• روستای درغک دیشموک

  • خانم صدیقه شایانفر

 

💡 بازی با کلمه انتخابی از کتاب داستان

تفکر خلاق مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت های حل مسائل و تصمیم گیری از افکار یا روابط نو برخوردار می‌شود و قدرت کشف و انتخاب راه حل‌های جدید را پیدا می‌کند. با انجام بازی های مختلف می توان به خلاقیت در فکر رسید.یکی از این بازی ها، بازی با کلمات به شیوه های مختلف است که می تواند برای کودک بسیار جذاب باشد.

با کودکان روستای درغک این بازی را انجام دادیم البته اول کتاب ” فرانکلین به مدرسه می رود ” را با هم خواندیم،و در همین راستا بچه ها یک کلمه از کتاب را انتخاب کردند و با آن بازی را شروع کردند. این بازی به این شکل است که بعد از اینکه بچه ها یک کلمه را انتخاب کردند در مورد شباهات ها و تفاوت های آن کلمه با انسان و یا در مورد مشخصات و کاربردهای آن کلمه صحبت میکنند.بچه ها کلمه اتوبوس را از کتابی که خوانده بودند انتخاب کردند و با آن بازی کردند.

بچه ها از سفرهایی که با اتوبوس رفته بودند گفتند و در مورد مشخصات هر اتوبوس و کاربردی که در زندگی ما دارد صحبت کردند.بعد از شباهت های آن با انسان گفتند :

🟡چراغ های اتوبوس مانند چشم های انسان هاست.

🟡داخل اتوبوس مانند شکم مادرهاست وقتی که باردار هستند.(اتوبوس مسافران را درون خود نگه می دارد و مادرها فرزندشان را)

🟡چرخ های اتوبوس مانند پاهای انسان هاست.

🟡رنگ اتوبوس نقش لباس ها در انسان ها را دارد.

بعد بچه ها در مورد اینکه اتوبوس می تواند شبیه چه وسایلی باشد گفتگو کردند.برای مثال گفتند اتوبوس مانند خانه ، کابینت آشپزخانه ، جامدادی ، کیف اسباب بازی ، … است .

بازی های خلاق