👌 بهترین هدیه برای کودکِ درون بچه ها

  • روستای تل کوچک

  • خانم زهره پناهنده

 

پیشگفتار:

روال به شکلی است که باید هر روز وقت مشخصی را با بچه ها در روستاهای مختلف بگذرانم. با هم کتاب بخوانیم و از کتاب ها حداقل یک نتیجه بگیریم و در زندگی از آن استفاده کنیم. با نوشتن کار برگ ها موضوع کتاب و آنچه در کتاب اتفاق می افتد در ذهنشان تثبیت می شود.

امروز تصمیم گرفتم به جای کتاب دادن به بچه ها به کودک درون آنها بپردازم. بازی هایی که به هوش هیجانی و مهارت مشارکت در جمع کمک می کنند را یاد بدهم. به اعتقاد من در دوران بیماری کرونا به ناچار ارتباط برای بچه ها محدود شد و ضربه بزرگی به کودک درون بچه ها وارد شد بطوریکه نتوانستند هیجان و انرژی خود را به طور کامل بروز دهند.

🤹‍♀️ امروز زنگِ بازی بود:

🌟 ابتدا 10 کلمه که آنها را خوشحال می کند و با شنیدن آنها به وجد می آیند را نوشتند. گروهی از بچه ها اسم میوه ها را می نوشتند. گروهی دیگر اسم پدر و مادر را یادداشت می کردند.و به ترتیب گروه های دیگر موارد مختلفی که در ذهن خود داشتند را ثبت می کردند. بعد نیز با این کلمات جمله نویسی کردند.

🌟 با توجه به اشکال رنگی که یکی بزرگ و دیگری کوچک بود با رنگ ها و کوچک و بزرگ بودن آشنا شدند. بچه های پیش دبستانی با استفاده از شن ها اعداد را روی زمین نوشتند و با توجه به خانه ای که بچه ها در آن نشسته بودند از آنها خواسته شد، یکی از بچه ها به عنوان نماینده بیاید و در یک خانه که عددی در آن نوشته شده است بایستد. و 2 خانه به عقب برگردد، به این نحو با تفریق و یا به طرف جلو رفتن با جمع آشنا شدند.

🧩 حس های ۵گانه:

💠 بازی وآزمایش:

 امروز یک آزمایش که مربوط به کتاب درسی بچه ها بود با کمک معلم کلاس چهارم و پنجم انجام دادیم. ابتدا چشم یکی از بچه ها که جمال نام دارد را با کمک یک پارچه بستیم و صمصام با دست بینی جمال را گرفت. هویج ، سیب زمینی و سیب درختی را که دختران کلاس با رنده ریز کرده بودند. جلوی او گذاشتند و از جمال خواستند ک حدس بزند چه چیزی را لمس می کند؟ اما جمال نیز بخاطر اینکه یکی از حواس ۵گانه خود یعنی بویایی را نداشت نتوانست بعضی از چیز هایی ک در دست او میگذارند را به درستی حدس بزند.

💠 حس مشارکت:

از آنجایی که ما مقطع پیش دبستانی داریم ولی مکانش نامناسب بود. به اصرار بچه ها و برای این که امروز روز بازی و فعالیت های مورد علاقه ی آنها بود،  از من خواستند کلاسشان را خودشان تعمیر کنند،در نهایت ما گچ وسیمان دراختیارشان گذاشتیم و چند نفر از بزرگان روستا قبول زحمت کردند. و به کمک بچه ها کار این کلاس را نیز انجام دادند.بعداز اتمام کار همه ی بچه ها با خوشحالی از من تشکر می کردند که به آنها فرصت مشارکت در تعمیر کلاس را دادم.

💠 انتخاب با شماست:

انگار بچه ها عادت کردند به اینکه یک نفر از آنها بخواهد فعالیت خاصی را  انجام دهند. منتظر بودند من برای آنها تصمیم بگیرم ☹️.شرایط کرونا در عدم اعتماد به نفس بچه ها بی تاثیر نبود، اما من برای آنها هیچ بازی انتخاب نکردم و امروز فقط درکنارشان حضور داشتم تا از دیدن بازی آنها لذت ببرم. به آنها گفتم امروز انتخاب باشماست. هر بازی که دوست دارید انجام بدهید به شرط آن که مواظب دوستان خود باشید. امروز شما خودِ خودتان باشید،برای خودتان…