• شهر لنده

  • خانم الهام هادی پور

 

🔷 چسبانه کاری برگ درختان

چسبانه کاری

 

یکی از کلاس هایی که از نظر تربیتی موجب رشد تفکر، پرورش قوه خلاقیت و بالا رفتن دقت در دانش آموزان می شود و  از طرفی موجب آموزش ساخت اجسام جدید و هماهنگی دست، چشم و فکر باهم می گردد، افزون برآنکه جذابیت آن هم برای دانش آموزان بسیار زیاد است کلاس کاردستی است که اگر مربی بتواند با حوصله و مدیریت صحیح این کلاس، کم کم دانش آموزان را هدایت نمایند، به تمام نکات فوق خواهد رسید.

از جذاب ترین کارهای هنری برای کودکان، کلاژ یا تکه چسبانی است. این تکنیک که یکی از کم خرج ترین در آموزش کارهای هنری است، برای برانگیختن خلاقیت در افراد به ویژه کودکان و ایجاد فضایی برای کشف های جدید برای آن ها بسیار موثر است.

از بچه های شهر لنده خواستم تا چسبانه کاری را باهم انجام دهیم.آنها به محیط اطرافشان نگاه کردند و هر آنچه را که دیدند و به نظر برای فعالیت شان لازم بود را جمع کردند.به بچه ها گفتم با توجه به کتاب بیدی که آن را خواندیم،کاردستی هایی درست کنند که تخیلی اما متفاوت از هم باشند.

یک ماشین تخیلی ، یک حیوان با اعضای متشکل از اعضای حیوانات دیگر، یک سیاره زمین با ابعاد عجیب و غریب و … . بچه ها هر کدام چسبانه کاری خود را انجام دادند و برای اثری که خلق کرده بودند توضیح کوتاهی نوشتند.

هدف از انجام این فعالیت این بود که اولا قدرت مشاهده گری کودکان در طبیعت افزایش پیدا کند و با توجه به خلاقیت خودشان از چیزهایی که به نظر بی مصرف و به درد نخور هستند کاردستی های زیبا درست کنند.بچه ها برای انجام این فعالیت از حواس های لامسه،بینایی استفده کردند و به این شکل خلاقیت خودشان را به نمایش گذاشتند.

نکته جالب این بود که بچه ها در ابتدای این فعالیت با بی میلی و بی حوصلگی کار را شروع کردند،اما وقتی کار پیش رفت با شوق و ذوقی وصف نشدنی کاردستی خود را نگاه می کردند و می گفتند که چقدر خوب این کاردستی را درست کردیم آن هم با بی استفاده ترین وسایل ممکن.بچه ها با انجام این فعالیت به توانایی ها و خلاقیت های خود پی بردند.

 

🔷 کلاژ احساسات :

WhatsApp Image 2021 10 03 at 9.18.21 PM e1633323399648 کلاژ یا چسبانه کاری کودکان شهر لنده

امروز در شهر لنده بعد از اینکه کتاب ” خرگوش ناراحت و خرگوش خوشحال ” را خواندیم،از بچه ها در مورد احساساتشان پرسیدم.اینکه چه چیزی شما را خوشحال می کند؟

📝 زینب : وقتی که یک خبر خوش بهم بدهند مثلا روزی که خبردادند زن بابام بچه دار شد خوشحال شدم.

📝 ساناز : وقتی برای مهمانی به خانه عمه ام بروم و آنجا دخترعمه هایم را ببینم خوشحال می شوم.

📝 حدیث : وقتی لبخند پدر و مادرم را ببینم خوشحال میشوم چون لبخند آنها به من حس آرامش می دهد.

📝 آویسا : وقتی خدا یک داداش بهم بده تا کنار من و خواهرم باشد خوشحال می شوم. وقتی غمگینم گریه می کنم تا ناراحتیم برطرف شود.

📝 زینب : وقتی با دوستانم بازی می کنم خوشحال می شوم و وقنی غمگینم همه چیز را بهم می ریزم و پرت می کنم تا اعصابم آرام شود.

از بچه ها در مورد اسباب بازی هایشان پرسیدم.به نظر شما اسباب بازی هایتان خوشحال هستند یا ناراحت ؟ چرا ؟

📝 زینب : خوشحال هستند چون با من حرف می زنند.

📝 مهسا : ناراحت هستند چون وقتی با آنها معلم بازی می کنم و جواب من رو نمی دهند آنها را کتک می زنم !

📝 ساناز : خوشحال هستند چون با آنها بازی میکنم و بعد مرتب سرجایشان می گذارم.

📝 حدیث : من اسباب بازی هایم را به دوستانم داده ام و الان فقط یک اسباب بازی دارم که اون هم خوشحاله.

📝 محدثه : خوشحال هستند چون من همیشه از انها مراقبت می کنم.

✅ هدف از این گفتگو این بود که بچه ها اولا مفهوم ناراحتی و خوشحالی را در راستای کتابی که خواندند بفهمند و دوما علت خوشحال بودن یا ناراحت شدن را بدانند و احساساتشان را بیان کنند.در آخر بچه ها با استفاده برگ درختان و گل ها کلاژهای خرگوش ناراحت و خوشحال را درست کردند که البته آویسا گفت من ناراحتی دوست ندارم پس فقط خرگوش خوشحال درست می کنم.