• شهر لنده

  • خانم الهام هادی پور

 

💡آموزش خودشناسی به کودک :

vector illustration cartoon boy thinking 260nw 142791322 e1630733651845 کودکان و خودشناسی

هر کس با توجه به شناختی که نسبت به خود دارد می تواند مسیر زندگی خود را مشخص و راه خود را پیدا کند. به همین دلیل شناخت و درکی که کودکان نسبت به خودشان دارند بسیار مهم است و خودشناسی در کودک و نوجوان تاثیرات شگفت انگیزی در آینده آن ها خواهد داشت و در زندگی آن ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در همین راستا با بچه ها کتاب ” کلاغ خنزر پنزری ” را در شهر لنده خواندیم.بعد از اینکه کاربرگ های کتاب را پر کردیم، در مورد مفهوم کتاب که ارزش خودشناسی بود با بچه ها گفت و گو کردیم.برای اینکه که مفهوم خودشناسی را به ساده ترین روش به آنها آموزش دهم آینه ای به آنها دادم تا یکی یکی خود را در آینه ببینند و بگویند که از کدام عضو صورت خودشان خوششان می آید.بچه ها هر کدام جلوی آینه نشستند و خود را درون آینه دیدند و نظرشان را در مورد اعضای صورتشان گفتند :

تیام گفت : لبهایم وچشمهایم.

فاطمه گفت : اَبروهای قشنگی دارم صورت قشنگی دارم‌.

مهدیس گفت : از دماغم خوشم می آید.

سارینا گفت : از لب ها وچشم ها و اَبروهایم خوشم می آید.

زهرا گفت : از همه ی اعضای صورتم خوشم می آید.

الناز گفت : لب ها و چشم هایم را دوس دارم.

فاطمه گفت : از چال چانه ام و اَبروهایم خوشم می آید.

مهسا گفت : از موهایم خوشم می آید.

زینب گفت : لب و دماغم وچشم هایم را دوس دارم.

نادیا گفت : از دماغم خوشم می آید.

پانیسا گفت : ازهمه ی اعضای صورتم خوشم می آید و دوستشان دارم.

WhatsApp Image 2021 09 02 at 8.50.43 PM کودکان و خودشناسی

در آخر گفت و گو بچه ها گفتند ما از انجام این فعالیت که به آینه نگاه کردیم حس اعتماد به نفس به ما دست داد.از اینکه این همه زیبایی داریم راضی هستیم و خدا را شکر می کنیم و فاطمه براتی حرف خوبی زد و گفت : ما گاهی بعضی چیزهایی توی زندگی مان داریم و بعضی چیزها را نداریم نباید ناراحت باشیم و از داشته هایمان راضی باشیم و از این زیبایی ها استفاده کنیم و به آنها افتخار کنیم.

بعد از این نیز گفت و گو را با بچه ها ادامه دادیم.از بچه ها پرسیدم از کتاب چه چیزی متوجه شدید؟ خودشناسی یعنی چه؟ بچه ها یکی یکی پاسخ دادند : خودشناسی یعنی از داشته هایمان استفاده کنیم و نسبت به آنها شکرگزار باشیم و برای نداشته ها تلاش کنیم.از بچه ها پرسیدم چه ویژگی از ما می تواند ما را در نگاه دوستانمان خوب جلوه بدهد؟ پاسخ دادند : وقتی شخصی که از ما بزرگتر است حرف میزند تو حرفش نپریم و مودب باشیم.با همسایه ها رفتار خوبی داشته باشیم و آنها را اذیت نکنیم.برای ادامه بحث از بچه ها پرسیدم زیبایی های انسان میتواند در چه چیزی باشد؟

الناز گفت : در قلبش ! گفتم چرا؟ جواب داد : چون همه مهربانی ها را در قلبمان می کاریم و خصوصیات و ویژگی ها زیبا در قلب ماست.

فاطمه براتی گفت : توی دل آدماست چون ما هرچیزی داریم در دلمان است.

فاطمه گفت : تو صورتم چون تو دید هست.

پانیسا گفت : تو چشمم چون با چشم هایم چیزهای قشنگی می بینم.

بقیه بچه ها هم پاسخ های مشابهی دادند و هرکدام زیبایی را در یکی از اعضای بدن می دیدند.بعد از بچه ها خواستم هر کدام چند ویژگی و خصوصیت بارز و مهم دوستش را بنویسد بدون اینکه اسم دوست خود را نام ببرد و یا مستقیما به او اشاره کند.بچه ها در برگه هایشان خصوصیات دوستانشان را نوشتند:

دوست من چشم های زیبایی دارد،خوش اخلاق است،آرام و مهربان و درس خوان است،منظم و مودب است ،خوش خنده و مهربان است و … . برگه هایشان را من می خواندم و بچه ها هر کدام با ویژگی هایی که می خواندم می فهمیدند آن ویژگی مال کدام یکی از دوستانشان است.

WhatsApp Image 2021 09 02 at 8.50.42 PM کودکان و خودشناسی

 

💡 شناخت توانایی هایی کودک

امروز در شهر لنده کتاب ” مشت زن ” را خواندیم.

576fe9ba590b4dd29c5c6a7727bf69eb کودکان و خودشناسی

این کتاب در مورد توانایی ها و استعدادهای کودک است.اینکه چگونه می توان در مسیر شکوفا کردن این توانایی ها قدم برداشت.برای قرار گرفتن در این مسیر ابتدا باید توانایی های خود را بشناسیم و کودک بداند در چه زمینه ای استعداد دارد و می تواند موفق باشد.پس مرحله اول خود شناسی و شناخت توانایی هاست.مرحله دوم قرار گرفتن در مسیر شکوفاسازی این توانایی ها و در مرحله آخر نشان دادن آن استعداد و توانایی است.

در همین راستا فعالیتی را بعد از خواندن کتاب مشت زن انجام دادیم.از بچه ها خواستم ابتدا تصویری از خودشان را نقاشی کنند و بعد با استفاده از فلش توانایی ها و استعدادهایی که فکر می کنند در هر زمینه ای دارند را بنویسند.

خودشناسی

بعد از اینکه بچه ها توانایی های خود را نوشتند از آنها خواستم تا در راستای همین استعداد ها و توانایی ها دوست دارند چه شغلی در آینده داشته باشند و آیا شغل مورد نظرشان در راستای توانایی هایشان است یا نه ! بچه ها شغل های مختلفی را نقاشی کردند و آینده خود را تصور کردند.