• شهر لنده

  • خانم الهام هادی پور

 

در این نوشته سعی می کنیم بازی هایی که برای پرورش تفکر و خلاقیت موثر است را معرفی کنیم.بازی هایی معرفی شده در راستای پرورش تفکر کودک خواهد بود و با اجرای آن زمینه نوآوری و خلاقیت در کودک فراهم می شود.

💡 بازی تفکر طراحی :

بازی

 

بعد از اینکه کتاب ” سفر به سرزمین وحشی ها ” را با بچه ها بلندخوانی کردیم.بعد از اینکه کتاب را خواندیم بچه ها کاربرگ های آن را پر کردند،بعد بازی که قبلا خانم عطارد آن را پیشنهاد داده بود انجام دادیم. بازی تفکر طراحی به این شکل است که در اين بازى يك كلمه اتفاقی را از كتاب انتخاب می کنیم. برای مثال ما کلمه قایق را انتخاب کردیم ، بعد یک هدف را مشخص می کنیم،برای مثال ما طراحی ساختمان را انتخاب کردیم.سپس بچه ها با کمک همدیگر هدف انتخابی را با کلمه مرتبط می کنند.برای مثال باید کلمه قایق را با طراحی ساختمان ربط دهند. بچه ها جملات خود را نوشتند و گفتند :

🧠 ساختمان به شکل قایق می سازم.

🧠 استراحت گاه را به شکل قایق می سازیم

🧠 دستگیره در اتاق را برچسب قایقی میزاریم

🧠 دستگیره یخچال به شکل قایق باشد

🧠 باغچه را به شکل قایق درست می کنیم

🧠 پنجره اتاق ها شکل قایق باشند

🧠 طرح دیوارها را مثل قایق نقاشی کنیم

🧠 کابینت های خانه را شکل قایق بسازیم

🧠 استخر خانه به شکل قایق درست کنیم

🧠 طرح لیوان و بشقاب ها را قایقی کنیم

🧠 با گل یک قایق درست کنیم و گوشه خانه بزاریم

🧠 برچسب روی دفتر نقاشی را شکل قایق بزنیم

این بازی می تواند با کلمات اتفاقی و اهداف مختلف باشد.باید ذهن بچه ها محدود نباشد و طراحی های خلاقانه انجام بدهند.

 

💡 بازی مجسمه :

امروز در شهر لنده بعد از قصه خوانی با بچه بازی مجسمه را انجام دادیم.این بازی برای پرورش فکر و خیال کودکان بسیار موثر است.بچه ها در این بازی باید حرکات طرف مقابل را مجسم کنند و آن را علاوه بر اجرا،تکمیل هم کنند.

شیوه بازی را برای بچه ها توضیح دادم.به این صورت که دو نفر دو نفر مقابل هم قرار می گیرند.یک نفر خودش را شبیه چیزی که در ذهن خودش است مجسم می کرد و به شکل آن در می آمد( برای مثال شکل درخت ) در مقابل فرد روبروی آن باید علاوه بر اینکه می فهمید که چه چیزی مد نظر اوست،در تکمیل مجسمه طرف مقابل ، بخشی از شکل آن را اجرا می کرد.برای مثال اگر یکی از بچه ها شاخ و برگ درخت را اجرا می کرد طرف مقابل با اجرای شکل تنه درخت و قرار گرفتن در زیر دستان او نشان می داد که شکل مد نظر او درخت است.بچه ها بازی را اجرا کردند.از بچه ها خواستم تا اشکال مختلف را اجرا کنند.