• روستای کلاب

  • خانم طیبه آتون

 

🔷 چگونه برای یک کتاب فعالیت های متنوع طرح کنیم؟

WhatsApp Image 2021 12 18 at 9.52.00 PM e1640013802478 طرح فعالیت برای کتاب «فرانکلین معامله می کند»

امروز برای بچه ها کتاب ” فرانکلین معامله می کند ” را خواندم. داستان این کتاب به شکلی است می تواند برای آن فعالیت و داستان های مختلفی طراحی کرد و تمام روز را مشغول فعالیت با بچه ها بود. من سعی کردم برای صفحه به صفحه این کتاب فعالیت طرح کنم.

🔰 فعالیت اول :

قبل از اینکه داستان را برای بچه ها بخوانید یا نظرشان را بپرسید،می توانید تصاویر داستان را روی پرده یا وایت برد بکشید و همانند پرده خوانی یکی یکی از بچه ها بپرسید که داستان در مورد چیست و چه نظری در ارتباط با تصاویر داستان دارید. می توانید در کنار نظرخواهی از بچه ها بخواهید مطابق با تصاویر داستان بنویسند.

WhatsApp Image 2021 12 18 at 11.12.58 PM طرح فعالیت برای کتاب «فرانکلین معامله می کند»

🔰 فعالیت دوم :

وقتی بچه ها از روی تصاویر و نقاشی که روی پرده یا وایت برد کشیده اید داستان شان را نوشتند متوجه می شوند که فرانکلین یک لاک پشت است.حال می توانید از بچه ها بخواهید مراحل زیست و نوع زندگی لاک پشت ها را نقاشی کنند و بعد در مورد آن تحقیق و گفت و گو کنند.

🔰 فعالیت سوم :

فرانکلین در خانه چیزهای زیادی دارد که با آنها بازی می کند.از بچه ها بخواهید وسایل اسباب بازی و … که در خانه دارند را نام ببرند و آنها را نقاشی کنند. می توانند از عنصر جان بخشی نیز استفاده کنند و با جان دادن به وسایل خود یک داستان در این مورد بنویسند.

🔰 فعالیت چهارم :

فرانکلین همه اسباب بازی ها را دارد،اما اسباب بازی لوازم مامور مخفی را ندارد و خیلی دوست دارد که این بسته را داشته باشد.می توانید از بچه ها بپرسید که چه وسیله و یا اسباب بازی را ندارند و دوست دارند که آن را داشته باشند.از آنها بپرسید که آیا می توانید کاردستی آن را با وسایل دورریختنی و بلااستفاده بسازید؟

WhatsApp Image 2021 12 18 at 11.12.39 PM طرح فعالیت برای کتاب «فرانکلین معامله می کند»

🔰 فعالیت پنجم :

فرانکلین برای به دست آوردن بسته لوازم مامور مخفی پول کمی دارد به همین علت با پدرش قرارداد می بندد و معامله می کند.دراین مورد می توانید از بچه ها در مورد تجربه هایشان از معاملاتی که انجام داده اند بپرسید و از آنها بخواهید خاطره آن معامله را تعریف کنند.

🔰 فعالیت ششم :

فرانکلین به پدرش گفت که برای به دست آوردن بسته لوازم مامور مخفی حاضر است هر کار سختی را انجام بدهد.از بچه ها بپرسید که برای به دست آورن چه چیزی حاضر می شوید سختی های زیادی را تحمل کنید و یا اصلا حاضر هستند برای به دست آوردن چیزی که دوست دارند هر سختی را تحمل کنند؟ این مورد به تحلیل کتاب برمی گردد و هر یک از بچه ها نظرات متفاوتی در این مورد دارند.

🔰 فعالیت هفتم :

فرانکلین برای خرید بسته لوازم مامور مخفی از پس اندازی که در قلک جمع کرده بود استفاده کرد.از بچه ها بپرسید که آیا تا به حال پول پس انداز کرده اید؟ آن پول را برای چه کاری یا چه چیزی خرج کرده اید؟ داستان آن را بنویسید.

🔰 فعالیت هشتم :

چون قراردادی که فرانکلین با پدرش بسته بود رنگ زدن نرده های خانه بود از بچه ها بخواهید با آبرنگ یا گواش هر چیزی که در اطراف خود می بینند نقاشی کنند.

🔰 فعالیت نهم :

با کمک بچه ها با پارچه های نمدی عروسک فرانکلین را درست کنید و به همراه چند عروسک دیگر از حیوانات نمایش عروسکی اجرا کنید.

WhatsApp Image 2021 12 18 at 11.12.13 PM طرح فعالیت برای کتاب «فرانکلین معامله می کند»

🔰 فعالیت دهم :

فرانکلین هنگامی که در حال رنگ زدن نرده های خانه بود خسته و نا امید شده بود اما همین که به بسته لوازم مامور مخفی فک کرد انرژی گرفت و دوباره رنگ آمیزی نرده های خانه را شروع کرد. از بچه ها بپرسید که آیا در این شرایط قرار گرفته اید که در اوج ناامیدی و خستگی به چیزی که برای آن تلاش می کنید فکر کنید و جان دوباره ای بگیرید؟ آن نقطه امید چه بود و یا چه کسی بود؟

🔰 فعالیت یازدهم :

روباه و سگ وقتی که فرانکلین نرده های خانه را رنگ میزد به دیدن او آمدند.فرانکلین از آنها کمک خواست و در عوض به آنها قول داد تا برایشان شیرینی ببرد.از بچه ها بپرسید آیا می توان نام این کار را هم معامله گذاشت؟ چرا؟ و یا بپرسید که آیا برای انجام دادن کاری از کسی کمک گرفته اید؟درمقابل کمکی که به تو شده است آن فرد چه درخواستی از تو کرد؟

🔰 فعالیت دوازدهم :

از بچه ها بخواهید از طریق نقاشی موجودات جدید خلق کنند.در واقع با تلفیق بدن حیوانات این موجودات را خلق کنند.برای مثال بدن خرس بکشند سر فرانکلین را برای بدن خرس نقاشی کنند و یا دم روباه را برای بدن خرس بکشند.با اینکار موجود جدیدی خلق می شود که واقعی نیست و بچه ها می توانند از زبان این حیوانات حرف بزنند.