• روستای حسین آباد کهگیلویه

  • خانم سیما آذرگونی

 

💡 تکنیک بارش فکری

WhatsApp Image 2021 09 26 at 11.43.24 PM 1 e1632718348227 راهکارهایی برای پرورش فکر کودک

امروز بعد از اینکه برای بچه های روستای حسین آباد کهگیلویه کتاب ” این کتاب را لیس نزنید ” را خواندم،برای فعالیت بعد از قصه خوانی از تکنیک بارش فکری استفاده کردم.

تکنیک طوفان فکری یا بارش فکری (brainstorming) را دکتر الکس آزبورن (Alex Faickney Osborn) در سال 1938 ابداع کرد. این تکنیک به اسامی مختلف مانند بارش افکار، طوفان فکری، طوفان ذهنی و … نیز نامیده می‌شود. تکنیک بارش فکری یکی از معروف‌ترین تکنیک‌های خلاقیت است و به عنوان یک تکنیک گروهی و فردی می‌باشد.

از این تکنیک برای ایجاد ایده های خلاقانه استفاده می شود.امروز با بچه ها نوع کودکانه و کمی ساده تر این فعالیت را انجام دادیم.به این صورت که به هر کدام از بچه ها یک کلمه دادم و از آنها خواستم هر موضوع کلمه یا ایده ای که از این کلمه حس می کنید و آن را مربوط به کلمات می دانید به صورت درختی بنویسید و شاخه های آن را به کلمه اصلی وصل کنید.

برای مثال کلمه جنگل، موضوعاتی همچون درخت ، میوه ، حیوانات جنگل ،سوراخ موش ، چوب و … را در ذهن تداعی می کند.با این اتفاق کودک طوفانی از کلمات مربوط به موضوع اصلی در ذهنش رخ می دهد و آن ها را بر روی کاغذ می نویسد. برای همین است که نام آن را بارش فکری یا طوفان فکری گذاشته اند.بچه ها از این فعالیت بسیار لذت بردند.شما نیز می توانید از این فعالیت در جهت پرورش فکر کودکان خود استفاده کنید.