• طاهره صالحی
  • سرآسیاب لنده

 

بازی با واژگان:

امروز مورخ 1402/03/16 در  شهرک سرآسیاب قصه خوانی نداشتیم اما کار خلاقانه‌ی “بازی با واژگان” را داشتیم. “بازی با واژگان” یا کلمه‌ها، ابزاری سودمند برای تقویت دایره‌ی لغت است.

همیشه قبل از شروع کلاسم، برای اینکه همه‌ی بچه‌ها به کلاس برسند و از کتاب خواندن عقب نیفتند و همچنین بچه هایی که زودتر آمده‌اند حوصله‌ی آن‌ها سر نرود، با آن‌هایی که زودتر آمده‌اند یک “وارماپ” انجام می‌دهیم.

اکثر مواقع بچه‌ها بازی اسم و فامیل را دوست دارند. به این شیوه که من و بچه‌ها در یک دایره قرار می‌گیریم. بعد من یک اسم انسان را می‌گویم و فرقی ندارد اسم دختر یا اسم پسر باشد.

شیوه‌ی بازی:

ابتدای بازی با هم به تفاهم رسیدیم که موقع گفتن کلمه هایی با حروفی مثل (ض، ظ،ز) یا (س، ث، ص) که شکل های متفاوت دارند با هر شکلی از آن حرف، کلمه ای بگوییم قابل قبول است و مشکلی ندارد مثلاً می‌گویم طاهره و نفر بعد از من اسمی را باید بگوید که با (ه) آخر اسم طاهره شروع بشود. مثلاً باید بگوید حسام، حنانه و….. و به همین شکل بازی را ادامه می‌دهیم.

اگر فردی از گروه حواسش نباشد و اسمی را بگوید که قبلاً یکی از بچه‌ها گفته بود، از بازی حذف می‌شود و از گروه بیرون می‌رود. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که بین دو نفر یکی از آن‌ها دیگر نتواند کلمه‌ای پیدا کند یا کلمه‌ی تکراری بگوید و از بازی حذف می‌شود.

وقتی نوبت فردی بشود و او در حال فکر کردن باشد و چند لحظه‌ای بگذرد، بقیه‌ی بچه‌ها شمارش معکوس از ۱۰به ۱ را شروع می‌کنند.

بازی امروز به این شکل بود که ما یک زنجیره‌ی واژگان می‌سازیم و سپس ابتدا تا انتها‌ی زنجیرمان را به هم وصل می‌کنیم البته اگر امکان پذیر باشد. این بازی را با گروهی از گل ها، حیوانات، اشیاء، کشور، شهر، لباس، نام دختر یا نام پسر و… را می‌توان نوشت.

به این صورت که وقتی مثلاً اسم یک گل را می‌نویسیم مثل زنبق، باید کلمه ی بعدی هم یک گل باشد و هم حرف اول آن آخرین حرف نام گل قبلی(ق) باشد. مثلاً می‌نویسیم قرنفل؛ که حرف اول آن(ق) آخرین حرف نام گل قبلی است و این چرخه را طوری ادامه می‌دهیم تا چرخه‌ی ما کامل شود.

هر دانش آموزی که گروه واژگانی بیشتر تشکیل دهد، امتیاز بیشتری خواهد داشت. اگر چه ما خیلی از کلمات را نتوانستیم درست در یک حلقه بگذاریم و تقریباً حلقه‌ی ناقص تشکیل دادیم اما این فعالیت پر از هیجان بود. یکی می‌پرسید غذا با “و” ؟ یکی از آن سمت می‌پرسید کشور با “ر” ؟ یکی دیگر می‌پرسید اسم دختر با “ش” ؟ و همه در هیاهو و تلاش بودند تا اسامی زنجیره‌ی خود را تکمیل کنند.

 

بازی واژگان بازی بازی

 

اهداف بازی:

“بازی با واژگان”، شیوه‌های مختلفی دارد: یکی زنجیره‌ی واژگان است که تقریباً در بازی بالا با بچه ها انجام دادیم.

این بازی دانش لغات را گسترش می‌دهد و باعث می‌شود که عمیق‌تر درباره‌ی کلمات بیندیشیم. در عین حال، بازی‌های کلمه‌ای تسلط ما را در استفاده از زبان افزایش می‌دهند.

دیگری حلقه‌ی واژگان است. این بازی در کنار تقویت دایره‌ی واژگان باعث خلاقیت زبانی و لفظی می‌شود.