• مربی : عفت باقرزاده
  • 9 آذر 1402

 

بنام خداوند جان و خرد   …………………………………..    کزین برتر اندیشه بر نگذرد

🟥 فراهم کردن مقدمات استقبال از دانش آموزان

ساعت یک بعد از ظهر خبردار شدم که بچه های روستای خلیفه ای مهمان امروز خانه بلوط هستند. راستش را بخواهید کمی استرس و اضطراب داشتم چون این اولین باری بود که من تنها خانه بلوط را اداره می کردم.

به خانه بلوط رفتم و یک بار در ذهنم تمام برنامه ای که برای بچه ها و معلمین داشتم را مرور کردم. از آماده کردن چای، میوه، تا انتخاب کتاب قصه و بازی و فعالیت برای بچه ها…
دو ساعت بعد بچه ها به خانه بلوط آمدند. وقتی بچه ها را دیدم کمی متعجب شدم چون قرار بود ۲۰ دانش آموز کلاس اول تا ششم مهمان ما باشند ولی من با ۳۵ دانش آموز کلاس اول تا هشتم روبه رو شدم.

برای همین برنامه عوض شد و من مجبور شدم که در بازه زمانی خیلی کوتاه برنامه هایی که برای بچه ها داشتم را عوض کنم چون از نظر تعداد و گروه سنی بچه ها تغییر کرده بودند و برنامه قبلی خیلی مناسب نبود.

بازهم کمی استرس داشتم به خصوص وقتی که ۱۱ نفر معلم با آنها همراه بودند؛ پس من باید علاوه بر بچه ها معلم ها را هم سرگرم خانه بلوط می کردم. معلم ها را به دفتر خانه بلوط راهنمایی کردم و خداروشکر وسایل پذیرایی را از قبل آماده کرده بودم و از این بابت نگرانی نداشتم.

 


🟡گروه بندی برای انجام فعالیت

بچه ها را به دو گروه تقسیم کردم؛ گروه اول کلاس اول تا چهارم، گروه دوم کلاس پنجم تا هشتم. میدونم بنظر بهتر بود که به سه گروه تقسیم شوند ولی من تنها بودم، پس بهترین کار ممکن در آن لحظه این بود که دو گروه شوند تا کنترل آنها را راحت باشد و کلاس هایشان شروع شود.

 

🟡 فعالیت برای گروه اول ( کلاس اول تا چهارم )

📖 قصه خوانی:

با گروه اول در حیاط خانه بلوط دور حوض نشستیم باهم حرف زدیم و قصه خواندیم. قصه کلاغ خنزر پنزری را بچه ها با دقت گوش می دادند و کاملا محو قصه شده بودند.

همزمان که برای گروه اول قصه خواندم، از بچه های گروه دوم خواستم که کتاب محبوب خانه بلوط یعنی قصه های مجید را بخوانند.قصه بچه ها که تمام شد سری به گروه دوم زدم. همچنان با هیجان در حال خواندن کتاب قصه های مجید بودند.

🎨نقاشی خلاق :
(برای مشاهده پوسترهای نقاشی خلاق کلیک کنید) 

دوباره به سراغ گروه اول رفتم با استفاده از رنگ کف دست ها را رنگی کردیم و به روی کاغد زدیم. به بچه ها گفتم می توانند حیوان های مخلتفی با استفاده از این نقاشی بکشند. حیوان های جالبی هم شد.

طوری که من خودم فکر میکردم شاید فقط می توان خروس کشید ولی بچه ها خروس، زرافه، شتر، اسب و … کشیدند. با اینکه کار من با آنها تمام نبود ولی باید سراغ گروه دوم میرفتم.

🟡فعالیت برای گروه دوم ( کلاس پنجم تا هشتم )

📝 داستان نویسی خلاق
(برای مشاهده پوسترهای نوشتن خلاق کلیک کنید)

بچه های گروه دوم را به کتابخانه بردم و از آنجا بازدید کردند. بعد از آن به کلاس اقیانوسی در ذهن رفتیم و از بچه ها خواستم به صورت گروهی بنشینند و دو گروه تشکیل دهند. گروه الف و گروه ب هر گروه ۸ کلمه انتخاب کردند. به هر گروه گفتم با استفاده از کلمات گروه مخالف داستانی ۳ تا ۱۰ خطی بنویسند که حداقل ۵ کلمه از ۸ کلمه در آن داستان باشد و به آنها 25 دقیقه زمان دادم.


🟥 گفت و گو با معلمین و بازدید از خانه بلوط

تصمیم گرفتم در این مدت زمان با معلم ها گفت گو کنم. باهم از خانه بلوط بازدید کردیم و سوال های خود را در مورد خانه بلوط از من می پرسیدند و من در مورد همه فعالیت های ۵ ماه گذشته این مجموعه برای آنها توضیح دادم. گاهی شگفت زده، گاهی خوشحال، و گاهی هم ناراحت می شیدند، اما هر چ بود راضی و خوشحال بودند از اینکه چنین خانه ای برای بچه ها در دل روستای شهرک اکبرآباد وجود دارد.

سراغ گروه اولی ها رفتم. معلم در حال سرگرم کردن آنها بود. بچه های گروه دوم یکی یکی قصه های خود را خواندند که واقعا خیلی خیلی خلاقانه و زیبا بودند.
زمان رفتن فرا رسیده بود. آنها از من و خانه بلوط تشکر کردند و امیدوار بودند که دوباره به خانه بلوط بیایند.