• روستای گراب
  • طیبه آتون

 

گرد آمدن بچه ها زیر درخت بلوط:

در تاریخ 1402/01/05 وقتی به روستای “گراب” رفتم، بچه‌ ها را جمع کردم و به آن ها گفتم: دوس دارید کلاس را کجا برگزار کنیم؟

پسرها که دسته جمعی بودند و یک توپ در دست داشتند، گفتند: خانم برویم پایین و زیر درخت کنار رودخانه کلاس را برگزار کنیم چون امروز قرار است فوتبال بازی کنیم پس همان جا هم کتاب بخوانیم. با مشورت همه موافقت کردیم.

همگی راه افتادیم و در بین راه خانمی که بچه کوچولویی در بغل داشت و دخترش را که همراه ما بود صدا زد و گفت: می خواهم نان محلی درست کنم بیا و کمکم بچه را بگیر. دخترک خیلی گریه کرد و رفت. برای او ناراحت بودم چون دوست داشت کنار بچه ها باشد ولی از طرفی دیگر مادرش به کمکش نیاز داشت.

قصه گویی:

زیر درخت نشستیم و کتاب “دنیا بدون درخت” را خواندیم. یکی از بچه ها گفت: خانم چه جالب! کتاب درمورد درخت و چشمه است، ما هم زیر درخت و کنار رودخانه نشسته ایم.

 

بلوط

احساسات کودکان:

چند تا از پسرها کنار رودخانه رفتند و یک خرچنگ مرده دیدند. آن ها بلند فریاد زدند خانم یک خرچنگ مرده اینجا است سپس خرچنگ را داخل ظرف یک بار مصرف گذاشتند و داخل چمن زمین، یک چاله کندند و خرچنگ را خاک کردند. انگار با این کار می خواستند یک مراسم خاکسپاری برای خرچنگ برگزار کنند.

 

خرچنگ

 

بازی و شادی:

بعد از خاکسپاری خرچنگ، کاربرگ های کتاب را نوشتند. سپس بچه‌ها گفتند: خانم نمی شود روی این علف ها قل بخوریم؟

گفتم: البته که می توانید. چقدر خوشحال بودند و هیجان داشتند. جیغ و داد و هورای بچه ها حسابی بلند و نشاط آور بود.

کمی بعد، پسرها گفتند: خانم اجازه می دهید ما برویم و فوتبال بازی کنیم؟

به آن ها اجازه دادم و رفتند.

 

بلوط

 

انجام فعالیت های پوستر بلوط:

با دخترها به سراغ جستجوگری و انجام فعالیت پوستر “درخت بلوط” که بی ارتباط با کتاب قصه ی “دنیا بدون درخت” نبود، رفتیم.

1_ پرسش و پاسخ:

آیا در تمام فصل ها بلوط یافت می شود؟

2_ سرعت ذهن:

بچه ‌ها زیر درخت بلوط نشسته بودند و آن ها برای انجام این فعالیت ابتدا یک دانه بلوط آوردند و دور هم به شکل دایره ای نشستند. در ابتدا هر نفر با یک دانه بلوط که به نوبت، دست به دست می شد؛ باید اولین کلمه ای که از بلوط به ذهنش می رسید را بیان کند. بچه ها در حین بازی ساکت و آرام بودند و به صحبت های دوستان شان گوش می دادند.

 

 

 

3_ بازی ریاضی با بلوط:

با دانه‌های بلوط شمارش می کردند و جمع، تفریق و تقسیم انجام دادند.

 

 

4_ درس هنر:

با بلوط شکل های متفاوتی درست کردند.

 

بلوط بلوط

5_ درس علوم:

ساختار و شکل بلوط را بررسی کردند.

6_ تقویت حس شنوایی:

چشمان شان را بستند و به صدای درخت بلوط گوش دادند.

7_ شعر سرایی:

یک کاغذ آماده کردند و هر نفر یک بیت از خودشان برای درخت بلوط گفتند. شعرشان بسیار قشنگ و زیبا بود.

بهار بهار بهاره

 درخت بلوط خوشحاله

درخت بلوط درازه

شبیه سرو نازه

ریشه ش شبیه ماره

برگاش پهن و گل داره

میوه ش سفت و نون داره

پوستش زبر و جان داره”

در حالی که دور درخت می چرخیدند شعری که نوشته بودند را بلند می خواندند.

8_ اجرای نمایش:

در پایان، نمایش پایین آمدن برگ های درخت بلوط را اجرا کردند.

عکاسی بچه ها:

ستایش یکی از دخترها عاشق عکاسی بود. به دقت نگاه می کرد و تلفن همراهم را با خودش می برد و از همه چیز عکس می گرفت. از گل های بابونه که شبیه گل های شالش بود، از سنگی که شبیه سر گربه ماهی بود، از فعالیت های بچه‌ها، و….

 

بلوط بلوط