• طراح : خانم فرزانه دستنبوی

 

🔰 هوش دیداری – فضایی چیست؟

ساده ترین تعریف برای هوش دیداری – فضایی این است که با به کارگیری این هوش، فرد می تواند شکل ها را در ذهن حرکت دهد و بچرخاند و آن را به صورت سه بعدی ببیند. درک مستقیم و بی واسطه ی جهان دیداری،ویژگی مهم هوش فضایی محسوب می شود.فرد برخوردار از این هوش با تصاویر فکر می کند. این فرد برای به دست آوردن اطلاعات باید یک تصویر ذهنی روشن ایجاد می کند.قطعا این فرد از نگاه کردن به فیلم و تصویر و نقشه و نمودار لذت می برد و از معماهای دیداری خوشش می آید.

دوربین عکاسی و فیلمبرداری از بهترین دوستان این افراد هستند.کودک برخوردار از این هوش به خوبی مفهوم عمق را درک می کند و به حس بینایی خود بیش از حس لامسه اعتماد دارد.این کودکان نسبت به رنگ حساسیت ویژه ای دارند و شب ها رویاهای واضحی می بینند.به کتاب های تصویری علاقه ی بیشتری نشان می دهند و کودکانی که هوش دیداری- فضایی تقویت شده ای دارند خوب نقاشی می کنند و جهت را درست تشخیص می دهند.

Drop in and Play 0 12 فعالیت در جهت تقویت هوش دیداری - فضایی

🎯 نقاشی با انگشت

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی

روش اجرا : با انگشت خود روی پشت یا شکم کودک طرح ساده ای بکشید.از کودک بخواهید تشخیص دهد که تصویر چه چیزی را کشیده اید.این کار را در حالی که کودک چشمانش را بسته است روی کف دستها یا شکمش انجام دهید.از شکل های ساده استفاده کنید مثلا بگویید این که کشیدم درخت بود یا خانه؟

 

🎯 یافتم

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی و افزایش دقت و توجه

روش اجرا : وسیله ای با حجم کوچک مثل ساعت مچی یا یک جامدادی و یا بادکنک را بردارید و از کودک بخواهید به آن خوب نگاه کند.از او بخواهید تا از اتاق خارج شود.وسیله را پنهان کنید طوری که گوشه هایی از آن در معرض دید باشد.از او بخواهید به اتاق برگردد و وسط اتاق بایستد. با نگاه کردن دقیق به اطراف اتاق وسیله ی پنهان شده را بیابد.

 

🎯 ببین و بگو

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی و تقویت حافظه

روش اجرا : اشیاء مختلفی را روی یک میز بچینید. حدود 3 تا 7 شی مختلف مثل تراش ، مداد، توپ ، قاشق ، قیچی، چسب . … بعد از کودک بخواهید جلوی میز بایستد و با دقت به اشیاه نگاه کند.به او فرصت دهید تا آنها را بررسی کرد و به خاطر بسپارد.از کودک بخواهید رویش را برگرداند.یکی از اشیا را از روی میز بردارید از او بخواهید دوباره به سمت میز برگردد.از کودک بخواهید بگوید کدام وسیله از روی میز حذف شده است.برای کودکان با سن بالاتر می توانید تعداد وسایل را زیاد کنید یا دو وسیله را حذف کنید تا کودک هردو را نام ببرد.

 

🎯 اشیاء نامتناسب

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی  و تقویت حافظه

روش اجرا : از کودک بخواهید با دقت به همه ی اشیاء موجود در اتاق نگاه کند.و بعد اتاق را ترک کند. یکی از اشیای موجود در اتاق را به شکل نامتناسب در آورید( مثلا قاب عکس را وارونه کنید یا تابلوی حضور و غیاب را برگردانید) بعد از کودک بخواهید تا وارد اتاق شود و شی نامتناسب را پیدا کند.

✅ این بازی ضمن آموزش شکل درست و واقعی اشیاء حافظه ی بصری کودک را تقویت کرده  و به او کمک می کند به دنیای اطرافش با دقت و عمیق تری نگاه کند.

 

🎯 هدف گیری روی دیوار

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی و هماهنگی چشم و دست

روش اجرا : روی دیوار حیاط یک دایره رسم کنید و از کودک بخواهید در فاصله ی مناسبی بایستد.از او بخواهید توپ را طوری پرتاب کند که به داخل دایره برخورد کند.در این تمرین روی دقت دیداری همراه با هماهنگی عضلات تاکید دارد.این بازی را در مورد کودکان بزرگتر می توان به صورت گروهی و در قالب بازی و فوتبال و شوت زدن توپ به داخل دروازه انجام داد.

🎯 خمیر بازی

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی و کار با دست ها

روش اجرا : یک بسته خمیر بازی تهیه کنید ( می توانید از خمیر یا آرد استفاده کنید ). نمونه ای از یک حیوان  یا گل ها یا هر چیز دیگر را با خمیر بسازید و به کودک نشان دهید( اعداد، حروف الفبا، اشکال هندسی). از کودک بخواهید آن چه را که درذهن دارد با دستان خود با خمیر بازی بسازد.در سنین بالاتر که کودک با اشکال هندسی آَشنا می شود می توانید از او بخواهید یک شکل هندسی مانند مربع یا مثلث با خمیر بسازد.

🎯 الگوسازی

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی و آموزش ترتیب

روش اجرا : تعداد 15 تا 17 مهره ( دکمه ) با شکل ها و رنگ های متنوع را داخل یک نخ قرار دهید.از کودک بخواهید شکل مهره ها را روی یک کاغذ نقاشی کند یا با موبایل عکس بگیرید.نخ را از داخل مهره ها بیرون بیاورید و آنها را بهم بریزید. از کودک بخواهید طبق الگوی رسم شده دوباره مهره ها را به همان ترتیب نخ کند.

kids playing bricks vector 9068247 e1644135026877 12 فعالیت در جهت تقویت هوش دیداری - فضایی

🎯 آدمک بادکنکی

هدف : تقویت هوش دیداری- فضایی و کار با دستها و شناخت حجم

روش اجرا : مقدار آرد یا شن دریا یا نمک داخل یک بادکنک بریزید تا جایی که بادکنک چروک نداشته باشد.در بادکنک را محکم گره بزنید.از کودک بخواهید تا این بادکنک را به شکل صورت دربیاورد و با ماژیک اجزای صورت را نقاشی کند.

 

🎯 بازی تجسمی

هدف : تقویت هوش دیداری – فضایی

روش اجرا : از کودک بخواهید یک میوه ، وسایل خانه یا هر چیزی که دوست دارد در ذهنش مجسم کند. حال آن را با انگشت روی هوا بکشد و شما حدس بزنید که آن چیست.حالا این کار را شما انجام دهید تا او حدس بزند.کودکان کوچکتر را راهنمایی کنید مثلا بگویید این چه میوه ای است؟

 

🎯 نقاشی ناقص

هدف : تقویت قوه ی تخیل

روش اجرا :  از کودک بخواهید تنها با چند خط تصویر یک خانه برای شما رسم کند.حالا از کودک بخواهید همان تصویر را با چشمان بسته رسم کند.از او بخواهید همان تصویر را با دست دیگرش رسم کنید.حالا نوبت شماست تمام مراحل بالا را شما در حضور کودک انجام دهید.

 

🎯 داستان تصویری

هدف : تقویت قوه ی تخیل

روش اجرا : عکس یا تصویری از یک مجله را انتخاب کرده و بازی را بر اساس آن انجام دهید.از کودک بخواهید بر پایه ی این تصویر، داستانی بسازد که آغاز و پایان داشته باشد.برای شروع داستان می توانید با کودک درباره ی محتوای تصویر صحبت کنید.مثل این که چه کسانی را در تصویر می بینی ؟ آنها چه کار می کنند؟

 

🎯 نمایش عروسکی

هدف : تقویت قوه ی تخیل

روش اجرا : دو عدد عروسکی دستی به کودک بدهید.از کودک بخواهید از قوه ی تخیلش استفاده کند و داستانی بسازد.از کودک بخواهید با استفاده از عروسک ها داستانی را که در ذهن دارد به صورت نمایشی عروسکی برای شما اجرا کند.

✅ این بازی ضمن تقویت هوش دیداری – فضایی قوه ی تخیل کودک و هوش کلامی او را نیز پرورش می دهد.