• روستای بیسیدون دیشموک

  • خانم طیبه آتون

 

🎈 کتابی برای خیال پردازی و آرزو کردن

📖 باغ قاصدک ها

خیال پردازی

 ✍درباره کتاب :

باغ قاصدک ها به قلم ” نوئلا بلانکو ” نویسنده آرژانتینی، کتابی است در خصوص فراموش شدن آرزوها در دنیای تکنولوژی. در دره آسیاب های بادی مردان، زنان و کودکان مثل هر جای دیگری زندگی می کردند تا این که یک روز سر و کله ماشین های پیشرفته پیدا شد. فقط کافی بود مردم دره آسیاب های بادی یک دکمه را فشار دهند تا در یک دنیای عالی زندگی کنند؛ عالی امّا کسل کننده. این باعث شد که مردم دره آسیاب های بادی دیگر کار نکنند.

همه به جز آنا که دنیای همه را تغییر می دهد. این کتاب کتابی است شاعرانه و مصّور درباره ی نیروی آرزوها. قصه ای زیبا و سحرآمیز برای خیال پردازی و آرزو کردن. نقطه قوت کتاب تصویرگری زیبای آن است که حس شاعرانگی و در عین حال گم شدن در دنیای تکنولوژی را به خوبی القا می کند.

🔸 دنیای سحرآمیز آرزوها :

خیال پردازی

کلاس امروز در مسجد روستای بیسیدون برگزار شد.کتابی که در بالا آن را معرفی کردم را برای بچه ها آماده کرده بودم تا با همدیگر آن را کار کنیم.همانطور که اشاره شد کتاب حول  موضوع خیال پردازی و نیروی آرزوها پیش می رود. در ابتدا تصور می کردم که بچه ها معنی ” خیال پردازی ” را می دانند و با آن آشنایی دارند، اما وقتی چند سطر ابتدایی کتاب را باهم خواندیم بچه ها با هم گفتند : خانم خیال پردازی یعنی چی؟

قرار بود در مورد موضوعی غیر از خیال پردازی با بچه ها حرف بزنم، اما با این سوالِ بچه ها منصرف شدم، و گفت و گو در مورد آن را با بچه ها شروع کردم.

کودکان به طور ناخودآگاه خیال پردازی می کنند اما واژه “خیال” یا ” تخیل” یا ” آرزو” برای آنها نامفهوم است. آنها در ایام کودکی آرزو می کنند فلان اسباب بازی را داشته باشند، خیال می کنند که در آینده ی نه چندان دور پلیس یا خلبان می شوند، با تخیلشان به آسمان ها پرواز می کنند و با پرستوها کوچ می کنند.اما اگر از آنها بپرسید خیال یعنی چه؟ یا معنی آرزو چیست؟ جواب کامل و مشخصی برای آن ندارند.

💭 برای شروع بحث به یکی از بچه ها که لباس پلیسی پوشیده بود اشاره کردم و از او پرسیدم : چرا لباس پلیسی پوشیدی؟

🗨 گفت : دوست دارم در آینده پلیس شوم

💭 گفتم : پس می توانی آن روز را که در آینده پلیس شده ای تصور کنی و از حس حالت در آن زمان بگویی؟ همه این ها را در ذهنت تصور کن!

🗨 گفت : خودم را در آن زمان و در آن لباس فرد قدرتمندی تصور می کنم!

بعد برای بچه ها توضیح دادم که این یعنی خیال پردازی! به این که چیزی را چه واقعی و چه غیرواقعی در ذهنت تصور کنی و خودت را در شرایط آن قرار دهی می گویند خیال پردازی !

این ساده ترین حالتی بود که می توانستم خیال پردازی را برای بچه ها توضیح بدهم.به آنها گفتم که گاهی می توان همین خیال پردازی را روی کاغذ نقاشی و آن را به واقعیت نزدیک تر کرد.

بچه‌ها گاهی برای گریز از واقعیات موجود، شرایطی که به آنها تحمیل می شود را خیال پردازی می کنند. مثلا همین کودک در نقش پلیس دوست دارد نقش هدایتگر و راهنما را برای دیگران داشته باشد؛ یعنی نقشی که در عالم واقعیت به هیچ کودکی نمی دهیم، و کودک خود را در عالم تخیل فردی قدرتمند و قوی تصور می کند که نقشی قهرمان گونه را بازی می کند.

بچه ها دوست دارند غرق در دنیای تخیل خودشان باشند و آینده خود را در آنجا ببینند. البته این اتفاق گاهی ممکن است برای بزرگسالان هم رخ دهد.در واقع هر آرزویی ابتدا یک خیال بوده که در قوه تخیل انسان ها شکل گرفته و بعدها به آرزو تبدیل شده است.

برای مثال وقتی یک کودک می خواهد با وسایل دور ریختنی کاردستی درست کند، در ابتدا شکل وسیله ای که قرار است آن را بسازد را در ذهن خود خیال می کند و به استفاده از قدرت تخیل آن را پرورش می دهد تا به یک ایده و نقشه برای ساخت آن برسد. سپس با اضافه کردن کمی خلاقیت آن ایده را پیاده می کند.

خیال پردازی

یا اگر کودک خود را در نقش حیوانات و یا اشیا و … تصور کند می تواند به افراد یا حیوانات نیازمند کمک کند و با آنها مهربان باشد.

پس خیال پردازی و تخیل نقش مهمی در ایده پردازی های کودک دارد، و قطعا اگر این قالب در ذهن کودک شکل بگیرد در آینده و بزرگسالی خلاقیت های بیشتری را از خود بروز می دهد.در واقع تخیل و خیال پردازی نقطه شروع هر ایده و خلاقیتی است.

در این بین خانواده ها نقش زیادی در پرورش تخیل کودکانشان دارند. محدودسازی کودکان در انتخاب بازی ها و فعالیت های دلخواه یکی از  مشکلاتی است که ذهن کودک را در محدوده خاصی قرار می دهد بدون آنکه رشد و خلاقیتی را همراه داشته باشد. اگر کودک برای بازی کردن تنها به خانه محدود شود اتاقِ تخیلِ ذهن او کوچک می ماند در حالی که اگر همین کودک طبیعت را برای بازی و فعالیت انتخاب کند قطعا ایده های جذابتری برای خلق کردن خواهد داشت.

تخیل