• شهر لنده

  • خانم الهام هادی پور

اگر به جای اشیا بودیم چه میکردیم؟

نام فعالیت:

 من … هستم

اهداف :

1- ایجاد خلاقیت ادبی

2- افزایش قدرت تخیل ذهن بچه ها

3- افزایش قدرت نوشتن و داستان نویسی

شیوه کار : depositphotos 11503956 stock illustration kid drawing with pencil جان بخشی به اشیاء

برای شروع ابتدا به آنها آموزش دادم که که جان بخشی به چه معناست و چه عملی را جان بخشی به اشیاء می گویند.برای مثال وقتی صفاتی که مربوط به انسان است مانند خندیدن، گریه کردن، فکر کردن و… را به حیوانات و دیگر موجودات نسبت دهیم جان بخشی را ایجاد کردیم.با این توضیح و چند مثالی که برای آنها زدم از بچه ها خواستم تا خود را جای اشیا مانند درخت، مداد، میز، ویروس کرونا، کوه و … قرار بدهند و از زبان آنها داستانی را بنویسند و بگویند که اگر جای آنها بودند چه کار می کردند و چگونه زندگی می کردند. خوبی ها و بدی های ازندگی این موجودات را وقتی به جای آنها قرار می گیرند را توضیح دهند. برای مثال اگر به جای کوه باشیم بسیار محکم و استوار و قدرتمند هستیم و این از خوبی های ماست اما چون نمی توانیم زیاد حرکت کنیم و تقریبا ساکن هستیم و دیگر مناطق در دوردست ها را نمی توانیم ببینیم پس از بدی های کوه بودن است.بچه ها داستان های خود را شروع کردند و هر یک خود را به جای چیزهای مختلف قرار دادند.

نتیجه گیری فعالیت:

این فعالیتی بود که به خلاقیت بچه ها بستگی داشت و اینکه هرکدام در ذهن خود، اشیا را چگونه می بینند و چگونه آن عنصر جان بخشی را خلق می کنند. این فعالیت باعث شد که بچه ها با استفاده از ذهن خلاق و قدرت تخیل و با استفاده از نیمکره های مغز بتوانند از زبان یک جسم بی جان حرف بزنند و زنندگانی آنها را تعریف کنند.

happy kids playing 260nw 275463539 e1627968476707 جان بخشی به اشیاء

در ادامه فعالیت برای بچه هایی که سن کمتری داشتند یکی از مجموعه کتاب های ” فیلی و فیگی “ را خواندم.

1080x1080 44573 e1627968659598 جان بخشی به اشیاء

نویسنده و تصویرگر : مو ویلمس

مترجم : آناهیتا حضرتی

ناشر : پرتقال

سعی کردم قصه را با صدای رسا و بلند بخوانم. بعد از بچه ها خواستم تا هر کدام قصه را با صدای بلند برایمان بخواند. بلند خوانی قصه در جمع دوستان باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت روخوانی کودک می شود.بچه ها نیز استقبال کردند و هر کدام قصه فیلی و فیگی را با صدای بلند برای ما خواندند.