کتاب را می خوانم و در آخر خلاصه ای از آنچه که در کتاب اتفاق افتاده است را برایشان شرح می دهم.از طرفی وقتی خلاصه کتاب را برای آنها می گویم راحتتر با آن ارتباط برقرار می کنند و در ذهن شان باقی می ماند.

موضوع اصلی کتاب نگرانی بود.نگرانی که شاخه های زیادی دارد. در این مورد با بچه ها بحث و گفتگو کردم.بچه ها از نگرانی هایشان گفتند.

یکی از بچه ها گفت من نگران کلاس قصه هستم پرسیدم چرا؟گفت می ترسم به شهر برویم و من دیگر نتوانم به کلاس قصه بیایم.می گفت وقتی نگران میشوم،غصه میخورم و گریه میکنم و احساس می کنم آسمان می خواهد باران ببارد.از او پرسیدم که از نویسنده داستان نگرانی شبیه ابر است درخواستی داری؟ گفت : دوست دارم به جای نگرانی بگوید خوشحالی! یعنی خوشحالی مانند ابری است که میخواهد ببارد و همه جا را شاد کند.

در مورد تصاویر کتاب از بچه ها پرسیدم و گفتم آیا می خواهید تصاویر را تغییر دهید؟ یکی از بچه ها گفت : دوست دارم تصویری از باریدن باران و جاری شدن رودخانه را در کتاب بکشم.رودخانه ای که همه نگرانی ها و غصه ها را با خودش ببرد.بچه ها از داستان نتیجه گرفته بودند که بادی در شرایط سختی که افراد غصه دارند یا نگران هستند کنارشان باشیم.

در پایان بچه ها برای حسن ختام کلاس بازی الکم دولکم چرخ و فلکم… را انجام دادند. بازی که پر از شادی و نشاط و هیجان برای بچه هاست.در این بازی بچه ها به فضای بازی می روند و با هم یک دایره تشکیل می دهند.بعد شعر زیر را باهم میخوانند و متناسب با آن حرکاتشان را تغییر می دهند :

الکم دولکم چرخ و فلکم ( بچه ها دور خود می چرخند)

دست دست دست ( بچه ها دست می زنند)

پا پا پا ( بچه ها پا می کوبند )

پنجه ( بچه ها می روند روی پنجه پا )

پاشنه ( بچه ها می روند روی پاشنه پا )

جاها عوض ( جایشان را باهمدیگر عوض می کنند )