• روستای کلاب

  • خانم طیبه آتون

 

🔷آداب و رسوم سرزمین من

دوردنیا در یک روز

کتاب ” دور دنیا در یک روز ” زندگی عادی هفت کودک از سراسر دنیا را دنبال می کند. همه افراد در جامعه آداب و رسوم مخصوص سرزمین شان را دارند و از آن پیروی می کنند. اکثر افراد در یک کشور از لحاظ نوع پوشش و مذهب و غذا و… ذائقه یکسان ندارند، با این که هیچ کدام از این بچه‌های داستان نمی توانند نماینده کشور یا فرهنگ شان باشند اما نگاه واقعی به زندگی آنها بخش شگفت انگیز از سبک زندگی و با دیگر سنت های متفاوت است.

امروز بچه ها دو مورد از فعالیتهای این کتاب را انجام دادند :

نوع پوشش: تعدادی از بچه ها که لباس محلی استان را داشتند آنها را پوشیدند و به کلاس آمدند.نوع پوشش بخشی از آداب و رسوم آن جامعه است.

غذای محلی: به بچه ها گفتم : بچه ها دوست دارید کدام نوع غذای محلی را درست کنید؟ گفتند: نان بلوط. نان بلوط یکی از انواع نان در استان کهگیلویه و بویراحمد است که پس از آسیاب میوه درخت بلوط با ترکیب آن با آب آن را می پزند.در روستا یک آسیاب سنگی وجود دارد که همه مردم روستا بلوط هایشان با آن آسیاب می کنند.بچه ها بلوط خشکی که جمع آوری شده بود را آسیاب کردند و با آب را ترکیب کردند.

برای اینکه نان بلوط به خوبی پخته شود باید خاکستر چوب با آب قاطی شود و به داخل تابه مالیده شود.بچه ها اینکار را هم انجام دادند و کار پخت نان بلوط را شروع کردند.این کار به قدری برایشان لذتبخش بود که نان را بر روی همان تابه خوردند.به اصطلاح نان را روی آتش میل کردند.بچه ها مراحل مختلف نان بلوط را هم توضیح دادند.

در مورد این دو فعالیت یعنی نوع پوشش و غذای محلی گزارشی نوشتند تا آن را در قالب روزنامه دیواری به مدرسه ببرند. دور دنیا در یک روز با بچه های روستای کلاب…