• بیمنجگان
  • لیلا ایزدپناه

 

کودکان لبریز از مهربانی!

با وجود اینکه به بچه ها تأکید می کنم ساعت 15 عصر به کلاس قصه خوانی بیایند اما باز هم زودتر و حتی دنبال من به منزل شخصی ام می آیند. قصه خوانی امروز را در کلاسی که مجاور کلاس قصه خوانی قرار داشت و مختص پایه ی پنجم ابتدایی در شیفت صبح است، برگزار کردم. بچه ها وقتی وارد می شوند مستقیم به سراغ کتاب های قصه می روند و همه ی کتاب ها را می خوانند؛ می خواستم امروز کمی از کتاب ها دور باشند.

بعد از احوال پرسی با آن ها متوجه شدم هنوز تعدادی از بچه ها نیامده اند. به آیدا که دختری فعال است و خیلی ذوق قصه خواندن را دارد، پیشنهاد دادم که برای بچه های کوچکی که تازه به کلاس آمده اند یک قصه به انتخاب خودش بخواند.

آیدا استقبال کرد و قصه ی “قیچی که دنبال کار می گشت” را برای بچه ها خواند. کتاب درمورد این بود که: یک روز استاد آهنگر در مغازه بزرگش یک قیچی خیلی تیز ساخت و آن را کنار گذاشت تا از آن استفاده کند اما آن‌قدر کار زیاد بود که قیچی را فراموش کرد.

کم‌کم حوصله‌ی قیچی سر رفت و به این فکر افتاد که خودش راه بیفتد و دنبال کار مناسب بگردد. این راه افتادن برای قیچی که تا به حال دنیا را ندیده است داستان‌های جذابی می‌سازد. با خواندن کتاب قیچی که دنبال کار می‌گشت کودک وارد دنیای جذاب قصه‌ها می‌شود.

🎯 برای اینکه وقت بچه های بزرگ تر هدر نرود روی تخته سؤالاتی را نوشتم و از آن ها خواستم جواب خود را روی برگه بنویسند:

❓ اگر با فکر کردن می توانستی سفر کنی به کجا سفر می کردی؟ چرا؟

❓ جملات زیر را کامل کن:

اگر…نباشد….زمین خشک می شود.

اگر…نباشدآنگاه …تاریک است.

اگر…نباشد آنگاه…سبز نمی شود.

📍 همینطور ازبچه هاخواستم اگر جمله ی جدیدی در ذهن خود دارند به جملات بالا  اضافه کنند.

سؤالات اصلی مربوط به کلاس امروز:

❓ما چگونه با درخت مهربان باشیم؟

❓ درخت چگونه با ما مهربان است؟

🦋 هر دو مهربانی را نقاشی کنید.

بچه هایی که توان نوشتن داشتند، نوشتند و تحویل دادند.

🎯 از بچه های کوچک تر در مورد مهربانی ما با درخت و مهربانی درخت با ما سؤال پرسیدم و به صورت زیر جواب دادند:

🦋 مهربانی ما بادرخت: سنگ نیاندازیم، آب بدهیم، شاخه هایش را نشکنیم.

🦋 درمورد مهربانی درخت با ما: به ما میوه می دهند.

 

3076de97 1f52 46fd be3a 9855fbbceb53 1 مهربان بودن را از کودکان بیاموزیم

 

✨ بعداز این فعالیت ها، با بچه ها برای مشاهده گری عملی درختان به طبیعت رفتیم. کلیه ی توضیحات بچه ها را در مورد مهربانی با درخت و مهربانی درخت با ما به صورت عملی نشان دادم. به کسانی که با سنگ و چوب به درخت ضربه می زدند تذکر می دادیم که رفتار شما با درخت اشتباه است. با بچه ها درمورد اینکه از میوه های درخت می خوریم و از سایه اش استفاده می کنیم به گفت و گو پرداختیم.

تعدادی گل در آن جا رویده بود و بچه ها با آب دادن به آن ها مهربانی به گل و درختان را نشان می دادند. هر کدام از بچه ها که آب داشتند پای گل می ریختند. حتی آیدین که اسم یکی از بچه ها بود گریه می کرد که به همه ی گل ها آب ندادم. چون آب او تمام شده بود و ناراحت بود.

 

d180d3e9 79d1 4f51 a306 636813cb153f 1 مهربان بودن را از کودکان بیاموزیم

🎯 فعالیت بعدی آشنایی بچه ها با دوستان درخت بود:

❓ از آن ها پرسیدم دوستان درخت دراین جا چه چیز هایی هستند؟

❓ اگر یکی از دوستان درخت قهر کند چه اتفاقی برای درخت می افتد؟

🦋 صدای بچه ها را ضبط کردم، به نظر آن ها دوستان درخت: خاک، زمین، سنگ، آب، خورشید و علف ها هستند.

🦋  یکی از بچه ها به اسم آرمیتا که لانه ی گنجشک را دید گفت: لانه ی پرندگان، علف های خشک شده پای درخت و علف ها پای درخت که آن را بغل کرده است. (چون تمام ریشه ی درخت پراز علف بود می گفت که دوست او بغلش کرده است.)

🦋 هانیتا جواب جالبی داد. او گفت: دوستان درخت، دوستانی هستند که از اول زندگی اش با او بودند و اصلا اگر آن ها نبودند درخت سبز نمی شود.

همچنین نظرشان این بود که اگر یکی از دوستان درخت قهر کند و برود روی زندگی او تأثیر دارد. خشک می شود، برگ های آن زرد می شود و می میرد.

✨ این طبیعت گردی و مشاهده گری واقعا به بچه ها خوش گذشت و همگی خوشحال بودند البته به جز آیدین! او به خاطر اینکه نتوانسته بود تمام گل ها را آب دهد ناراحت بود. ما به او گفتیم:  قرار است باران ببارد و همه ی گل ها می توانند آب بخورند. وقتی به آسمان نگاه کرد، نور خورشید را پشت ابر دید و می گفت انگار می خواهد رعد و برق درست شود و باران بیاید و او هم خوشحال شد.

به بچه ها حسابی خوش گذشته بود و روز خوبی را پشت سر گذاشته بودند چرا که بعد از به پایان رسیدن کلاس گفتند: دل مان نمی خواهد از شما جدا شویم و دوست داریم امشب هم در کنارت باشیم. چند تا از بچه ها همراه با کتاب های درسی خود به منزل شخصی ام آمدند و تا ساعت 22 در کنارم بودند.

 

d67d0801 425d 4352 95c3 6782935ce41f 1 مهربان بودن را از کودکان بیاموزیم

 

من هم یک چایی تازه دم برای بچه هاآوردم و در تکالیف مدرسه به آن ها کمک کردم. ناگفته نماند به بچه ها پیشنهاد دادم اگر در خانه ی خودشان شرایط درس خواندن را ندارند، می توانند از کلاس قصه خوانی برای مطالعه ی دروس مدرسه هم استفاده کنند.