- دره لبک
- فرزانه دستنبوی
میکروفن دوستی:
کلاس قصه خوانی برای دانش آموزان پایه اول ودوم را در مسجد حضرت محمد رسول الله (ص) روستای دره لبک با سلام و صلوات شروع شد. اولین روز قصه خوانی در جمع نوگل های خوبم با قصه ی “جانمی جان! روز اول مدرسه (آملیا بدلیا)” شروع کردم.
این قصه که در مورد اولین روز مدرسه است و آملیا بدلیا از خوشحالی روی پایش بند نیست و دلش میخواهد هر چه زودتر برسد مدرسه. او میداند توی مدرسه کلی چیزهای هیجانانگیز در انتظارش است؛ دوستهای جدید، موسیقی، کتاب، ورزش، هنر. آملیا بدلیا میگوید: «جانمی جان! مدرسه!» و از اتوبوس میپرد پایین.
🌻 در ابتدای جلسه یک بازی به نام میکروفن جادویی برای معرفی وجهت آشنایی با کودکان عزیزم انجام دادم. بعد از یک هیجان و لذت آشنایی با آن ها، یک گفت و گو در مورد شناسنامه و اطلاعات درون آن کردیم. سپس به معرفی کتاب و شناسنامه ی کتاب پرداختم.
🌻 در مرحله ی بعد یک بازی با تاس و انتخاب تصادفی کودکان شروع به روخوانی قصه کردند. این بازی به جهت ارزشیابی، شناخت کودکان و سطح روخوانی آن ها بود. در ادامه کتاب قصه را با روش بلند خوانی و گفت وگو پس از خواندن کودکان، برای آن ها خواندم.
🌻 سرانجام در یک دور همی به خاطره گویی از روز اول مدرسه گفت وگو کردیم. از کودکان خواستم از روز اول مدرسه رفتن خود و اینکه چه حسی داشتند و چگونه با معلم ودوستان خود آشنا شدند، صحبت کنند. در ادامه طرح درس امروز را با جزئیات ارائه داده ام:
📌 نام کتاب جانمی جان! روز اول مدرسه (آملیا بدلیا)
📍 موضوع: خاطره گویی
🌞 اهداف کلی: خیال پردازی، پذیرش خود، کنترل اضطراب و استرس، برقراری ارتباط، شناخت ایهام کلامی و برداشت های متفاوت بیانی
🌞 اهداف جزئی: دوستی، همکاری، اعتماد به نفس، عزت نفس، برنامه و نظم، انتظا، صبر، همزادپنداری، خالقیت، امنیت
✨ ایجاد انگیزه: بازی گفتاری بگو، بگم
🎯 فعالیت های یاددهی-یادگیری:
🔵1- برای معرفی خود و جهت آشنایی با همدیگر یک بازی به نام میکروفن جادویی انجام دادیم. در این روش کودکان به صورت دایره ای ایستادند و من در وسط دایره اول خود را معرفی کردم و یک چکیده ی کوچک از اینکه چگونه این اسم را برای من انتخاب کردند توضیح دادم. سپس با چشم بسته شروع به چرخیدن کردم و میکروفن به سمت هر کس قرار گرفت جلو می آمد و خودش را معرفی می کرد.
اینکه آیا اسم خودش را دوست دارد؟ چه کسی این اسم را برای او انتخاب کرده است؟ آیا اسمی بوده که تا حالا شنیده باشد و از آن خوشش بیاید؟ بعد بیرون از حلقه قرار می گیرد و دور دایره می چرخد و از پشت سر یکی از کودکان را انتخاب می کند تا خودش را معرفی کند.
🎭روش: گروهی
ابزار: یک وسیله بازی برای میکروفن
🏫 محیط: کلاسی بسته (مسجد)
🥇 ارزشیابی: خیلی خوب، جذاب و هیجانی
⏳ زمان: 30 دقیقه
🔴 2- نشان دادن شناسنامه و گفت و گو در مورد اینکه شناسنامه چه ارزشی دارد؟ چه اطلاعاتی در شناسنامه است؟ تا حالا شناسنامه خودت را دیده ای؟ در نهایت نشان دادن شناسنامه ی کتاب و در مورد اطلاعاتی که در آن وجود دارد، صحبت کردیم.
🎭 روش: گروهی
🎈 ابزار: یک شناسنامه و کتاب
🏫 محیط: کلاسی بسته (مسجد)
🥇 ارزشیابی: خیلی خوب، جذاب و هیجانی
⏳ زمان: 15 دقیقه
🟢 3- انداختن تاس برای شروع بازی روخوانی کتاب قصه و صفحه ی کتاب را طبق عددهای آورده شده توسط تاس انتخاب می کنیم. طوری که همه ی کودکان یک یا چند خط و بند را روخوانی کنند.
🎭 روش: گروهی
🎈 ابزار: کتاب، تاس، دانش آموز
🏫 محیط: کلاسی بسته (مسجد)
🥇 ارزشیابی: خیلی خوب اجرا شد. پی بردن به نقاط ضعف و قوت برای اصلاح روان خوانی کودکان مناسب است.
⏳ زمان: 40 دقیقه
🟣 4- بلند خوانی و گفت و گو پس از خواندن:
- روز اول مدرسه را به یاد دارید؟ چه احساسی داشتید؟
- اگر شما جای خانم امالی بودیدچه رفتاری با آملیا داشتید؟
- اگر به جای آملیا بودید دوست داشتید در کلاس کجا بنشینید چرا؟
- فکر می کنید چیزی در آملیا وجود داشت که به شما شباهت داشته باشد؟
- دوست دارید در مدرسه و کلاس چه فعالیتی انجام بدهید؟
🎭 روش: انفرادی
🎈 ابزار: گفت و گوی دانش آموزان
🏫 محیط: کلاسی بسته (مسجد)
🥇 ارزشیابی: خیلی خوب، آشنایی با روش خاطره گفتن و یا پرسیدن
⏳ زمان: 30 دقیقه
ثبت ديدگاه