• تل کوچک
  • زهره پناهنده

 

رنگ های گل آفتابگردان را پیدا کن!

نوبت به برگزاری کلاس بچه های پیش دبستانی مدرسه ی شهید پرهون “روستای تل کوچک” رسیده بود. بچه های پیش دبستانی به دلیل اینکه هنوز نمی توانند بنویسند و بخوانند، خودم برایشان قصه خوانی می کنم.

امروز به دلیل زمان بر بودن کاردستی هایمان قصه خوانی نداشتیم. اغلب به کمک همدیگر با وسایلی که در اطرافمان هستند کاردستی درست می کنیم. هرچند کاردستی ها هدف خاصی دارند.

📍 وسایل موردنیاز برای کاردستی امروز:

1-لیوان یکبار مصرف

2-قیچی

3-گواش

بچه ها امروز با لیوان های یکبار مصرفی که در دسترس شان بودند، توانستند یک کاردستی بسار زیبا، خلاق و هدفمند درست کنند.

🎯 ابتدا طرح هایی را روی لیوان ها کشیدیم و به بچه ها توضیح دادم که این طرح ها یک گل به نام آفتابگردان است. بچه ها با قیچی روی خط هایی که کشیده شده بودند را برش زدند. پیش تر بچه ها روی برگه ها خط صافی را با قیچی برش زده بودند و به همین دلیل با برش زدن خطوط آشنایی داشتند.

💡 هدف از برش زدن خطوط صاف؛ بالا بردنِ دقت، تمرکز و تقویت عضلات دست های بچه ها بود.

🎯 بعد از انجام فعالیت برش زدن، همراه بچه ها به حیاط مدرسه رفتیم. حالا یک طرح خام آفتابگردان داشتیم که نیاز به رنگ آمیزی داشت. از بچه ها خواستم به اطراف خودشان نگاه کنند و هر رنگی را که به آنها معرفی کردم مشابه آن را در اطراف خود نشان دهند.

💡 هدف از دیدن اطراف خود مشاهده گری طبیعت، تقویت هوش و استفاده از حواس بینایی بود.

🟢 رنگ های مورد نیازمان رنگ های سبز، زرد و قهوه ای بودند. از آن ها خواستم با دقت به اطراف نگاه کنند و رنگ های سبز را پیدا کنند و بگویند. یکی از بچه ها گفت: برگ درخت، دیگری گفت درب حیاط و غیره. با توجه به اینکه رنگ برگ درختان سبز است و بچه ها را با این رنگ آشنا کرده بودم؛ از آنها پرسیدم با نگاه کردن به برگ درختان حالا باید رنگ برگ آفتابگردان را چه رنگی کنیم؟ گفتند: سبز.

🟡 بعد از رنگ سبز نوبت به رنگ زرد رسید. این بار از بچه ها خواستم به صورت ذهنی چند وسیله نام ببرند که زرد رنگ باشند. یکی از بچه ها گفت موز، دیگری گفت خورشید و غیره. بچه ها را با رنگ زرد آشنا کردم و برایشان توضیح دادم گل آفتابگردان رنگ گلبرگ هایش زرد است.

🟤 بعد از رنگ گلبرگ ها و آشنایی با رنگ زرد نوبت به رنگ قهوه ای رسیده بود. بچه ها را با این رنگ آشنا کردم. تنه ی قهوه ای درختان را به آن ها نشان دادم و گفتم که حالا ساقه ی گل را باید رنگ قهوه ای کنیم. در پایان یک گل آفتابگردان زیبا و دستانی آغشته به رنگ داشتیم.

💡 هدف از این قسمت آشنایی با گل آفتابگردان و همینطور رنگ شناسی بود.