• شهر دهدشت

  • خانم فاطمه فروزان

 

💠جمله سازی خلاق با بیان احساسات

امروز قصد داشتم در راستای جمله سازی و داستان نویسی با بچه ها کار کنم.برای داستان نوشتن باید جمله سازی بلد بود و برای جمله سازی باید دایره لغات وسیع داشت یا به تعبیر راحت تر کلمه های متنوع برای ابراز منظور و احساس بلد بود.پس در گام اول باید به کودکان کمک کنیم تا کلمه کشف کنند.به همین منظور از کتاب ” راکت داستان مینویسد ” می توان یاری گرفت.

و اما شگرد من :

از بچه ها خواستم تا به محیط اطراف نگاه کنند و کلمه پیدا کنند(همه جا را خوب نگاه کردند چشم هایشان را بستند و سه تا از چیزهایی که در خاطرشان مانده بود را روی کاغذ آوردند ) حالا باید با این سه کلمه جمله بسازند.
در مرحله دوم گفتم ما گاهی کلمات را میشنویم : با گوشی موبایلم برایشان صدای دریا ؛دست زدن ،تق تق کفش؛ویراژ موتور،جدا جدا پخش کردم و از آنها خواستم صداها را حدس زده و نام ببرند یا بنویسند و احساس شان را هم بیان کنند.

مجددا گفتم کلمات گاهی لمس میشوند مثل راه رفتن در تاریکی و دست زدن به در و دیوار ! کسی از اینکار خاطره دارد؟! بعد از بچه ها خواستم چشم هایشان را ببندند جلوی بچه ها لیمو برگ درخت،شکلات مداد گذاشتم و گفتم بی آنکه نگاه کنید یکبار لمس کنید وسایل را برداشتم و گفتم حالا چشم هارو باز و بنویسید چه چیزی را لمس کردید و از کجا فهمیدید!

این بار از حس کمک می گیریم بچه ها شما با شنیدن فلفل یاد چ مزه ای می افتید ؟ تندی ! وقتی فلفل بو میکنید چه میشود؟! یک نفر جواب داد : عطسه می کنیم باز پرسیدم وقتی اسم لواشک را میشنوید چه حسی دارید
یکی گفت : دهنم آب افتاد گفتم کلمات را گاهی بو می کشیم یا میخوریم ! چندتا غذا نام ببرید مثلا چندتا خوراکی خوشمزه نام ببرید.اینها هم کلمه هستند.در آخر از بچه ها خواستم اسم شان را بنویسند و با هر یک حروف الفبای اسم شان کلمه بنویسند.حالا کلمات را جمله و جملات را داستان کنند.

 

💠 افزایش قدرت تخیل به روش خلاقانه

یکی از ارزشمندترین دارایی های انسان قدرت تخیل است.این جلسه قصد داشتم تا از تخیل بچه ها کمک گرفته و ماشین ذهن اونها رو در مسیر نوشتن به حرکت در بیارم.خیال کردن،نه تنها قشنگ ترین واژه بلکه جذاب ترین بازی هم هست!

🔰 مرور جلسه گذشته :

جلسه گذشته از شاگردهام خواهش کردم تا حروف الفبای اسم شون رو تک به تک بنویسند، حالا در شروع کارگاه برای مرور آنچه گذشت و آغاز مبحث تازه، مجددا حروف رو پای تخته نوشتیم با هر حرف یک کلمه ساختیم!
بچه ها با انرژی جواب میدن چرا که همه پروسه رو از بر هستند.

🔰 بازی با حروف :

حالا از بچه ها خواهش میکنم با خمیر بازی شکل حرف الفبای اسامی شون رو در بیارند!با این کار رنگ ها رو وارد کلاس مون کردیم و با استفاده ی مضاعف از اعضای بدن یعنی دست ها و چشم ها از مغز کار بیشتری کشیدیم در نتیجه در راستای افزایش تمرکز یک گام فراتر رفتیم،طولی نکشید که یک عالمه حروف الفبای رنگانگ روی میز کارمون صف بستند.

🔰 شباهت حروف الفبا با اشیا و تخیلات کودک :

حالا به ترتیب حروف الفبارو به تخته میچسبوندم و میپرسیدم بچه ها این حرف شبیه چی میتونه باشه؟!چه شکلی میتونه داشته باشه؟!

برای مثال برای حرف “ ف ” هرکدوم از بچه ها یک چیزی رو خیال میکردند :

یک نفر میگفت : مثل خرطوم فیلی که آب رو جمع کرده برای مادرش ببره

نفر بعدی داد میزد : مثل تخت خوابیه که یه بالشت گرد روش گذاشتند

نوبت حرف بعدی میشد حرف ” ل ” :

اکثرا اتفاق نظر دارند که شبیه عصای پدر بزرگه شونه،چند نفر هم میگن دسته ی چتر مثل حرف ل هست.
بچه ها با تمام تمرکز دارن تخیل میکنند، ازشون خواهش میکنم شکل هایی که به حرف نسبت دادن کامل کنند.و اینبار روی میز یک عالمه وسیله ی هیجان انگیز داریم:

📍تخت خواب
📍لامپ
📍فیل
📍چتر
📍قندان
📍کاسه آش
📍غواص و…

🔰 داستان نویسی با کلمات ساخته شده :

به بچه ها میگم حالا وقت اینه که :برای این همه مهمون جدید کارگاه مون قصه بسازیم.برای داستان نویسی لازم نیست کودک رو تحت فشار قرار بدیم که صفحه ها بنویسه!یک خط نوشته هم ارزشمنده ، اونها یک عالمه فکر میکنند اما در حوصله شون نمیگنجه که روز کاغذ بیارند!بزارید سرنوشت فیل و قندان و چتر و غواص رو امشب بچه ها تو رختخواب شون تو نا خودآگاهشون رقم بزنند…شاگردهام تا اینجای کار با کلمه ی شبیه و مثل آشنا شدند.باید آشنایی رو منجر به دوستی و بازی کنیم.

🔰 شباهت اشیا با تخیلات کودکان :

با صدای بلند و لحن کنجکاوانه ای پرسیدم: این درختچه ی گوشه ی اتاق شمارو یاد چی میندازه؟!

_ یه دختر مو فرفری
_ یه دختر که از خواب بیدار شده موهاشو شونه نکرده
_ یه آلاچیق برای استراحت
_ قارچ

خیلی جالبه،دوباره میپرسم : این پنکه زمینی بلند شمارو یاد چی میندازه؟

_خانم یه آدم که سرش خیلی بزرگه

و صندلی قهوه ای چرمی چی؟!

_ یه مامان با چادر که بچه اشو برده تو پارک و روی نیمکت نشسته!

از بچه ها میخوام بازم تو خونه برای پیدا کنند که چی شبیه چی میتونه باشه!اتاق پر از سرو صدا و خنده میشه!بچه ها مدام همدیگه رو به مداد رنگی و عروسک و .. لامپو به توپ و…تشبیه میکنند و با هیجان اتاق رو ترک میکنند. تخیل ، با ذهن شاد و پویایی رابطه مستقیم دارد و این یکی از قشنگ ترین نتیجه هاست.