• سیمین برشهر
  • مدرسه دخترانه ام‌البنین

 

نوشتن انشاء با یک روش خلاقانه:

تاریخ 1402/8/30 در مدرسه‌ی دخترانه ام‌البنین زنگ سوم با پایه چهارم کلاس داشتم. بعد از برگزاری نمایشگاه کلاس‌های قصه‌خوانی را در همان جا برگزار می‌کنم. با دخترها سلام و احوالپرسی کردم. چون معلم‌شان گفته بود انشاء بچه‌ها به شدت ضعیف است به همین دلیل برایشان برنامه‌ی نوشتن خلاق داشتم.

گروه بندی:

ابتدا از آن‌ها خواستم گروه‌های چند نفره تشکیل دهند و به‌صورت دورهمی بنشینند. بعد از تشکیل گروه‌ها از بچه‌ها خواستم حالا یک اسم برای گروه‌شان انتخاب کنند. اسامی منتخب بچه‌ها به شکل زیر بود:

  • زبل ها
  • دانشمندان
  • هنرمندان
  • زرنگ‌ها

انتخاب رنگ:

بعد از انتخاب اسم، گفتم رنگ‌هایی را که دوست‌ دارید برای گروه خود انتخاب کنید. رنگ‌های منتخب به شکل زیر بود:

  • سبز
  • نارنجی
  • قرمز
  • کرمی

انتخاب شکلک:

بعد از انتخاب رنگ، گفتم حالا یک استیکر (شکلک) مثل خوشحالی، خنده و …. انتخاب کنید. استیکر منتخب بچه‌ها به شکل زیر بود:

  • خوشحالی
  • خوشحالی
  • خوشحالی
  • خوشحالی

بچه‌ها یک استیکر را انتخاب کردند و با این کار آن‌ها مشکلی نداشتم چون انتخاب‌ها آزاد و دلخواه بود.

انتخاب کلمه:

در ادامه بعد از اینکه استیکر انتخاب کردند، از آن‌ها خواستم یکی از کلمات: زیبایی، دلنشین، خاص و آرامش را برای گروه خودشان انتخاب کنند. بچه‌ها از قبل یک برگه در اختیار داشتند و کلماتی را که به صورت مشارکتی انتخاب می‌کردند، در برگه می‌نوشتند.

روش نوشتن انشاء خلاق:

در نوشتن انشاء باید از بازی داستان‌سازی نیز استفاده کرد. داستان‌های نیمه تمام که دانش‌آموز باید ادامه‌ی داستان را از فکر و ذهن خود بسازد و یا این روش را به صورت بازی دربیاوریم. یک گروه از دانش‌آموزان داستانی را شروع می‌کنند و پس از نوشتن یک یا دو جمله، نوبت به گروه دیگر می‌رسد که دنباله‌ی داستان را بگویند همین‌طور تا آخر، تا داستان تمام شود

بعد از اینکه یک کلمه را انتخاب کردند از آن‌ها خواستم هر گروه برگه‌ی خودش را با گروه دیگری عوض کند و همه‌ی گروه‌ها این کار را انجام دادند. در این قسمت به بچه‌ها گفتم: هرگروه با چنین کلماتی که توسط دوستانشان در گروه‌های دیگر انتخاب شده است؛ چند خط و جملات با مفهوم بنویسید که یک مفهوم خاص داشته باشد.

بچه‌ها همین کار را انجام دادند سپس گفتم: حالا دوباره برگه‌ها را عوض کنید و به همین شکل بین گروه‌ها بچرخانید تا مثل یک انشاء بشود. در این انشاء از خلاقیت خودتان استفاده کنید و به نظرات همدیگر و دوستانتان احترام بگذارید. این روش را برای تعداد بچه‌های کمتر به‌صورت تک‌ نفره هم می‌توان انجام داد.

بچه‌ها با همدیگر مشورت می‌کردند و انشاءهای زیبایی نوشتند. دوتا از نوشته‌های بچه‌ها به این صورت بود:

  • گروه اول:

اسم گروه من دانشمندان کوچک زبل است که همیشه با ذوق و‌خوشحالی باعث تحریک حس کنجکاوی اطرافیان می‌شوند. نماد این گروه “دانشمندانِ زبلِ خوشحال” است که خیلی به رنگ سبز علاقه داریم و باعث خوشحالی و حس اعتماد بین بقیه‌ می‌شویم.

و‌قتی حرف از گروه ما می‌شود همه کنجکاو هستند که این گروه دانشمندانِ کوچکِ زبل، چه کارهایی انجام می‌دهند چرا که ما نه تنها زبل هستیم بلکه خلاق هم هستیم و چیزهایی را کشف می‌کنیم که برای بقیه تازگی و امید دارد.

  • گروه دوم:

روزی روزگاری 3 دانشمند زبل گوشی را اختراع کردند و سپس اپلیکشن‌های (برنامه) مختلفی در آن قرار دادند مثل واستاب، اینستاغلام، تلغلام وووو…

روزگار به خوبی می‌گذشت تا اینکه روزی یکی از دانشمندان کلیپی (فیلم) خنده دار دید که زنش برایش فرستاده بود ولی واکنشی نشان نداد و زنش با او سرسنگینی کرد.

روز دیگر هم کلیپ خنده دار دید و کاری نکرد. این اتفاق به مدت هفت روز افتاد. تا یک روز زنش با او دعوا کرد و گفت: تو زورت می آید به کلیپ‌های من بخندی؛ اما دانشمند چگونه باید اینکار را می‌کرد؟

شبی با همه‌ی دانشمندانِ زبل به دیدار هنرمندانِ قرمز پوش رفتند و خواستند چاره‌ای برای این مشکل بسازند. هنرمندان با تفکری عاقلانه تصمیم به حرکتی خاص و ساخت پیام های شکل‌دار شدند و طرحی به نام استیکر خنده و خوشحالی را به دانشمندان معرفی کردند و آن‌ها عملی‌اش کردند. دیگر دانشمند و  همسرش دعوا نکردند و اینگونه شد که استیکر اختراع شد.

 

نوشتن

 

اهداف انشاء خلاق:

  • تقویت سرعت انتقال
  • تخیل اطفال،
  • قدرت حفظ رشته‌ی منطقی کلام نیز در آن‌ها پرورش می‌یابد.
  • ابداع و خلق کردن کلمات جدید
  • پرورش فکری تخیل

نوشته‌های بچه‌ها را از آن‌ها نگرفتم و به معلم‌شان تحویل دادم. معلم‌شان بچه‌ها را خیلی تحسین کرد.