• روستای روشن آباد کهگیلویه

  • خانم سیما آذرگونی

 

هنر زمینی و مشاهده گری در سفر

هنرزمینی یا LandArt

امروز روز بی نظیری برای بچه ها بود. آنقدر خوشحال بودند که آدم فکر می کرد تا حالا به گردش نرفته اند. چند روز پیش به بچه‌ها قول دادم آنها را به گردش ببرم. از بین چند تا کتاب گفتم کتابی را انتخاب کنم که متناسب با گردش امروز باشد.کتاب برای ” هر چیزی آماده ام ” را انتخاب کردم.موضوع کتاب دو تا دوست به نام اردک و راکن بود که می خواستند به گردش بروند. اما راکن از رفتن به سفر می ترسد خانم اردکه با حرف زدن با راکن ترس او را از بین می برد.

بعد از خواندن کتاب بچه‌ها برای پیدا کردن گل و خانه حلزون حدود دویست متر از مکانی که بودیم دور می شدند برایم عجیب بود که برای پیدا کردن خانه حلزون چنین انرژی صرف می کردند.بچه ها در مسیر پیدا کردن خانه حلزون کندوی عسلی را در لا به لای درختان دیدند که جمیل آن کندو را با شجاعت برای بچه ها آورد.بعد بچه ها با سنگ و چوب و برگ درختان خانه کوچکی درست کردند و با استفاده از خانه حلزون بر روی زمین یک اثر هنری درست کردند.

برای بچه ها توضیح دادم که اثری که خلق کردند نوعی از هنر و خلاقیت است و به آن Land Art  یا هنر زمینی می گویند.فکر میکردم بچه ها فقط سنگ،چوب،برگ درخت را برای ساخت خانه ببینند اما وقتی دیدم برای تزیین کار از گل ،پر پرندگان ،برگ درخت ،خانه حلزون و… استفاده می کنند متوجه شدم که بچه ها رو آزاد بگذاریم خلاقتر می شوند و نباید آنها را محدود به مکان و وسایل خاص کنیم.به بچه ها گفتم می توانید شخصیت های داستان امروز را با خانه حلزون درست کنید.