• روستای سرآسیاب لنده

  • خانم طاهره صالحی

 

📝 نوشتن داستان از روی نقاشی

داستان نویسی

 

در روستای سرآسیاب شهر لنده نوعی از داستان نویسی خلاق را با بچه ها تمرین کردیم.شیوه جدیدی که استفاده کردیم به این شکل بود که بچه ها بدون اینکه اطلاعاتی در مورد آنچه که در ذهن دارند به یکدیگر بدهند،یک موضوع را انتخاب کردند و در مورد آن موضوع یک نقاشی کشیدند.سپس بچه ها جای خود را با همدیگر عوض کردند و هر کدام برای نقاشی که دوست خود آن را کشیده و هیچ اطلاعاتی در مورد ایده و ذهنیت نقاش نداشته است یک داستان نوشت.بعد از اینکه داستان مورد نظر نوشته شد،نویسنده یک اسم برای آن انتخاب کرد.

بعد با همدیگر در مورد داستان نوشته شده و نقاشی آن گفت و گو کردند.نقاش در مورد موضوعی که انتخاب کرده و نقاشی آن را کشیده بود نظراتی داد و ایده خود را بیان کرد،و نویسنده داستان خود را با موضوع نقاشی مقایسه کرد تا بداند موضوعات انتخابی آن دو چه شباهت ها و تفاوت هایی باهمدیگر دارند، و آیا داستان نوشته شده متناسب با نقاشی کشیده شده است یا خیر.

 

📝 نوشتن داستان از روی کلاژ یا چسبانه کاری

در روستای سرآسیاب شهر لنده داستان نویسی را این بار از روی کلاژ و چسبانه کاری که کودکان شهر لنده قبلا انجام داده بودند اجرا کردیم.از بچه ها خواستم تا چسبانه کاری دوستان خود در شهر لنده را ببینند و هر نفر یک حیوان را انتخاب کند و در مورد آن داستانی تخیلی بنویسند.در ابتدا قصد داشتم تا بچه ها خودشان کار کلاژ و چسبانه کاری را انجام دهند اما بعد با خود گفتم بهتر است از روی کاردستی بقیه این کار را  انجام دهند تا علاوه بر فعال شدن ذهن ، یک کار مشارکتی با بچه های شهر لنده داشته باشند.

هر چند در گذشته نیز بچه های روستای سرآسیاب کار کلاژ و چسبانه کاری را انجام داده بودند.اما من میخواستم با کاری که خودشان انجام نداده بودند و تصویری که دیگری ترسیم کرده بود داستان تخیلی بنویسند.با انجام این فعالیت قوه تخیل بچه ها تقویت می شود و از طرفی احساس مشارکت و مهارت دوطرفه بین آنها و کودکان دیگر مناطق شکل می گیرد.

 

📝 طنز و تخیل دو عنصر داستان

امروز کتاب ” آقای باکلاه و آقای بی کلاه “ را با بچه های روستای سرآسیاب لنده کار کردیم.بعد از بلندخوانی قصه ، سعی کردم طبق روال گذشته معانی و مفاهیم واژه های کتاب را برای بچه ها توضیح بدم.این کتاب چند داستان دارد که هرکدام موضوع متفاوتی دارد.کتاب به زبان طنز نوشته شده است. بعد از اینکه کتاب را با بچه ها خواندیم از آنها خواستم تا نظرشان را درباره موضوع و مفهوم داستان بگویند و اینکه چه چیزی از این داستان یاد گرفتند و هدف داستان چه بود.

یکی از داستان های کتاب با عنوان ” اگر دنیا دیوانه بود ” نظر بچه ها جلب کرده بود. از آنها خواستم درباره آن بنویسند.اینکه اگر دنیا دیوانه بود چه اتفاقی می افتاد و زندگی ما چگونه میشد؟بچه ها داستان خود را  همانند داستان کتاب با زبانی طنزآلود و غیرواقعی نوشتند. نوشته ی آنها ترکیبی از احساس و افکار کودکانه و آرزوها و تخیلشان بود.این شکل از داستان نویسی قدرت تقیل آنها را تقویت میکنند و آنها را در نوشتن با زبان طنز ماهر می کند.دنیایی که آنها با این داستان تجسم کرده بودند دنیای تخیلی ذهن بچه ها بود دنیایی غیرواقعی اما شیرین و کودکانه…

 

📝 کتاب داستان ضرب المثل ها

WhatsApp Image 2021 09 17 at 8.36.40 PM روش های داستان نویسی خلاق برای کودکان

 

در روستای سرآسیاب لنده فعالیت داستان نویسی را این بار به شیوه جدیدی کار کردیم.چند وقتی است که با این کودکان مشغول نوشتن کتاب های تصویری هستیم.با تصمیم بچه ها یکی از این کتاب ها در مورد ضرب المثل های محلی است.نسل امروز کمتر ضرب المثل می شنوند و از ضرب المثل های قدیمی و محلی کمتر می دانند.برای همین این موضوع را برای کتاب انتخاب کردیم تا این ضرب المثل ها را یادآوری کنیم و آن ها را به نسل های آینده منتقل کنیم.

در این کتاب،هر کدام از بچه ها یک ضرب المثل را انتخاب کرد و برای آن داستان مربوط را نوشت.من نیز در کنارشان بودم و هر گاه به کمک نیاز داشتند برایشان در مورد آن ضرب المثل توضیح می دادم.امروز در مراسمی که رئیس شورای روستای سرآسیاب لنده نیز حضور داشت از یکی از این کتاب ها رونمایی کردیم.در این مراسم چند نفر از اهالی روستا و مادر یکی از بچه ها نیز حضور داشتد.مریم جلوی صحنه آمد و از کتابش رونمایی کرد و قسمتی از آن را برای ما خواند.بچه ها از این مراسم خوشحال بودند و دوستانی که افتخار حضور داشتند از فعالیت بچه ها لذت بردند و تشکر کردند.

کارهایی دیگری نیز در این راستا داریم که هنوز در حال انجام هستند و کامل نشده اند.در آینده نزدیک این فعالیت ها را نیز به نمایش می گذاریم.