طرح های ترویج کتاب در مناطق شهری و روستایی
طرح تاسیس کتابخانه
وجود کتابخانه در هرروستا یا شهری و فعال سازی آن نقطه شروع پیشرفت آن مکان خواهد بود.به همین علت اجرای این طرح در سطح روستا و شهر آغاز شد.کتابخانه ها علاوه بر توزیع کتاب محلی برای سرگرمی و پرورش خلاقیت و فکر کودکان خواهد بود.در همین جهت در این طرح قصه خوانی،اجرای نمایش،بازی و سرگرمی های مفید و… در کتابخانه ها انجام خواهد گرفت.
طرح ویژه اقشار آسیب پذیر
در نقاط حاشیه شهر ها معمولا مشکلات و آسیب های فراوانی وجود دارد.با بازدیدهایی که بارها در این مناطق به عمل آمده بود با این مشکلات مواجه شدیم و برای رفع آن طرح ویژه اقشار آسیب پذیر را پایه ریزی کردیم.کودکان در این مناطق با مشکلات زیادی روبرو بودند و سختی های زیادی را تحمل می کردند.در این بین با توزیع کتاب بخشی از این مشکلات با دانایی و توانایی حاصل از خواندن کتاب ها قابل رفع بود.
طرح کتابخوانی در اماکن عمومی
از دیگر طرح هایی که برای ترویج کتاب در سطح شهر پایه ریزی شد طرح ویژه مکان های عمومی است.مکان های عمومی شهرها می تواند به مکانی برای مطالعه چند ساعته و یا حتی چند دقیقه ای کتاب باشد. هر کدام از ما در مکان های مختلف مانند مطب پزشک، پیرایشگاه ها و آرایشگاه ها ، تاکسی ها ، اتوبوس ها ، بیمارستان ها و … وقت زیادی را از دست می دهیم. می توان با مطالعه در این مکان ها این مدت زمان را به بطالت نگذراند.
طرح مروجین کتاب در محله
طرح مروجین کتاب در محله یکی از طرح هایی است که در پویش قصه توپ رنگ در جریان است. همانطور که در طرح های گذشته گفته شد راه های مختلفی برای توزیع و ترویج کتاب وجود دارد.از طریق افراد مختلف در مکان های گوناگون این طرح ها صورت می پذیرد. سرآغاز این طرح به وسیله کودکانی بود که در محله خودشان برای دوستان و آشنایان کتاب می بردند و به آنها امانت می دادند.این کار اکثریت به صورت داوطلبانه انجام می گرفت و حالت تشویقی برای کودکان بود.
طرح مروجین حوزوی در روستاها
یکی از شیوه هایی که در پویش قصه رنگ توپ و توزیع کتاب در پیش گرفته شد،ترویج کتابخوانی توسط طلبه های نوجوان و جوان حوزه علمیه بود.حوزه علمیه دارای نیروی انسانی زیادی برای توزیع کتاب است و طلاب جوان یکی از نیروهاست.برای این کار از طلبه های خانم و آقا خواسته شد تا در ایام تعطیلات که به روستای خود می روند کار توزیع کتاب را انجام دهندطلبه های جوانی که در ابتدای راه آموختن دین هستند،راه ارتباط با کودکان را یاد می گیرند و برای رشد فکری آنها تلاش می کنند.