• شهرک فجر لنده

  • خانم پریوش مهربانی فر

 

🧠جاده رویایی  ذهنِ خلاق

امروز در مدرسه ابتدایی انقلاب شهرک فجر برای بچه ها کتاب “دور دنیا در یک روز ” را بلندخوانی کردم.

دور دنیا در یک روز

بچه ها از موضوع کتاب به وجد آمده بودند و درباره آن بحث و گفتگو می کردند.مدل لباس ها،نوع غذاها و … مواردی  بود که بچه ها آنها را بایکدیگر در مورد ملل مختلف مقایسه می کردند. در کنار این مقایسه بچه ها نوع پوشش ایرانی ها را نیز مورد بحث و گفتگو قرار دادند.این کتاب برای آشنایی کودکان با آداب و فرهنگ ملت های مختلف جهان بسیار مناسب است.

کلاس های پسرانه از نقاشی های بعد از قصه خوانی استقبال نکردند برای همین از آنها خواستم تا فعالیت دیگری را جایگزین نقاشی کنند.از آنها خواستم تا مسیر خانه تا مدرسه را تصور کنند و آن را در برگه برایم توصیف کنند.چشمانشان را بستند و مسیر را با تمام جزئیات توصیف و تعریف کردند.آنقدر به جزئیات دقت کرده بودند که اگر کسی این مسیر را بلد نبود با خواندن این توصیفات کل مسیر را یاد میگرفت.از مغازه ها و خانه هایی که در مسیر قرار دارند گفتند و نوع و شکل و شمایل جاده را به زیبایی توصیف کردند. بعد از اینکه مسیر را توصیف کردند از آنها خواستم تا این بار مسیر رویایی که خودشان دوست دارند را برای من توصیف کنند.توصیفات جالب بچه ها من را هم به وجد آورده بود.

  • دوست دارم در مسیر خانه تا مدرسه چندین درخت انار باشد تا وقتی که از مدرسه به خانه می آیم و گرسنه هستم از آن انارها بخورم
  • دوست دارم در مسیر خانه تا مدرسه نیمکت باشد تا وقتی خسته میشوم بر روی آن بنشینم

این شکل از فعالیت را در کارگاه های آموزشی که در این مدت شرکت کرده بودم یاد گرفته بودم و با بچه ها آن را اجرا کردیم.

برای دخترها فعالیت متفاوتی را در نظر گرفتم.از قبل قول داده بودم که درست کردن کیف با کاموا و نی را به آنها آموزش بدهم، برای همین با خودم مقداری کاموا و سوزن و تعدادی نی بردم تا به آنها درست کردن کیف را یاد بدهم.

WhatsApp Image 2022 01 30 at 10.59.36 PM مقایسه آداب و فرهنگ و رسوم مختلف در کتاب "دور دنیا در یک روز"

درست کردن کیف با کاموا و نی