• شهر لنده

  • خانم الهام هادی پور

 

💢 سوال و جواب با کلمات

با کودکان شهر لنده قرار گذاشتیم تا فعالیت های امروزمان در راستای کلمه سازی،جمله سازی و به صورت کلی نوشتن خلاق باشد.برای همین تعدادی سوال آماده کردم تا از بچه ها بپرسم و آنها باید با کلمه پاسخ می دادند.برای مثال :

❓پنج کلمه که موقع گرما به ذهنت می آید
❓سه کلمه که وقتی به طبیعت میروی حس می کنی
❓وقتی دوستت از تو ناراحت است با چه کلمه ای میتوانی دوستت را خوشحال کنی
❓وقتی به طبیعت میروی چه چیزهایی را میبینی که دوستشان داری
❓چه چیزهایی در طبیعت می بینید که به رنگ زرد است
❓در تخیل شما آسمان چه رنگ هایی دارد
❓اگر همه کلمات دنیا را از شما بگیرند و بتوانید تنها از 5 کلمه استفاده کنید آنها چه کلماتی هستند
❓اگر بتوانید 5 کلمه را از دنیا برای همیشه حذف کنید آن پنج کلمه کدامند

WhatsApp Image 2021 09 12 at 8.29.11 PM نوشتن خلاق با کودکان شهر لنده

 

بچه ها پاسخ های خود را در برگه هایشان نوشتند.با این فعالیت بچه ها ابتدا سوال را تحلیل می کنند و بعد با توجه به آن چند کلمه را در پاسخ می نویسند.در ادامه از بچه ها خواستم تا نام خود را روی برگه بنویسند و بعد آن را هجی کنند و با هر حرف آن یک کلمه بنویسند و با آن کلمات یک جمله بسازند.

برای مثال : نام الهام

ا : اَبر : در فصل زمستان آسمان می غرد و اَبر گریه می کند.

ل : لاله : لاله ها کم رو و خجالتی لبخند می زنند و به بهار خوشامد می گویند.

ه : هماهنگ : همه اعضای بدن هماهنگ با هم کار می کنند.

ا : آبی : رنگ آسمان و اقیانوس آبی است.

م : مرداب : یکی از کتاب هایی که من خوانده ام ندای مرداب بود.

می توان این نوع فعالیت را کمی سخت تر هم کرد به طوری که بچه ها علاوه بر ساختن جمله، باید جملاتی مربوط به هم بنویسند و یا در ادامه می توان از دل همین جمله های مرتبط به هم داستانی خلق کنند.به این شکل بچه ها با اسم خودشان یک داستان کوتاه می نویسند.

💢داستان نویسی از روی کلاژ

WhatsApp Image 2021 09 15 at 7.30.55 PM 1 نوشتن خلاق با کودکان شهر لنده

 

مطابق با فعالیتی که قبلا انجام داده بودیم،امروز داستان نویسی را در دستور کار قرار دادیم.فعالیتی که در گذشته انجام داده بودیم کلاژ یا چسبانه کاری بود که با برگ درختان حیوانات عجیب و غریب درست کردیم.بعد از این فعالیت تصمیم گرفتیم، تا برای این حیوانات عجیب و غریب داستانی را طراحی کنیم.در واقع بچه ها هر کدام برای کاردستی که خود آن را درست کرده بودند داستانی نوشتند.بچه ها را به گروه های دو نفره تقسیم کردم و از آنها خواستم تا به صورت گروهی داستان کاردستی خود را بنویسند.

بچه ها از این کار بسیار استقبال کردند و با شوق در کنار هم نشستند و داستان خود را نوشتند.پس از آن داستان های خود را برای یکدیگر خواندند و تعریف کردند.هدف این فعالیت تقویت قوه تخیل بچه ها و افزایش قدرت داستان نویسی آنهاست.