شهر لنده
- خانم الهام هادی پور
اگر به جای اشیا بودیم چه میکردیم؟
نام فعالیت:
من … هستم
اهداف :
1- ایجاد خلاقیت ادبی
2- افزایش قدرت تخیل ذهن بچه ها
3- افزایش قدرت نوشتن و داستان نویسی
شیوه کار :
برای شروع ابتدا به آنها آموزش دادم که که جان بخشی به چه معناست و چه عملی را جان بخشی به اشیاء می گویند.برای مثال وقتی صفاتی که مربوط به انسان است مانند خندیدن، گریه کردن، فکر کردن و… را به حیوانات و دیگر موجودات نسبت دهیم جان بخشی را ایجاد کردیم.با این توضیح و چند مثالی که برای آنها زدم از بچه ها خواستم تا خود را جای اشیا مانند درخت، مداد، میز، ویروس کرونا، کوه و … قرار بدهند و از زبان آنها داستانی را بنویسند و بگویند که اگر جای آنها بودند چه کار می کردند و چگونه زندگی می کردند. خوبی ها و بدی های ازندگی این موجودات را وقتی به جای آنها قرار می گیرند را توضیح دهند. برای مثال اگر به جای کوه باشیم بسیار محکم و استوار و قدرتمند هستیم و این از خوبی های ماست اما چون نمی توانیم زیاد حرکت کنیم و تقریبا ساکن هستیم و دیگر مناطق در دوردست ها را نمی توانیم ببینیم پس از بدی های کوه بودن است.بچه ها داستان های خود را شروع کردند و هر یک خود را به جای چیزهای مختلف قرار دادند.
نتیجه گیری فعالیت:
این فعالیتی بود که به خلاقیت بچه ها بستگی داشت و اینکه هرکدام در ذهن خود، اشیا را چگونه می بینند و چگونه آن عنصر جان بخشی را خلق می کنند. این فعالیت باعث شد که بچه ها با استفاده از ذهن خلاق و قدرت تخیل و با استفاده از نیمکره های مغز بتوانند از زبان یک جسم بی جان حرف بزنند و زنندگانی آنها را تعریف کنند.
در ادامه فعالیت برای بچه هایی که سن کمتری داشتند یکی از مجموعه کتاب های ” فیلی و فیگی “ را خواندم.
نویسنده و تصویرگر : مو ویلمس
مترجم : آناهیتا حضرتی
ناشر : پرتقال
سعی کردم قصه را با صدای رسا و بلند بخوانم. بعد از بچه ها خواستم تا هر کدام قصه را با صدای بلند برایمان بخواند. بلند خوانی قصه در جمع دوستان باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت روخوانی کودک می شود.بچه ها نیز استقبال کردند و هر کدام قصه فیلی و فیگی را با صدای بلند برای ما خواندند.
ثبت ديدگاه