• شهر لنده

  • خانم الهام هادی پور

 

👷‍♂️🏫 اگر طراح مدرسه بودید آن را چطور می ساختید؟

ساخت مدرسه

 

کتاب ” موش و گربه موشی در مدرسه گربه ها ” را با بچه ها خواندیم و  بچه ها کاربرگ های آن را پر کردند.بعد از آن کتاب را با شیوه گفتگو کردن پیرامون مساله اصلی داستان تحلیل کردیم.با توجه به این کتاب در مورد مدرسه رفتن بود،از بچه ها خواستم گفت و گوهایشان در ارتباط با این باشد که اگر معمار و طراح بودید یک مدرسه را چطور می ساختید؟

جواب هایی که بچه ها دادند جالب بود :

محدثه گفت : من یه مدرسه دو طبقه بزرگ می ساختم با حیاطی بزرگ و باغچه ای پر از گل وگیاه !

تیام گفت : مدرسه ای که یک آزمایشگاه داشته باشد.حیاطش گلدان و باغچه داشته باشد و آبسرد کن داشته باشد!

زینب گفت : ساختمان دوطبقه می ساختم که یک طبقه اش برای مقطع بالاتر و طبقه دیگر برای مقطع پایین باشد !

آرزو گفت : اگر مدرسه بسازم یک آزمایشگاه می ساختم که دانش آموزان با اعضای بدن انسان آشنا بشوند و برای دخترهای ناتوان وسیله می آوردم و در اختیارشان قرار می دادم!

صفیه گفت : مدرسه سه طبقه می سازم، طبقه سوم برای بچه های روستا خوابگاه درست میکنم که بتوانند آنجا باشند و جایی برای خواب داشته باشند.نمازخانه بزنم ازمایشگاه درس کنم میز صندلی تر و تمیز، گل و گیاه بکارم !

مهربانی گفت : میز و صندلی خوب می آورم !

boy girl talking cartoon vector 20949266 e1630562650906 ایده های کودکان برای ساخت مدرسه ها

 

ام البنین سوال پرسید : بهونه اسپلت برای نرفتن به مدرسه چی بود؟ محدثه گفت :موهام فرفری هست،پایه برق نمیزاره برم.جوراب هایم کثیف هستند.

از بچه ها پرسیدم : شگفت انگیز یعنی چه ؟ گفتند : چیزی که هیجان انگیز باشد! برایمان جالب و جذاب باشد !

محدثه سوال پرسید گفت اگ جای اسپلت بودین چیکار میکردین؟ آرزو گفت : بهانه می آوردم مدادم گم شده کیف و کفش هایم گم شدند.

از آنها پرسیدم : مدارس ما چه چیزی کم دارند؟ مهدی زاده گفت : مثلا ما آبسرد کن نداریم آب تصفیه نیست.سرویس بهداشتی ها کثیف هستند.

صفیه گفت: سرویس بهداشتی ها کثیف هستند حیاط که کثیف است، به بچه ها بگیم زباله هایتان را در حیاط نریزیدف باغچه و گل ها را خراب میکنند باید هشدار بدهیم.

تیام گفت : باید وسایل ورزش برایمان تهیه کنند.

ام البنین گفت : ما کمبود معلم ورزش داریم ! اصلا معلم ورزش نداشتیم زنگ های ورزش وتفریح حوصله مان سر می رود.

آرزو قرار شد در مدرسه یک کتابخانه درست کند و کتاب های جدید بیاوریم تا بچه هایی که اهل کتاب هستند کتاب بخوانند و بقیه که دوس ندارند سر شوق بیایند و به خواندن کتاب علاقه مند شوند.

🎯 هدف از انجام این فعالیت : بچه ها مشکلات را بیان کنند و مانند بازی تفکر طراحی ایده هایشان را بیان کنند .ان شاءالله برای مدرسه ای که باب میل شان باشد طوری که خودشان گفتند محیطی ایجاد کنیم که اصلا دوست نداشته باشیم به خانه برویم و در مدرسه بمانیم.