• مکان : شهر دهدشت – کتابخانه مرکزی کودک و نوجوان قصه توپ رنگ

  • شرکت کنندگان : مربیان مهدکودک های شهرستان کهگیلویه
  • مربی : خانم فرزانه دستنبوی
  • زمان برگزاری : 9 دی 1400

 

کارگاه با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد آغاز شد. در این کارگاه آموزشی موضوعاتی از قبیل  موارد زیر  مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت :

💠 اهداف آموزشی

هدف آموزش گروه سنی 3 تا 6 سال در مهدکودک و فعالیت های یاددهی و یادگیری نوین در مهدکودک ها بر اساس کودک محوری و به صورت فعالیت های هدفمند مانند کاردستی، قصه خوانی، نمایش، بازی، نقاشی

💠 انواع کاردستی

✂ کاردستی با کاغذ رنگی و اشکال هندسی

✂ کاردستی با وسایل دورریختنی و بازیافتی

✂ کاردستی به صورت کلاژ و چسبانه کاری

✂ کاردستی به صورت اوریگامی

💠 قصه خوانی

قصه خوانی برای این گروه سنی به صورت تصویری و بدون متن یا با استفاده از تصویر خوانی و تصویرسازی (ذهنی – مشاهده ای) و بر اساس رویکرد مهارت های زندگی اجتماعی و فردی صورت می گیرد.

💠 اجرای نمایش

در این گروه سنی نمایش به صورت انگشتی، ماکت، تن پوش عروسکی، ماسک و شخصیت پنداری صورت می پذیرد.

💠 نقاشی

به صورت آزاد و آموزش گام به گام  از طریق اشکال هندسی  و نقاشی خلاق

💠 بازی

بازی ها بر اساس هوش 8 گانه کودک و تقویت و پرورش آن صورت می گیرد:

  •  هوش جنبشی – حرکتی
  • هوش کلامی – زبانی
  • هوش هستی گرا – طبیعت گرا
  • هوش دیداری – فضایی
  • هوش موسیقیایی – آوایی
  • هوش احساسی – هیجانی
  • هوش اخلاقی – معنوی
  • هوش منطقی – ریاضی

 

در این جلسه از کارگاه بازی هایی بر اساس  هوش جنبشی – حرکتی تمرین شد که در ذیل به آن پرداخته می شود :

🔰 طرح مبتنی بر هوش جنبشی – حرکتی

بازی

موضوع : بازی های هوش جنبشی – حرکتی (هوش جسمی حرکتی)،احساسات و عقاید و نظرات خود را بیان می کنند.تلاش می کند تا از طریق فعالیت و حرکت ،کاری را به صورت عملی یاد بگیرند.

اهداف مهارتی : مهارت های فیزیکی از جمله تعادل و توازن،چابکی، قدرت، انعطاف پذیری، سرعت عمل، هماهنگی اعضای بدن(چشم و دست)(دست و پا)،دقت، تمرکز، هماهنگی و پرورش حواس پنجگانه

 

🎯 بازی اول ( حرکت کن و حواست جمع باشه )

هدف بازی: کمک به حفظ و افزایش تعادل و تمرکز

وسایل لازم: اگر در اتاق باشد :کوسن یا متکا / اگر در فضای باز باشد: چند آجر و تخته

روش اجرا : چند آجر در فاصله 20 سانتی متری قرار دهید. از کودک بخواهید  روی آجرها راه برود یعنی گام بلند بردارد.بعد از کودک بخواهید که در فاصله بین آجر ها به صورت لی لی حرکت کند.سپس دو آجر را با فاصله 2 متر یا بیشتر(با توجه به سن کودک فاصله ها متغیر است)قرار دهید و فاصله بین دو آجر را باید با گذاشتن کتاب یا هر شی دیگر که روی سرش سر نخورد قرار دهد و حرکت کند.

این حرکت باید روی یک خط مشخص که بین دوآجر است به صورت گام به گام و یا گام های بهم چسبیده باشد. به صورتی که پاشنه ی پای جلو به نوک انگشتان پای عقب چسبیده باشد و حرکت خود را ادامه دهد و از روی مسیر انحراف نداشته باشد.

🎯 بازی دوم ( مواظب باش پات روی بادکنک نره )

هدف بازی : سرعت عمل و چابکی

وسایل لازم : به تعداد کودکان بادکنک،طناب یا نخ

روش اجرا : هر کودک خودش بادکنکش را باد کند و با یک نکه نخ یا طناب نازک به طول 10 سانتی متر به پای راست خود وصل کند.بعد با ضرب آهنگ و استارت شروع از طرف مربی هر کودک باید بتواند از بادکنک خودش محافظت کند و همزمان با پا بادکنک دوستش را بترکاند.این کار به سرعت عمل وچابکی کودک بستگی دارد.

🎯 بازی سوم (نشانه گیری)

اهداف : افزایش دقت و تمرکز، هماهنگی چشم و دست

وسایل لازم : چند عدد بطری خالی ، توپ کوچک ، توپ متوسط

روش اجرا :

چند بطری را از خاک و یا شن و ماسه پر کنید و در فاصله 40 یا 50 سانتی متری قرار دهید.روی هر بطری یک توپ متوسط قرار دهید و از کودکان بخواهید با توپ کوچک در دست خود، توپ های متوسط را نشانه بگیرند. می توانید روی بطری ها به صورت مورب با یک برچسب یا کاغذ امتیاز قرار دهید.بطری اول 10 تا بطری آخر 50 امتیاز… از فاصله های کم شروع و به تدریج فاصله را بیشتر کنید.

نکته : این بازی را می توان با قرار دادن چند لیوان یکبار مصرف و توپ کوچک (توپ تنیس) روی لیوان ها انجام دهید.لیوان ها را در فاصله 20 سانتی متری قرار دهید و از کودک بخواهید با فوت از طریق نی یا دهان باعث پرتاب توپ ها شود. می توان داخل لیوان ها آب بریزید و توپ را داخل آن بیندازید و یا لیوان را برعکس روی میز قرار داد و توپ را روی پشت آنها قرار داد.

🎯 بازی چهارم ( بادکنک بازی )

هدف : هماهنگی کامل دست وپا

روش اجرا : یک بادکنک را پر از باد کنید و آن را به هوا پرتاب کنید.از کودک بخواهید بدون اینکه به بادکنک دست بزند فقط با سرش از افتادن بادکنک جلوگیری کند. می توانید از کودکان بخواهید با سر بادکنک را به یکدیگر پاس بدهند.درمرحله بعد می توان از کودک خواست فقط از پای راستش استفاده کند و با آن روپایی بزند تا بادکنک به زمین نخورد. اینکار را به مدت دو دقیقه انجام دهد.

در مرحله بعد از کودک بخواهید هر دو دقیقه یکبار با پای راست و با پای چپ این کار را انجام دهد.در مرحله پایانی می توانید به کودک بگویید تا این کار را با دست خود به ترتیب با دست راست و چپ انجام دهد.

🎯 بازی پنجم ( راه برو بپا نیفتد )

اهداف : افزایش تمرکز بر حرکات و عضلات بدن

یک مسیر مستقیم به طول 3 متر را در نظر بگیرید. این مسیر را می توانید با گذاشتن آجر،کاموا یا طناب مشخص کنید.

مرحله اول : توپ متوسطی را بین پاهای کودک بگذارید و از بخواهید این مسیر را برود و برگردد به شرطی که توپ نیوفتد.

مرحله دوم : یک لیوان یکبار مصرف کف دست کودک قرار دهید و یک توپ را روی لیوان بگذارید تا مسیر را برود و برگردد به شرطی که توپ نیفتد.

مرحله سوم : یک قاشق یکبار مصرف در دهان کودک قرار دهید و یک توپ کوچک روی قاشق بگذارید تا مسیر را بدون افتادن توپ برود و برگردد.

🎯 بازی ششم ( توپ و هدف )

اهداف : دقت و تمرکز و هماهنگی چشم و دست

وسایل لازم : یک کارتن خالی و چند عدد توپ

روش اجرا : در کارتن را ببندید و روی کارتن یک سوراخ اندازه دوبرابر توپ ایجاد کنید.بعد توپ ها را به کودک بدهید و اورا تشویق کنید تا از فاصله نزدیک توپ را داخل کارتن بنیدازد.هروقت موفق شد این کار را انجام دهد فاصله او را با کارتن زیادتر کنید.فاصله ها می توانند عاملی برای جلب توجه کودک باشد.مثل یک قدم جلو یا دو قدم عقب تر  یا دوقدم راست و چپ. در مرحله بعد کارتن ها را به صورت عمودی قرار دهید و تا سوراخ ایجاد شده تقریبا روبروی کودک باشد. حال از او بخواهید توپ را به سمت هدف پرتاب کند.

🎯 بازی هفتم ( بازی با بادکنک )

اهداف بازی : افزایش سرعت عمل

وسایل لازم : بادکنک و توپ

روش اجرا : بادکنکی را پر از باد کرده و به کودک بگویید من این بادکنک را به هوا پرتاب می کنم و تو باید قبل از اینکه به زمین برسد این توپ را آن طرف اتاق بگذاری. در مرحله بعد می توان از او کارهای ساده ای را خواست برای مثال پوشیدن جوراب یا کفش یا روسری یا بستن دکمه های لباس…

🎯 بازی هشتم ( دست زدن دوتایی )

اهداف : هماهنگی شنیداری و حرکتی

روش اجرا : کودکان را به صورت دوبه دو رو به روی هم بنشانید و کف دست ها را روبروی هم نگه دارید.وقتی شما می گویید (راست) بلافاصله باید کف دست راستشان را بهم بزنند و وقتی می گویید(چپ) کف دست چپ را بهم بزنند. بعد از مدتی سرعت کار را بیشتر و دستور ها را سریعتر صادرکنید.

🎯 بازی نهم ( بشقاب های پرنده)

اهداف : هماهنگی چشم و عضلات

وسایل لازم : بشقاب یکبار مصرف (بهتر است لاکی باشد )

روش اجرا :

از کودکان بخواهید از یک نقطه مشخص شده بشقاب ها را پرتاب کنند و ببینند چقد پرواز می کند و کجا به زمین می افتد.در این بازی با چوب و سنگ یا علامت های رنگی محل افتادن را علامت گذاری کنید و به کودک بگویید تلاش کند تا بشقاب را دورتر پرتاب کند.اسم هر نفر را روی بشقاب ها یادداشت کنید یا از بشقاب های رنگی استفاده کنید تا بشقاب ها با یکدیگر قاطی نشوند ومحل فرود مشخص باشد که بشقاب مال چه کسی است.

🎯 بازی دهم (  اسم بازی یخ شویم ، ذوب شویم )

اهداف : تقویت شنیداری و حرکتی

روش اجرا : اجازه دهید کودکان آزادانه به اطراف حرکت کنند و بدوند.زمانی که شما گفتید یخ شو یا دست هایتان را بهم زدید او باید کاملا بی حرکت بایستد. وقتی گفتید ذوب شو کودک باید خود را شل کند و دوباره به آزادانه دویدن ادامه دهد.کم کم سرعت صادر کردن دستور را افزایش دهید

🎯 بازی یازدهم ( حرکات ظریف)

اهداف بازی : تقویت شنیداری و حرکتی

روش اجرا : یک آهنگ ریتمیک بگذارید و از کودک بخواهید به همراه موسیقی تمام اعضای بدنش را تکان دهد. بعد از یک دقیقه از او بخواهید تا پاهایش را تکان ندهد ولی سایر اعضای بدنش را به حرکت درآورد. در مرحله بعد از او بخواهید تا دستهایش را به بدن بچسباند و تکان ندهد ولی سایر قسمت های بدنش را تکان دهد. در مرحله بعد از او بخواهید سر و بدن و پاهایش را ثابت کند و فقط دستش را تکان دهد.این بازی را با کمی خلاقیت می توان به شیوه های مختلف انجام داد تا جایی که کودک فقط انگشتان دست و پایش را تکان دهد

🎯 بازی دوازدهم( بپر و ضربه بزن )

وسایل لازم : بادکنک و نخ

روش اجرا : به تعداد کودکان بادکنک را باد کنید و به یک طناب به اندازه طول اتاق وصل کنید و فاصله از زمین و طناب باید از قد کودکان 10 سانتی متر اضافه تر باشد. از کودکان بخواهید که بپرند و با دست به بادکنک ها ضربه بزنند و در مرحله بعد با سر و بدون دخالت دست ضربه بزنند. کم کم فاصله را افزایش دهید تا کودکان بیشتر بپرند. در مرحله آخر بعد از پریدن و سرزدن باید با یک دست ضربه بزنند و جا بجا شوند تا کل طول مسیر را حرکت کرده باشند.

🎯بازی سیزدهم( حرکت و در حال نشسته )

اهداف : تقویت حسی حرکتی

روش اجرا : از کودک بخواهید چهارزانو روی زمین بنشنیند و با دست راست انگشتان پای چپ و با دست چپ انگشتان پای راست را محکم بگیرد و با گفتن کلمه حرکت باید مسافت 2 تا 3 متری را در حالت نشسته برود. برای اینکار پاهایش را کمی جلو می برد و پایش را بلند کرده و با حالت جهش خود را به جلو می کشاند.

 

دانلود فایل گزارش کارگاه بازی های مبتنی بر هوش جنبشی – حرکتی

60554 orig گزارش کارگاه آموزشی قصه،توپ،رنگ با موضوع بازی های مبتنی بر هوش جنبشی - حرکتی